3941
Sök

Vad saknas för full BPU på min Toyota Supra ? :)

168 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder. Vad behöver jag skaffa i vinter för att få en så kallad full BPU. Det enda jag har nu är catchbacksystem allså från katalysatorn och bakåt och sportluftfilter. Vad behövs mer än downpipe och intercooler? Någon som vet bra priser på grejorna?

Toyota Supra MKIV Twin Turbo årsmodell 97. 280Hk

Mvh Affe

46 Inlägg
30 september 2011
#2
Bpu - Basic performance upgrade

* BC - Boost Controler - så att du kan ställa laddtrycket själv

* BCC - Boost Cut Controler - Tar bort laddtrycksspärren

* DP - Downpipe - Första biten från turbon

* FCD - Fuel Cut Defenser - Håller koll på bränsletrycket

* Fmic - Frontmonterad intercooler

* SCC - Speed cut controler - För att ta bort hastighetsspärren

168 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#3
jek skrev:
Bpu - Basic performance upgrade

* BC - Boost Controler - så att du kan ställa laddtrycket själv

* BCC - Boost Cut Controler - Tar bort laddtrycksspärren

* DP - Downpipe - Första biten från turbon

* FCD - Fuel Cut Defenser - Håller koll på bränsletrycket

* Fmic - Frontmonterad intercooler

* SCC - Speed cut controler - För att ta bort hastighetsspärren

Tack! Har du någon aning på pris? Mvh smile

46 Inlägg
30 september 2011
#4
855Affe skrev:
jek skrev:
Bpu - Basic performance upgrade

* BC - Boost Controler - så att du kan ställa laddtrycket själv

* BCC - Boost Cut Controler - Tar bort laddtrycksspärren

* DP - Downpipe - Första biten från turbon

* FCD - Fuel Cut Defenser - Håller koll på bränsletrycket

* Fmic - Frontmonterad intercooler

* SCC - Speed cut controler - För att ta bort hastighetsspärren

Tack! Har du någon aning på pris? Mvh smile

beror ju på om du ska köpa nytt eller beggat..

beggade scc,bcc runt 1000-1500
dp runt 500-1000
fmic runt 2-5000
bc från 500-7000 beroende på vilken typ å hur avancerad..

1 255 Inlägg
30 september 2011
#5
jek skrev:
855Affe skrev:
jek skrev:
Bpu - Basic performance upgrade

* BC - Boost Controler - så att du kan ställa laddtrycket själv

* BCC - Boost Cut Controler - Tar bort laddtrycksspärren

* DP - Downpipe - Första biten från turbon

* FCD - Fuel Cut Defenser - Håller koll på bränsletrycket

* Fmic - Frontmonterad intercooler

* SCC - Speed cut controler - För att ta bort hastighetsspärren

Tack! Har du någon aning på pris? Mvh smile

beror ju på om du ska köpa nytt eller beggat..

beggade scc,bcc runt 1000-1500
dp runt 500-1000
fmic runt 2-5000
bc från 500-7000 beroende på vilken typ å hur avancerad..

Vilken boostcontroler kostar 7k? :S

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

168 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#6
Anubis skrev:
jek skrev:
855Affe skrev:

Tack! Har du någon aning på pris? Mvh smile

beror ju på om du ska köpa nytt eller beggat..

beggade scc,bcc runt 1000-1500
dp runt 500-1000
fmic runt 2-5000
bc från 500-7000 beroende på vilken typ å hur avancerad..

Vilken boostcontroler kostar 7k? :S

Hahha aa de kan man ju fan undra:P Någon bra sida? Mvh

1 255 Inlägg
30 september 2011
#7
Skaffa en Greddy Profec B Spec II  riktig bra o ligger runt 3k

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Greddy-P … 3a5d63f44e
Senast redigerat av Anubis (30 september 2011)

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

807 Inlägg
30 september 2011
#8
jek skrev:
Bpu - Basic performance upgrade

* BC - Boost Controler - så att du kan ställa laddtrycket själv

* BCC - Boost Cut Controler - Tar bort laddtrycksspärren

* DP - Downpipe - Första biten från turbon

* FCD - Fuel Cut Defenser - Håller koll på bränsletrycket

* Fmic - Frontmonterad intercooler

* SCC - Speed cut controler - För att ta bort hastighetsspärren

stämmer bra men för full bpu är det lite annat som ska in, typ kammar, ställbara kamdrev och lite annat godis. För manuella supror så är bättre kopplingskit också ett måste då orginal inte klararar av 400+hk. men din är automat så du klarar dig utan några uppgraderingar på drivlinan.

I'd rather die like a man, than live like a coward

46 Inlägg
30 september 2011
#9
855Affe skrev:
Anubis skrev:
jek skrev:

beror ju på om du ska köpa nytt eller beggat..

beggade scc,bcc runt 1000-1500
dp runt 500-1000
fmic runt 2-5000
bc från 500-7000 beroende på vilken typ å hur avancerad..

Vilken boostcontroler kostar 7k? :S

Hahha aa de kan man ju fan undra:P Någon bra sida? Mvh

HKS EVC 6 ligger runt dom priserna nya...

kammar å ställbara drev är BPU+
körde bpu i 1år med org koppling utan problem.

Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
30 september 2011
#10
drazen_gti skrev:
jek skrev:
Bpu - Basic performance upgrade

* BC - Boost Controler - så att du kan ställa laddtrycket själv

* BCC - Boost Cut Controler - Tar bort laddtrycksspärren

* DP - Downpipe - Första biten från turbon

* FCD - Fuel Cut Defenser - Håller koll på bränsletrycket

* Fmic - Frontmonterad intercooler

* SCC - Speed cut controler - För att ta bort hastighetsspärren

stämmer bra men för full bpu är det lite annat som ska in, typ kammar, ställbara kamdrev och lite annat godis. För manuella supror så är bättre kopplingskit också ett måste då orginal inte klararar av 400+hk. men din är automat så du klarar dig utan några uppgraderingar på drivlinan.

Vi hade den här diskusionen på SCS forum och det som står uppräknat är BPU sen kan man lägga till kammar, drev, spridare och sånna saker och då blir det BPU+,++,+++ och så vidare. Finns lika många förklaringar på BPU som det finns bilar;D


168 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#11
Orangebullit skrev:
drazen_gti skrev:
jek skrev:
Bpu - Basic performance upgrade

* BC - Boost Controler - så att du kan ställa laddtrycket själv

* BCC - Boost Cut Controler - Tar bort laddtrycksspärren

* DP - Downpipe - Första biten från turbon

* FCD - Fuel Cut Defenser - Håller koll på bränsletrycket

* Fmic - Frontmonterad intercooler

* SCC - Speed cut controler - För att ta bort hastighetsspärren

stämmer bra men för full bpu är det lite annat som ska in, typ kammar, ställbara kamdrev och lite annat godis. För manuella supror så är bättre kopplingskit också ett måste då orginal inte klararar av 400+hk. men din är automat så du klarar dig utan några uppgraderingar på drivlinan.

Vi hade den här diskusionen på SCS forum och det som står uppräknat är BPU sen kan man lägga till kammar, drev, spridare och sånna saker och då blir det BPU+,++,+++ och så vidare. Finns lika många förklaringar på BPU som det finns bilar;D

Ingen som kan fixa en inköpslista ? big_smile

Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
30 september 2011
#12
Min spec är:

3,25" egentillverkad downpipe
J-spec restriktorplatta i avgassystemet
Blitz Nur Spec R catback
GReddy FMIC
Green Cotton luftfilter
BCU+ laddtrycksstyrning
BCC
Blitz Access ECU (behöver därför inte SCC och FCD)
HKS SSQV dumpventil

Funkar kanon med min automalåda:D
Senast redigerat av Orangebullit (30 september 2011)


168 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#13
Orangebullit skrev:
Min spec är:

3,25" egentillverkad downpipe
J-spec restriktorplatta i avgassystemet
Blitz Nur Spec R catback
GReddy FMIC
Green Cotton luftfilter
BCU+ laddtrycksstyrning
BCC
Blitz Access ECU (behöver därför inte SCC och FCD)
HKS SSQV dumpventil

Funkar kanon med min automalåda:D

Catbacken duger väl med den jag har och kom på nu att HKS dumpen sitter på;) Någon bra sida? Eller du kanske vill kränga dina grejor;) haha

Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
30 september 2011
#14
855Affe skrev:
Orangebullit skrev:
Min spec är:

3,25" egentillverkad downpipe
J-spec restriktorplatta i avgassystemet
Blitz Nur Spec R catback
GReddy FMIC
Green Cotton luftfilter
BCU+ laddtrycksstyrning
BCC
Blitz Access ECU (behöver därför inte SCC och FCD)
HKS SSQV dumpventil

Funkar kanon med min automalåda:D

Catbacken duger väl med den jag har och kom på nu att HKS dumpen sitter på;) Någon bra sida? Eller du kanske vill kränga dina grejor;) haha

Hehe nä dom får sitta kvar, jag tänker inte ramla över på Singel. Är så smidigt att rulla in på SBP och inte vara nervös;)

J-spec är bra att handla av och sen kan man göra fynd på Supra Club Swedens forum också.
Sedan har vi världens bästa hjälpmedel om man lär sig det, Ebay:D


807 Inlägg
30 september 2011
#15
Orangebullit skrev:
drazen_gti skrev:
jek skrev:
Bpu - Basic performance upgrade

* BC - Boost Controler - så att du kan ställa laddtrycket själv

* BCC - Boost Cut Controler - Tar bort laddtrycksspärren

* DP - Downpipe - Första biten från turbon

* FCD - Fuel Cut Defenser - Håller koll på bränsletrycket

* Fmic - Frontmonterad intercooler

* SCC - Speed cut controler - För att ta bort hastighetsspärren

stämmer bra men för full bpu är det lite annat som ska in, typ kammar, ställbara kamdrev och lite annat godis. För manuella supror så är bättre kopplingskit också ett måste då orginal inte klararar av 400+hk. men din är automat så du klarar dig utan några uppgraderingar på drivlinan.

Vi hade den här diskusionen på SCS forum och det som står uppräknat är BPU sen kan man lägga till kammar, drev, spridare och sånna saker och då blir det BPU+,++,+++ och så vidare. Finns lika många förklaringar på BPU som det finns bilar;D

yes:) men TS frågade om full bpu så jag svarade på det:) bara BPU är det som står listat och det stämmer.

I'd rather die like a man, than live like a coward

168 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#16
Orangebullit skrev:
855Affe skrev:
Orangebullit skrev:
Min spec är:

3,25" egentillverkad downpipe
J-spec restriktorplatta i avgassystemet
Blitz Nur Spec R catback
GReddy FMIC
Green Cotton luftfilter
BCU+ laddtrycksstyrning
BCC
Blitz Access ECU (behöver därför inte SCC och FCD)
HKS SSQV dumpventil

Funkar kanon med min automalåda:D

Catbacken duger väl med den jag har och kom på nu att HKS dumpen sitter på;) Någon bra sida? Eller du kanske vill kränga dina grejor;) haha

Hehe nä dom får sitta kvar, jag tänker inte ramla över på Singel. Är så smidigt att rulla in på SBP och inte vara nervös;)

J-spec är bra att handla av och sen kan man göra fynd på Supra Club Swedens forum också.
Sedan har vi världens bästa hjälpmedel om man lär sig det, Ebay:D

Har varit inne på ebay 100 gånger och hittat MASSA fynd:) Dock begriper jag mig inte på skiten:( Hur löser sig frakter osv?

127 Inlägg
29 december 2011
#17
Jag har handlat en del saker på Ebay nu och det har fungerat perfekt med frakt och så.

säg att du ska köpa denna stötfångaren för 199 GBP = 2232 SEK
Och frakten kostar  69,99 GBP = 785 SEK

http://cgi.ebay.co.uk/TOYOTA-SUPRA-DL2- … 0990229701


när du har klickat på buy it now eller om du vill lägga ett bud (Make offer)
så skickas du vidare för att slutföra köpet. (Du måste förstås skaffa ett PAYPAL konto som du använder till detta)
sedan läggs frakten och priset för varan ihop och du betalar via paypal . Det är inte svårare än att beställa afrån en svensk hemsida. Funkar likadant fast mycket billigare smile
Hoppas det hjälpte något.

/Axfjord


Sök