4660
Sök

Behöver råd hur vi skall göra med vår stora familj o två bilar.

Forummoderator
18 151 Inlägg
2 oktober 2011
alexbenhard skrev:
Jonnsard skrev:
Nyare v70 DRIVe är absolut bensinsnålaste bil jag själv kört, cirkus 0,4 ge eller ta en halv dl. Dock har jag inte Vart med om tråkigare motor heller.. finns även den med 7sits och har man inte långa ben är det riktigt skönt att åka i skuffen oxå smile

Tror inte den drar en droppe bensin eftersom den är dieseldriven wink

Jag personligen hade ju köpt en Lincoln Navigator om jag hade haft 4 ungar.
Men då missar man ju både låg bränsleförbrukning och lågt inköpspris.

VW Sharan är kanske en hyfsat bra bil för inte så jättemycket pengar.

OT: Navigator står på min önskelista... Någon dag så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 337 Inlägg
3 oktober 2011
Galaxy/Sharan/Alhambra, gärna med dieselsnurra, som tipsats om tidigare tror jag blir bra mycket mer ekonomisk än nuvarande bil, med bibehållen transportkapacitet. Bensinturbon går nog billigare den också, men vet inte hur den motorn passar i biltypen. Jag hade föredragit en TDI.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 oktober 2011
jorgen72 skrev:
hedde73 skrev:
Vår situation ser ut enligt följande.

Fyrabarnsfamilj, där barnens åldrar är, 10, 7, 6 och 2.

Vi har två bilar.

En Cheva Transport -04 som snart gått 13000 mil som används som familjebil. Går ca 1000 mil/år
    En Toyota Aygo -07 som gått 12000 mil och som jag använder i jobbet och kör 3000 mil/år

Anledningen till att vi måste kolla över situationen är att Chevan kostar en massa pengar o drar en massa bensin. Den används mest för att skjutsa barnen till skola/dagis, samt gemensamma grejer med familjen, som typ är max en till två dagar per månad.

Vi har ett lån kvar på chevan på knappt 50 000.-. Den drar ca 1,5 l milen i snitt, vi har en amortering på en dryg tusenlapp per månad som det är just nu. Försäkringen kostar ca 500.-/mån och skatten är på drygt 3000.-

Vad har vi för olika alternativ om ni skulle få säga ert? Som vi ser det så skulle vi vilja byta till en mer bensinsnål bil, fast där vi helst får plats hela familjen. Alternativet är en bil där vi har totalt fem platser och dom få ggr vi skall iväg hela familjen, så tar man två bilar.

Kom gärna med alla tips, ideér och funderingar ni kan komma på. Allt mottages tacksamt.

Byt chevan mot en caravelle som ni åker lika bra i o som är bensin snålare

Hahah den var rolig ! Du åker inte ens i NÄRHETEN så mjuk o gött i en caravelle som i Chevan !
Lyxen finns inte heller..

Kanske Chrysler Grand Voyager med en 4 cylindrig motor som inte så lika törstig ?
Då får ni ju behålla komforten. 7 sittsig.

C H E V R O L E T <3

76 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Om man skall gå på tanken att vi skaffar en vanlig femsitsig bil istället och kanske behåller samma månadskostnad vad det gäller avbetalning av bil. Vad skall man kolla på då? Vad får man mest bil för pengarna helt enkelt som ändå kanske är mest driftsäker osv?

679 Inlägg
3 oktober 2011
Sarge skrev:
Galaxy/Sharan/Alhambra, gärna med dieselsnurra, som tipsats om tidigare tror jag blir bra mycket mer ekonomisk än nuvarande bil, med bibehållen transportkapacitet. Bensinturbon går nog billigare den också, men vet inte hur den motorn passar i biltypen. Jag hade föredragit en TDI.

Håller med men TS borde kika lite på på VW Caravelle eller Multivan också, och då ska det såklart vara en TDI!

2 337 Inlägg
3 oktober 2011
hedde73 skrev:
Om man skall gå på tanken att vi skaffar en vanlig femsitsig bil istället och kanske behåller samma månadskostnad vad det gäller avbetalning av bil. Vad skall man kolla på då? Vad får man mest bil för pengarna helt enkelt som ändå kanske är mest driftsäker osv?

En VW Passat TDi, årsmodell 01-05 kanske kan vara något?

Sök