3326
Sök

Köpråd: BMW 528i -96, förstabil!

Trummis
404 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjenare. Kommer nog bli ganska mycket text, så jag grymt tacksam för alla informationsrika svar!

Försöker göra historien kort.
Jag är 17 år och pluggar gymnasiet. Har alltid haft ett stort intresse för bilar. Har längtat efter min egna bil enda sen jag var liten.
På sommaren klipper jag gräset som sommarjobb. En av dessa är en väldigt gammal tant. Hennes son har ställt sin bil på hennes parkering, då han köpt en ny för ett tag sen. Så den har stått där ett tag. Båda vill jag säga har gott om pengar.
Så för ett tag sen frågade jag lite skojsamt om bilen råkade vara till salu, och det var den! Tror jag har rätt gott rykte hos den här tanten, så jag tänkte jag kanske skulle kunna få något "specialpris".

Tog kontakt med hennes son. Han tog ett tag på sig att komma fram till ett pris, då han inte visste vad den var värd riktigt. Men idag ringde han och sa att han hade värderat den, och ville ha 19.000 för den. Han hade kollat på Blocket, och det är ett väldigt stor prisspann, bara att kolla själva.

Bilen i sig är en BMW  E39 sedan 528i från 1996. Manuell låda, blå (riktigt snygg) metallic. Mycket utrustning och helläder.  Otroligt fräsch inuti, inte en skråma. Bra vinterdäck, sommardäck på snygga fälgar.
Nu till det tråkiga. Finns tre saker.
Det är rost på bakluckan, har inte kollat så noggrant övrigt, men ingen annan direkt rost. Ska försöka ta bilder imorgon, så kanske ni kan bedöma om det är lättfixad rost?
Det andra är att kopplingen eventuellt behöver bytas om ett tag. Dock inte akut. Vet att det innebär en stor kostnad, men kanske har någon kontakt som kan fixa det billigare.
Det tredje är att sommardäcken är rätt slitna, alltså behövs det nya. Vet dock inte hur slitna de är.


Så, nu vet ni lite om bilen. Nu lite ekonomi. Han ville ha 19.000 för den. Jag ska försöka pruta lite. Siktar på 16.000, och lockar med att jag klipper hans morsas gräs gratis i ett år wink

Om vi utgår att jag får den för 16.000, är det en bra affär? Jag skulle säkert kunna sälja den för 25.000 om jag fixade lite visuella saker på den, om jag inte skulle klara det ekonomiskt. Då har jag snarare tjänat      på affären.

Just nu har jag 6.000 kontant. Mycket för en 17-åring. Sen har jag 25.000 på sparkontot. Alltså tar jag 10.000 från sparkontot och mina kontant pengar. Sen får jag såklart lägga ut en vissa summa varje månad på underhåll.
Fyllde 17 för två månader sen, så jag tänkte ha den avställd i ett år tills jag får körkortet. Ingen idé att ha den påställd och betala försäkring, när man ändå bara får övningsköra med den. Då har jag även gott om tid att rusta upp den. Tänkte köpa Haynes-boken så att man kan fixa småsaker lätt själv.


Blev rätt mycket text, säkert många saker jag glömt. Men rent allmän, tycker ni jag tänker rätt eller fel? Livet går ju ut på att ha så roligt som möjligt big_smile Dock så är jag fullt medveten om att det blir en rätt dyr affär för en studerande, men när jag fyller 18 räknar jag med att ha jobbat ihop en del pengar som jag kan lägga på bilen.


Tack för att ni tog er tid att läsa! MVH Naikon
Senast redigerat av Naikon (4 oktober 2011)

1 570 Inlägg
4 oktober 2011
#2
Det låter som en dålig idé. Man kan ha lite tur eller så kostar reparationerna mer än hela bilen är värd. Inte ovanligt med gamla lyxåk. Att ha 25k undanlagda i din ålder är j-vligt bra. Köp nåt billigare eller skaffa ett jobb och betala av ett säkrare köp utan massa extra reparationer/däck osv. Min uppfattning smile

Trummis
404 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#3
M103 skrev:
Det låter som en dålig idé. Man kan ha lite tur eller så kostar reparationerna mer än hela bilen är värd. Inte ovanligt med gamla lyxåk.

Du har helt klart en poäng. Men den är importerad från Tyskland där den bara gått på Autobahn och här i Sverige har den mestadels gått landsväg. Varit tjänstebil med endast 2 ägare, så den är bra servad.

Den är inte buskörd över huvud taget, och det är ju trots allt en sugmotor. Tror inte det är så stor chans att något går sönder inuti motorn (men man ska ju aldrig säga aldrig?)
De enda två dyra saker jag kan komma att tänka på är kamrem och koppling, och kamrem tror jag inte behövs bytas. Inte kollat så noggrant på servicehistorik.
Men jag menar att jag tror inte jag kommer förlora på affären. Är det inte möjligt att sälja den och få mer pengar tillbaka? Eller tror ni den sjunker betydligt i värde på något år?

Självklart har du en viktig poäng. Ska tänka över det.
Senast redigerat av Naikon (4 oktober 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 oktober 2011
#4
E39 är en enormt välbyggd bil, nog för att man bör räkna med att saker kan gå sönder på en begagnad bil men 25.000:- är på tok för mycket. För dem pengarna kan du få en komplett begagnad drivlina monterad...

Kopplingen till en 528i kostar 1500:- hos Schmeidmann, jag tror det är denna:
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e39/ … htm#paging
Eftersom jag har bytt en del slitdelar på min 328i började jag fundera på vad som var kvar och kollade upp vad detta skulle kosta att åtgärda, arbetet för kopplingsbyte skulle BMW i Halmstad ta 3000:- för och en 528i borde vara ungefär samma jobb. 4500:- för kopplingsbyte alltså, sannolikt billigare på en allbils-verkstad.

Däck? Strunt samma, den skall ändå stå och där var friska vinterdäck (Friktion?)!

E39 är en mycket bra modell och en utmärkt förstabil, den har hög krocksäkerhet och ett tryggt beteende men är samtidigt en rolig bil som bjuder in till att köras. 19.000:- minus eventuellt prut är ett bra pris för en sådan, och ett riktigt bra pris om den är så välskött som du beskriver den som för sådana exemplar växer inte på träd då många gamla BMW är slutkörda.

Rosten får du troligen tyvärr antingen strunta i eller försöka hitta en rostfri lucka att byta mot, E39 hade ett problem med skarvarna och har den rostat ordentligt i dessa är det inte värt jobbet att åtgärda detta mot vad en ny lucka kostar. Kolla även dörrarna så du inte åker på en otrevlig överraskning där då samma fel gäller dessa, i övrigt har modellen ett rejält rostskydd.

Att ha en bil ståendes 10 månader är lite onödigt, å andra sidan är det ingen stor kostnad och samtidigt ditt stora intresse. Vill du verkligen ha en bil ser jag inget fel med det, och denna 528i kan nog vara vettig att satsa på!

Begagnatguiden för E39 på www.autopower.se kan nog vara till nytta innan köp!
Senast redigerat av Rquired (4 oktober 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 Inlägg
4 oktober 2011
#5
Rquired hann före:)


Låter som en bra affär! Kanske inte ekonomiskt men erfarenhetsmässigt. Bra att börja tidigt med att skruva och fixa lite! Kan man tjäna många kronor på vid framtida bilar!

Kamrem skulle jag inte vara allt för orolig för då denna motor har kamkedja.
Ett kopplingsbyte skulle jag göra så fort som möjligt om det finns tendenser till slirande koppling. Annars är risken stor att dubbelmassesvänghjulet tar skada och det är en "onödig" utgift att åka på(ett i ok skick på skroten 1500-2000).
Kopplingsbytet i sig är ingen raketforskning, lite trixande är det ju att lyfta ned lådan, kardan, avgas mm men tar man det lugnt och metodiskt så brukar det gå bra. Du har ju ett år på dig:)
Kopplingskitt med tryckplatta, lamell och urtrampningslager kostar ca 1600-2200kr

Återigen pengar kommer du med största sannolikhet inte tjäna några på affären, men du kommer lära dig en massa saker som är nog så värdefulla.

Mvh Stefan
Senast redigerat av Stefan85 (4 oktober 2011)

Forummoderator
17 984 Inlägg
4 oktober 2011
#6
Förstår att det kliar i fingrarna att få ha en egen bil! Fast väntar du ett år får du en ett år nyare bil. När jag tog körkort Gällde 17 år och 6 mån innan man fick börja övningsköra. Fick således min första bil nån gång där efter. Fick inte välja riktigt själv dock då föräldrarna stod för cashen (bor på "landet" så bil var tvunget) När väl min Audi 100 1.8 stod hemma hade vi bara en bil och skulle hela familjen ut och åka så tog vi min bil. Jag körde då alltid.

När väl kortet kom hade jag kört min egen bil i många mil och även vintertid. Så de kände sig lunga att släppa iväg en gasglad herre i en bil han kände till väl...

Du skrev inte hur långt den gått? Lyssna för övrigt på Requireds inlägg! Han är något av Garagets "BMW-guru" och inte rädd för att föra fram ev. nackdelar heller.

Mvh & lycka till!
DS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
4 oktober 2011
#7
För mig låter det som en riktigt bra affär. Kompletta hjul / däck hittar du mkt billigt på Blocket eller ex skruvat.se , ett kopplingsbyte på verkstad är inte heller dyrt och kan säkert göras i samband med en service som du väl borde kosta på den. Bakluckan kan du säkert laga hjälpligt med antingen blästring eller slipning och sen grunda upp den. det håller en liten stund iaf och kan vara ett bra terapijobb till körkortet är ditt.
En e39 från den årsmodellen hade inte  bekymmer med rost i skarvar mellan insida och utsida av plåt på ex dörrar/luckor utan det problemet kom senare. men rost kan ju förekomma ändå men inte betyda så mkt. Och en beg. baklucka kan du säkert köpa för nån 100-ing.

Mitt råd är att köpa bilen , skruva och putsa på den tills det är körkortsdags , det blir både roligt och lärorikt.

// mvh

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 oktober 2011
#8
eastmotorsport skrev:
För mig låter det som en riktigt bra affär. Kompletta hjul / däck hittar du mkt billigt på Blocket eller ex skruvat.se , ett kopplingsbyte på verkstad är inte heller dyrt och kan säkert göras i samband med en service som du väl borde kosta på den. Bakluckan kan du säkert laga hjälpligt med antingen blästring eller slipning och sen grunda upp den. det håller en liten stund iaf och kan vara ett bra terapijobb till körkortet är ditt.
En e39 från den årsmodellen hade inte  bekymmer med rost i skarvar mellan insida och utsida av plåt på ex dörrar/luckor utan det problemet kom senare. men rost kan ju förekomma ändå men inte betyda så mkt. Och en beg. baklucka kan du säkert köpa för nån 100-ing.

Mitt råd är att köpa bilen , skruva och putsa på den tills det är körkortsdags , det blir både roligt och lärorikt.

// mvh

Jag tänker inte svära, men jag är nästan helt säker på att metoden med kittade skarvar där rostskydd saknades under kittet användes från start på BMW E39? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

42 Inlägg
4 oktober 2011
#9
Hur länge har den stått?
Brukar inte bromsarna bli lite tråkiga om bilen stått länge ?

Trummis
404 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#10
Tack så mycket för svaren! Uppskattas otroligt mycket! Ni verkar veta vad ni pratar om.



Dieselsmurfen skrev:
Förstår att det kliar i fingrarna att få ha en egen bil! Fast väntar du ett år får du en ett år nyare bil.

Du skrev inte hur långt den gått? Lyssna för övrigt på Requireds inlägg! Han är något av Garagets "BMW-guru" och inte rädd för att föra fram ev. nackdelar heller.

Självklart! Vad dum jag är. Den har gått 23.000 mil. Ingen lågmilare, men ändå inte långmilare?
Fördelen med att köpa den nu, vore ju, som de andra sa, att man har gott om tid att fräscha upp den. Jag kommer ta någon sväng runt kvarteret någon gång i månaden, för att hålla den "igång". Har läst att det kan bli stopp i vissa ledningar om man låter den stå för länge.
Tror du den kommer tappa något i värde om ett år? Vill ha möjlighet att sälja den utan att gå i förlust - som en slags försäkring.

Glädjer mig att höra att det är kamkedja. Då behöver jag inte oroa mig för kamrem.

1 482 Inlägg
4 oktober 2011
#11
Nä är väll 01 eller 02 som saknar galv under kittet om jag inte minns fel.

BLT Service
Theracords Music Label

Forummoderator
17 984 Inlägg
4 oktober 2011
#12
Naikon skrev:
Tack så mycket för svaren! Uppskattas otroligt mycket! Ni verkar veta vad ni pratar om.



Dieselsmurfen skrev:
Förstår att det kliar i fingrarna att få ha en egen bil! Fast väntar du ett år får du en ett år nyare bil.

Du skrev inte hur långt den gått? Lyssna för övrigt på Requireds inlägg! Han är något av Garagets "BMW-guru" och inte rädd för att föra fram ev. nackdelar heller.

Självklart! Vad dum jag är. Den har gått 23.000 mil. Ingen lågmilare, men ändå inte långmilare?
Fördelen med att köpa den nu, vore ju, som de andra sa, att man har gott om tid att fräscha upp den. Jag kommer ta någon sväng runt kvarteret någon gång i månaden, för att hålla den "igång". Har läst att det kan bli stopp i vissa ledningar om man låter den stå för länge.
Tror du den kommer tappa något i värde om ett år? Vill ha möjlighet att sälja den utan att gå i förlust - som en slags försäkring.

Glädjer mig att höra att det är kamkedja. Då behöver jag inte oroa mig för kamrem.

Milen var ju inget att bråka om. Hoppas de stämmer. Självklart tappar den i värde på ett år. Men kan du få loss den för 16-18 tkr tycker inte jag det är något att tveka på om nu bilen är ok så klart. Dessutom är väl ett års putsning & pyssel i garaget värt lite? För att inte tala om statusen bland polare/damer... "Jag har en större 193Hk Bmw hemma..." Kan nog inte värderas i pengar!

Kolla de senaste bes bara. Gärna lite bakåt om det går. Kan du inte övertala föräldrar att ha den i trafik på deras bekostnad? Den mår bättre av att brukas även om de gör det.  Dessutom kan du övningsköra i egen bil. Gör mycket gott för trafiksäkerheten när du väl får körkort. Ofta tror herrar med nytaget körkort att de är kungar på vägen. SÅ är inte fallet och de kör som katastrofer. Oavsett vad man själv tycker.. Läste en tråd om en herre som smällt sin nyinköpta S60 för ett tag sedan. Inte hans fel tydligen men hade han haft körkort i 5-10 år hade nog olyckan undvikits. Bara ha det i åtanke!

Bara för att jag är 38 år betyder inte att jag glömt känslan av den första bilen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 oktober 2011
#13
Noxxer skrev:
Nä är väll 01 eller 02 som saknar galv under kittet om jag inte minns fel.

Jag tror det har saknats hela tiden och det är kittet i sig som är problemet, tror BMW ändrade konstruktion först 2004 men den enda källan på det som jag hittar är ViB:
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 1998-12281

Eftersom 2004 var den sista årsmodellen av E39, endast några Touring tillverkades, så tvivlar jag på att BMW bemödade sig med att ändra E39 utan om jag minns det rätt är det nyare BMW som har en annan konstruktion medan E39 alltid sett lika dum ut i skarvarna. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
4 oktober 2011
#14
Rquired skrev:
Noxxer skrev:
Nä är väll 01 eller 02 som saknar galv under kittet om jag inte minns fel.

Jag tror det har saknats hela tiden och det är kittet i sig som är problemet, tror BMW ändrade konstruktion först 2004 men den enda källan på det som jag hittar är ViB:
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 1998-12281

Eftersom 2004 var den sista årsmodellen av E39, endast några Touring tillverkades, så tvivlar jag på att BMW bemödade sig med att ändra E39 utan om jag minns det rätt är det nyare BMW som har en annan konstruktion medan E39 alltid sett lika dum ut i skarvarna. smile

Det är inte skarven som sådan som är fel , den har funnits sedan mkt tidiga modeklller av BMW och andra bilar utan det är något med kittet  som enligt vissa var aggresivt mot plåten och just detta var på några modeller runt 2000 , bla min 530 byttes det dörrar på men den 99a jag hade senast var helt förskonad. Likaså en -02a jag tittat på i dagarna. Men , man lär aldrig få riktigt reda på vad som hänt.
Nu har problem med Audi A6 uppenbarat sig på modeller från 06 och uppåt så nu är det deras tur. Ocjh MB hade det som bekant tidigare också och dom hade nog värsta problemet.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 oktober 2011
#15
eastmotorsport skrev:
Rquired skrev:
Noxxer skrev:
Nä är väll 01 eller 02 som saknar galv under kittet om jag inte minns fel.

Jag tror det har saknats hela tiden och det är kittet i sig som är problemet, tror BMW ändrade konstruktion först 2004 men den enda källan på det som jag hittar är ViB:
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 1998-12281

Eftersom 2004 var den sista årsmodellen av E39, endast några Touring tillverkades, så tvivlar jag på att BMW bemödade sig med att ändra E39 utan om jag minns det rätt är det nyare BMW som har en annan konstruktion medan E39 alltid sett lika dum ut i skarvarna. smile

Det är inte skarven som sådan som är fel , den har funnits sedan mkt tidiga modeklller av BMW och andra bilar utan det är något med kittet  som enligt vissa var aggresivt mot plåten och just detta var på några modeller runt 2000 , bla min 530 byttes det dörrar på men den 99a jag hade senast var helt förskonad. Likaså en -02a jag tittat på i dagarna. Men , man lär aldrig få riktigt reda på vad som hänt.
Nu har problem med Audi A6 uppenbarat sig på modeller från 06 och uppåt så nu är det deras tur. Ocjh MB hade det som bekant tidigare också och dom hade nog värsta problemet.

Nej det var dumt skrivet jag ber om ursäkt, som jag antydde ovan (Fetstilat) så är det mycket riktigt kittet som är problemet.

Om jag förstått allt rätt så vet man vad felet är, kittet spricker i kombination med att en bildörr sällan är fri från fukt invändigt. Därför kan en bil som ser helt rostfri ut på ytan vara ordentligt rostig om man plockar väck lack och kitt samt tittar undertill!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
4 oktober 2011
#16
Rquired skrev:
eastmotorsport skrev:
Rquired skrev:

Jag tror det har saknats hela tiden och det är kittet i sig som är problemet, tror BMW ändrade konstruktion först 2004 men den enda källan på det som jag hittar är ViB:
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 1998-12281

Eftersom 2004 var den sista årsmodellen av E39, endast några Touring tillverkades, så tvivlar jag på att BMW bemödade sig med att ändra E39 utan om jag minns det rätt är det nyare BMW som har en annan konstruktion medan E39 alltid sett lika dum ut i skarvarna. smile

Det är inte skarven som sådan som är fel , den har funnits sedan mkt tidiga modeklller av BMW och andra bilar utan det är något med kittet  som enligt vissa var aggresivt mot plåten och just detta var på några modeller runt 2000 , bla min 530 byttes det dörrar på men den 99a jag hade senast var helt förskonad. Likaså en -02a jag tittat på i dagarna. Men , man lär aldrig få riktigt reda på vad som hänt.
Nu har problem med Audi A6 uppenbarat sig på modeller från 06 och uppåt så nu är det deras tur. Ocjh MB hade det som bekant tidigare också och dom hade nog värsta problemet.

Nej det var dumt skrivet jag ber om ursäkt, som jag antydde ovan (Fetstilat) så är det mycket riktigt kittet som är problemet.

Om jag förstått allt rätt så vet man vad felet är, kittet spricker i kombination med att en bildörr sällan är fri från fukt invändigt. Därför kan en bil som ser helt rostfri ut på ytan vara ordentligt rostig om man plockar väck lack och kitt samt tittar undertill!

:-) ingen fara , bara en bra diskussion , då jag petade på min 530 - 01 verkade det som inte kittet hade fått rätt fäste men som sagt , riktigt vad felet var vete sjutton om man får reda på nån gång , bara hoppas att det inte kommer tillbaka men säkert dyker liknande problem upp även i framtiden

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Trummis
404 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#17
Ursäkta, men jag hänger inte med så mycket tongue Ni diskuterar något slags "kit"?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 oktober 2011
#18
Naikon skrev:
Ursäkta, men jag hänger inte med så mycket tongue Ni diskuterar något slags "kit"?

Förlåt, det är inte alltid enkelt när folk på Garaget sätter igång. BMW tätade dörrarna med kitt som skydd och detta är troligtvis orsaken till att dörrar och baklucka rostar rätt frekvent på en BMW E39. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Trummis
404 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#19
Rquired skrev:
Naikon skrev:
Ursäkta, men jag hänger inte med så mycket tongue Ni diskuterar något slags "kit"?

Förlåt, det är inte alltid enkelt när folk på Garaget sätter igång. BMW tätade dörrarna med kitt som skydd och detta är troligtvis orsaken till att dörrar och baklucka rostar rätt frekvent på en BMW E39. smile

Det är lugnt smile

Men är det värt besväret att byta baklucka då? Jag menar, är det inte lika stor risk att det bara börjar rosta igen?


Har en jävla massa frågor som jag inte kommer på nu, angående mitt första bilköp. Vill ju vara så säker som möjligt på att det blir lyckat! Kommer nog på några frågor när jag ska sova.

Tack så mycket för all hjälp hittills!
Senast redigerat av Naikon (4 oktober 2011)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
4 oktober 2011
#20
Kanske bäst att titta på luckan först och se om du vill / kan laga det hjälpligt. Annars leta en annan lucka , hittar du en fin så är det liten risk att den plötsligt blir dålig  för hade den drabbats av rost ska det synas även på den luckan.


Naikon skrev:
Rquired skrev:
Naikon skrev:
Ursäkta, men jag hänger inte med så mycket tongue Ni diskuterar något slags "kit"?

Förlåt, det är inte alltid enkelt när folk på Garaget sätter igång. BMW tätade dörrarna med kitt som skydd och detta är troligtvis orsaken till att dörrar och baklucka rostar rätt frekvent på en BMW E39. smile

Det är lugnt smile

Men är det värt besväret att byta baklucka då? Jag menar, är det inte lika stor risk att det bara börjar rosta igen?


Har en jävla massa frågor som jag inte kommer på nu, angående mitt första bilköp. Vill ju vara så säker som möjligt på att det blir lyckat! Kommer nog på några frågor när jag ska sova.

Tack så mycket för all hjälp hittills!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .


Sök