2906
Sök

Köpråd: BMW 528i -96, förstabil!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 oktober 2011
#21
Naikon skrev:
Rquired skrev:
Naikon skrev:
Ursäkta, men jag hänger inte med så mycket tongue Ni diskuterar något slags "kit"?

Förlåt, det är inte alltid enkelt när folk på Garaget sätter igång. BMW tätade dörrarna med kitt som skydd och detta är troligtvis orsaken till att dörrar och baklucka rostar rätt frekvent på en BMW E39. smile

Det är lugnt smile

Men är det värt besväret att byta baklucka då? Jag menar, är det inte lika stor risk att det bara börjar rosta igen?


Har en jävla massa frågor som jag inte kommer på nu, angående mitt första bilköp. Vill ju vara så säker som möjligt på att det blir lyckat! Kommer nog på några frågor när jag ska sova.

Tack så mycket för all hjälp hittills!

Det är egentligen upp till dig, gör det något att där finns lite rost på bakluckan? Om så är fallet borde man kunna skrapa rent, rostskydda på nytt och lackera om en baklucka. Antingen den befintliga eller en ny inköpt på en skrot.

Gör man ett bra grundarbete borde det hålla X antal år i alla fall?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
17 984 Inlägg
4 oktober 2011
#22
Naikon skrev:
Rquired skrev:
Naikon skrev:
Ursäkta, men jag hänger inte med så mycket tongue Ni diskuterar något slags "kit"?

Förlåt, det är inte alltid enkelt när folk på Garaget sätter igång. BMW tätade dörrarna med kitt som skydd och detta är troligtvis orsaken till att dörrar och baklucka rostar rätt frekvent på en BMW E39. smile

Det är lugnt smile

Men är det värt besväret att byta baklucka då? Jag menar, är det inte lika stor risk att det bara börjar rosta igen?


Har en jävla massa frågor som jag inte kommer på nu, angående mitt första bilköp. Vill ju vara så säker som möjligt på att det blir lyckat! Kommer nog på några frågor när jag ska sova.

Tack så mycket för all hjälp hittills!

Byta baklucka är lungt. Kitt är en tätning. "Kit" är en "David Hasselhoff-bil". Antar att du inte provat bilen ifråga?

- Den ska inte koka. Efter varmkörning så är tomgång ca 10 minuter att rekommendera. Ingen värme i bilen på och ac/kupefläkt avstängd.
- Tempmätaren ska ligga i mitten som vanligt.
- All el som torkare, kupefläkt, elhissar, centrallås, värmereglering i kupé ska fungera så klart. Lätt att glömma när man är köpsugen.
- Kolla allt basic som vatten, olja, trösklar osv.
- Kan du själv eller om någon är med: Tokkör bilen! Fel avslöjar sig under påfrestning.

Fyll på folks... låt killen köpa en bra E39:a!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Trummis
404 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#23
Dieselsmurfen skrev:
Byta baklucka är lungt. Kitt är en tätning. "Kit" är en "David Hasselhoff-bil". Antar att du inte provat bilen ifråga?

- Den ska inte koka. Efter varmkörning så är tomgång ca 10 minuter att rekommendera. Ingen värme i bilen på och ac/kupefläkt avstängd.
- Tempmätaren ska ligga i mitten som vanligt.
- All el som torkare, kupefläkt, elhissar, centrallås, värmereglering i kupé ska fungera så klart. Lätt att glömma när man är köpsugen.
- Kolla allt basic som vatten, olja, trösklar osv.
- Kan du själv eller om någon är med: Tokkör bilen! Fel avslöjar sig under påfrestning.

Fyll på folks... låt killen köpa en bra E39:a!

Tack för tipsen! Hur vet man om den kokar? Hör man det?

Ska såklart gå igenom allt in i minsta detalj. Har rätt bra koll hur jag ska göra när jag provar den. Har läst många guider om vad man ska kolla på vid köp av begagnad bil. Bland annat Autopowers. Har ni någon annan allmän guide som handlar om begagnatköp av bil så får ni gärna dela med er smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 oktober 2011
#24
Naikon skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Byta baklucka är lungt. Kitt är en tätning. "Kit" är en "David Hasselhoff-bil". Antar att du inte provat bilen ifråga?

- Den ska inte koka. Efter varmkörning så är tomgång ca 10 minuter att rekommendera. Ingen värme i bilen på och ac/kupefläkt avstängd.
- Tempmätaren ska ligga i mitten som vanligt.
- All el som torkare, kupefläkt, elhissar, centrallås, värmereglering i kupé ska fungera så klart. Lätt att glömma när man är köpsugen.
- Kolla allt basic som vatten, olja, trösklar osv.
- Kan du själv eller om någon är med: Tokkör bilen! Fel avslöjar sig under påfrestning.

Fyll på folks... låt killen köpa en bra E39:a!

Tack för tipsen! Hur vet man om den kokar? Hör man det?

Ska såklart gå igenom allt in i minsta detalj. Har rätt bra koll hur jag ska göra när jag provar den. Har läst många guider om vad man ska kolla på vid köp av begagnad bil. Bland annat Autopowers. Har ni någon annan allmän guide som handlar om begagnatköp av bil så får ni gärna dela med er smile

I instrumenthuset har du en mätare längst till höger för vattentemperatur, går denna över läget där den står rakt upp går bilen varm och står den åt höger in på den röda markeringen (Som lyser på en E39 om så är fallet) så är bilen i kok. Låt den absolut inte gå så långt utan stäng av om du ser att mätaren tenderar gå förbi normalläget!

Autopower har även en allmän guide kallad "Checklista" under samma rubrik som begagnatguiden för E39. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 482 Inlägg
5 oktober 2011
#25
Så det va så det va med kittet smile. Fick höra detta av mecken jag lämnade bilen till förrut på bmw.

Ang kamkedjorna så har dom bytesintervall men det är inte ofta en bil klarar av den intervallen. Ligger på 35-40 000mil.

BLT Service
Theracords Music Label

Trummis
404 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#26
Kollade på bilen och provkörde den idag. Var på topp maskinellt. Det enda elfelet var ena dörren där verken fönsterhissen eller centrallåset fungerar. Bör väl gå att fixa rätt lätt. Rost på bakluckan, samt lite på ena sidan vid hjulhusen.

Dessvärre gick det inte bra med prutningen. Han vill ha 19.000 för den. Ska fundera på det tills imorgon. Det är mycket pengar. Men samtidigt så tänker jag att kommer ha kul med den och lära mig mycket.

Har beslutsångest...

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
5 oktober 2011
#27
Skiter man i liter/mil så är nog detta en rätt perfekt förstabil.
Landsvägslok, stor som sjutton (vilket är bra då du kör betongsuggan, den andra bilen du kör in i blir pannkakan), går bra och ser bra ut.
Bra byggda bilar.
Förstår inte varför folk på Garaget hela tiden tycker man skall rulla runt i sunk-40's som första bil. Bara för att ni ville det så vill inte alla.
Hur mycket rost på bakluckan? Säg inte som gamla tanter "Bara ett hål" utan från en OTROLIGT petig vy. För rost är inget att leka med när det väl börjat.
Rost är lätt att få bort, men svårt att hålla borta. Man får vara petig som fan när man slipar (varenda liten por måste rensas ur från rost) och sedan skall rostskydd på rätt osv. Det är inte svårt men man får bara inte ha bråttom.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Trummis
404 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#28
Thunderbird88 skrev:
Skiter man i liter/mil så är nog detta en rätt perfekt förstabil.
Landsvägslok, stor som sjutton (vilket är bra då du kör betongsuggan, den andra bilen du kör in i blir pannkakan), går bra och ser bra ut.
Bra byggda bilar.
Förstår inte varför folk på Garaget hela tiden tycker man skall rulla runt i sunk-40's som första bil. Bara för att ni ville det så vill inte alla.
Hur mycket rost på bakluckan? Säg inte som gamla tanter "Bara ett hål" utan från en OTROLIGT petig vy. För rost är inget att leka med när det väl börjat.
Rost är lätt att få bort, men svårt att hålla borta. Man får vara petig som fan när man slipar (varenda liten por måste rensas ur från rost) och sedan skall rostskydd på rätt osv. Det är inte svårt men man får bara inte ha bråttom.

Kan ta kort imorgon när jag går förbi, så kanske ni kan bedöma rosten INNAN jag lägger mitt sista bud.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
Trucker
2 710 Inlägg
5 oktober 2011
#30
Får du den för 10, med dom problem som är, så är det OK. Annars kan de bli dyr affär..
Bilen är inte lättmekad, blir inte bättre av att de är en gammal tysk lyxvagn.

Ej läst vad andra skrivit oså, men rent spontant känner jag blankt Nej!

Good Luck wink

Fart missbrukare

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
5 oktober 2011
#31
BMWgrabben skrev:
Får du den för 10, med dom problem som är, så är det OK. Annars kan de bli dyr affär..
Bilen är inte lättmekad, blir inte bättre av att de är en gammal tysk lyxvagn.

Ej läst vad andra skrivit oså, men rent spontant känner jag blankt Nej!

Good Luck wink

Så jävla gammal är den inte tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 oktober 2011
#32
Kan inte låta bli att kommentera förbrukningen, en 528i är kanske ingen direkt snål bil men M52 är känd för att ha en förhållandevis låg förbrukning och 0.9L/mil eller strax däröver vid blandad körning tycker jag inte går att klaga på. Klarar många ungdomar av att köra 740 som dricker över 1L/mil även om den är frisk vid samma typ av körning (Och få ungdoms-740 verkar friska, av motorljud och oljerök att döma...) så känns lägre förbrukning för 193hk BMW som rena jackpotten.

Sen kan man alltid köpa en 75hk Polo som dricker 0.7L/mil, men även då känns BMWn rätt prisvärd? smile


BMWgrabben skrev:
Får du den för 10, med dom problem som är, så är det OK. Annars kan de bli dyr affär..
Bilen är inte lättmekad, blir inte bättre av att de är en gammal tysk lyxvagn.

Ej läst vad andra skrivit oså, men rent spontant känner jag blankt Nej!

Good Luck wink

10.000:-? Du hittar knappt en frisk 525i E34 för dem pengarna och då är 10´ för en (enligt beskrivning) frisk 528i rena utopin. Slitna däck, någon rostfläck och lite elfel är inget konstigt på en bil från 1996, och E39 är absolut lätt att arbeta med. Visst det är ingen Volvo Amazon, men man får jämföra med samtida bilar och då är där både gott om plats och smarta lösningar.
Senast redigerat av Rquired (5 oktober 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
5 oktober 2011
#33
Låg bränsleförbrukning och körglädje går knappast hand i hand. Iallafall inte för mig och många andra.
Klart du ska ha en 528 ifall rosten inte är för dålig! Dom är gigantiska och redigt trevliga.
Min kompis kör 528 som nybliven körkortstagare, inget fel på det.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 oktober 2011
#34
Thunderbird88 skrev:
Låg bränsleförbrukning och körglädje går knappast hand i hand. Iallafall inte för mig och många andra.
Klart du ska ha en 528 ifall rosten inte är för dålig! Dom är gigantiska och redigt trevliga.
Min kompis kör 528 som nybliven körkortstagare, inget fel på det.

Självklart inte, men att bilen dricker mer när den körs hårdare gäller alla bilar och inte enbart 528i. Man får räkna med vad bilen tar vid normal, gasglad, körning och räkna buskörning längs en kurvig väg på ett annat konto. Jag upplever att jag har en gasglad och lite stressad körstil, och min gamla 328i dricker 0.89L/mil. E39 är inte såpass mycket större eller tyngre samtidigt som M52B28 är stark så förbrukningen skjuter knappast i höjden för att det är en 5-serie.

Vad jag ville få fram var att 528i är ett ganska vettigt val när det gäller förbrukning, sedan tänkte jag att det var lite underförstått att den inte dricker 0.9L/mil när man kör för nöjes skull men desto snålare vid normal körning; Generellt desto snålare vid buskörning. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

144 Inlägg
5 oktober 2011
#35
Kolla hur styrservon mår, det ska inte låta illa när man vrider ratten vid stillastående.
Försök få reda på hur fräscht kylsystemet är, kylarna brukar väl hålla typ 10 000 mil så det kanske är dags för ett byte om det var ett tag sedan. Billig försäkring iaf, rätt lätt att byta själv om man inte har tummen mitt i handen. Ny kylare från tyskland går på ca 1500:- har jag för mig. Kokar bilen så kan toppen spricka = dyrt.

Just kylsystemet är en svag punkt, annars brukar det inte vara så mycket annat allvarligt som kan gå åt skogen på en e39. Inget som är svårt att GDS iaf.

Är bussningarna i bakaxeln dåliga så se till att pruta, för det är inte helt lätt att fixa själv och kostar en del på verkstad. Fast det är väl standard på alla äldre bilar.
Rost likaså, e39 är fel bil om du är allergisk mot rost. Bakluckans nederkant kommer börja rosta om du vinterkör bilen. Dörrar likaså, men det brukar hålla sig i nederkanterna precis vid falsningen. Har inte direkt sett någon totalt sönderrostad e39 än...

Annars en klockren och mycket körglad bil som andas kvalitét. Du lär vilja ha hårdare dämpare och andra däck, så spara pengar till det.

För 19 000:- så skulle jag köra på det om det inte är totalskrot.
Senast redigerat av werik (5 oktober 2011)


Forummoderator
17 984 Inlägg
5 oktober 2011
#36
Rquired skrev:
Thunderbird88 skrev:
Låg bränsleförbrukning och körglädje går knappast hand i hand. Iallafall inte för mig och många andra.
Klart du ska ha en 528 ifall rosten inte är för dålig! Dom är gigantiska och redigt trevliga.
Min kompis kör 528 som nybliven körkortstagare, inget fel på det.

Självklart inte, men att bilen dricker mer när den körs hårdare gäller alla bilar och inte enbart 528i. Man får räkna med vad bilen tar vid normal, gasglad, körning och räkna buskörning längs en kurvig väg på ett annat konto. Jag upplever att jag har en gasglad och lite stressad körstil, och min gamla 328i dricker 0.89L/mil. E39 är inte såpass mycket större eller tyngre samtidigt som M52B28 är stark så förbrukningen skjuter knappast i höjden för att det är en 5-serie.

Vad jag ville få fram var att 528i är ett ganska vettigt val när det gäller förbrukning, sedan tänkte jag att det var lite underförstått att den inte dricker 0.9L/mil när man kör för nöjes skull men desto snålare vid normal körning; Generellt desto snålare vid buskörning. smile

Jag och en kollega har fått en ny Citroen C3 HDi (snåldiesel) och dra 0.93 l/mil. Vi var mycket stolta. Klart den gurglar lite soppa men en gasglad herre bakom ratten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 oktober 2011
#37
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Thunderbird88 skrev:
Låg bränsleförbrukning och körglädje går knappast hand i hand. Iallafall inte för mig och många andra.
Klart du ska ha en 528 ifall rosten inte är för dålig! Dom är gigantiska och redigt trevliga.
Min kompis kör 528 som nybliven körkortstagare, inget fel på det.

Självklart inte, men att bilen dricker mer när den körs hårdare gäller alla bilar och inte enbart 528i. Man får räkna med vad bilen tar vid normal, gasglad, körning och räkna buskörning längs en kurvig väg på ett annat konto. Jag upplever att jag har en gasglad och lite stressad körstil, och min gamla 328i dricker 0.89L/mil. E39 är inte såpass mycket större eller tyngre samtidigt som M52B28 är stark så förbrukningen skjuter knappast i höjden för att det är en 5-serie.

Vad jag ville få fram var att 528i är ett ganska vettigt val när det gäller förbrukning, sedan tänkte jag att det var lite underförstått att den inte dricker 0.9L/mil när man kör för nöjes skull men desto snålare vid normal körning; Generellt desto snålare vid buskörning. smile

Jag och en kollega har fått en ny Citroen C3 HDi (snåldiesel) och dra 0.93 l/mil. Vi var mycket stolta. Klart den gurglar lite soppa men en gasglad herre bakom ratten.

Imponerande, jag provkörde en ny DS4 HDI vid rusningtrafik i Göteborg. Det vill säga stundtals flera minuters stillastående, stundtals motorvägsfart med frekventa accelerationer då det finns genier som inte har någon koll bakåt. Mitt snitt när den sedan tankades upp blev 0.55L/mil, så ni måste verkligen buskört något enormt? yikes

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Trummis
404 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#38
Sådär, nu har jag tagit kort på rosten. Hoppas att ni kan ge mig ett snabbt svar, då jag tänkte ringa och lägga ett sista bud idag!

Så frågan är, om det är lättåtgärdad rost som jag fixar själv, eller är det allvarligt och måste lämnas in? Eller byta hela bakluckan?

http://i.imgur.com/zc32y.jpg
http://i.imgur.com/ccorC.jpg
http://i.imgur.com/GFYme.jpg

dARKiE
5 031 Inlägg
6 oktober 2011
#39
beror på hur händig du är kan bli lite pilligt med att få linjerna rätt om du börjar spackla.

Jag hade klarat rostlagningen själv ialf, dock hade jag lämnat in när det var dags för lack för bästa resultat på slut finishen.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Trummis
404 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#40
Darkie skrev:
beror på hur händig du är kan bli lite pilligt med att få linjerna rätt om du börjar spackla.

Jag hade klarat rostlagningen själv ialf, dock hade jag lämnat in när det var dags för lack för bästa resultat på slut finishen.

Ok, tack för svaret. Hur mycket tror du det skulle gå på om man lämnar in den? 500? 2000? Är det en lackerare som gäller?


Sök