Kolla hur styrservon mår, det ska inte låta illa när man vrider ratten vid stillastående.
Försök få reda på hur fräscht kylsystemet är, kylarna brukar väl hålla typ 10 000 mil så det kanske är dags för ett byte om det var ett tag sedan. Billig försäkring iaf, rätt lätt att byta själv om man inte har tummen mitt i handen. Ny kylare från tyskland går på ca 1500:- har jag för mig. Kokar bilen så kan toppen spricka = dyrt.
Just kylsystemet är en svag punkt, annars brukar det inte vara så mycket annat allvarligt som kan gå åt skogen på en e39. Inget som är svårt att GDS iaf.
Är bussningarna i bakaxeln dåliga så se till att pruta, för det är inte helt lätt att fixa själv och kostar en del på verkstad. Fast det är väl standard på alla äldre bilar.
Rost likaså, e39 är fel bil om du är allergisk mot rost. Bakluckans nederkant kommer börja rosta om du vinterkör bilen. Dörrar likaså, men det brukar hålla sig i nederkanterna precis vid falsningen. Har inte direkt sett någon totalt sönderrostad e39 än...
Annars en klockren och mycket körglad bil som andas kvalitét. Du lär vilja ha hårdare dämpare och andra däck, så spara pengar till det.
För 19 000:- så skulle jag köra på det om det inte är totalskrot.
Senast redigerat av werik (5 oktober 2011)