Grattis , vad kul att du köpte bilen! e39 är en underbar bil att få äga som förstabil. Dom går fint som tusan både i landsväg och stadskörning och enligt mig är dom väldigt snåla på bensin jämfört med många andra bilar.
Bra att du ser till att det mekaniska funkar först så den blir körbar och besiktigad. Har du lust kan du ju kolla lite på bromsoken som brukar kunna kärva då bilen stått ett tag och då den körts på saltade vinetrvägar. Rejält med VD40 på alla rörliga delar brukar kunna hjälpa en hel del. Passa på att även spruta det på andra bultar / muttrar som du kanske senare kommer behöva att skruva upp.
Rosten du hade på skärmen är ett vanligt ställe då det blir liksom en hylla på insidan där vägdamm och sand samlas och sen bildar en ständigt fuktig lervälling.
Bakluckan , ja om du börjar försöka laga den sticker hundralapparna iväg fort på slippapper , spackel , grundfärg och toppfärg med klarlack. Sök istället via Blocket , Autopower , Fiddes och Bildelsbasen och skrotar efter en annan lucka , har du tur hittar du en i samma färg.
Du har ju tid på dig så leta, leta , det är det som är lite av tjusningen med bil och dessto gladare blir man när man fyndat nåt bra till sin egen pärla.
Och som sagt , starta en tråd , alltid kul att följa . Jag har en rad trådar på mina bilar , kolla gärna där. Min senste e39 , 523an fiinns det också en tråd på.
//mvh en BMW-kompis
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .