3244
Sök

Köpråd: BMW 528i -96, förstabil!

huh?
10 427 Inlägg
8 oktober 2011
Naikon skrev:
steifan skrev:
Naikon skrev:
Om man har ställt av en bil, och sen ställer på den igen, måste man besiktiga den varje gång efter man ställt på den då? Jag menar, om bilen redan är besiktigad när man ställer på den borde man väl inte behöva göra det igen?

Hoppas ni förstår min fråga smile

Bilar måste besiktas inom varje besiktningsperiod, så besiktar du inte bilen inom perioden får man körförbud.
Ställer du av bilen nu och besiktningsperioden går ut så får bilen körförbud automatiskt.

Edit:

Du kan ju kika här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/ och här http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … t&m=12

Edit2:

Hittade detta på Transportstyrelsens hemsida:

"Respittid

Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet

är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
    har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats
    har varit avställt från och med inställelsemånaden*
    är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början.

*) Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i inställelsemånaden."

Men om låt oss säga att jag besiktigar den nu i november, och ställer av den i januari. Sen ställer jag på den i augusti. Måste jag besiktiga den i augusti när jag ställer på den, eller kan jag göra det som vanligt i november?

Kolla på Bilprovningslänken, bilen ska besiktas inom besiktningsperioden. I praktiken ska bilen besiktas
innan besiktningsperiodens slut varje år. Så om din bil har en 7:a i slutsiffra och sista besiktningsmånaden
är november så måste du besikta innan sista november nästa år smile Som vanligt i november dvs.

huh?
10 427 Inlägg
8 oktober 2011
Powe_R skrev:
På vilket sätt är en 528a strypt?

Har du inte sett hur M52TUB28-insugen ser ut? tongue

414 Inlägg
8 oktober 2011
Har inte kollat på det, antar att det är för klent? Ska man byta till insug från 530i motorn eller vad? smile

Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
8 oktober 2011
steifan skrev:
CHEEVA skrev:
trevlig bil smile ser fin ut ! skulle själv kunna tänka mig en sådan

OT: en 523 har en strypt 2,5a
smile

Nope, 523 har en ostrypt 2,5:a på ca 185hk maxeffekt (angivet 170hk).

528 har en strypt 2,8:a på 193hk.

okej alltid fått för mig att 523 var en strypt version utav 525

huh?
10 427 Inlägg
8 oktober 2011
Powe_R skrev:
Har inte kollat på det, antar att det är för klent? Ska man byta till insug från 530i motorn eller vad? smile

Kanske är lämpligt.

Lite väl off topic nu men 57% av effektökningen (19hk) från 528ans (M52TUB28) 193 till 530ans (M54B30) 231 skulle tydligen bero på insugs och avgasgrenrören. (Enligt inlägg 13 & 20 i denna tråd: http://forum.e46fanatics.com/showthread … ifold+swap )

601 Inlägg
8 oktober 2011
steifan skrev:
Powe_R skrev:

Kanske är lämpligt.

Lite väl off topic nu men 57% av effektökningen (19hk) från 528ans (M52TUB28) 193 till 530ans (M54B30) 231 skulle tydligen bero på insugs och avgasgrenrören. (Enligt inlägg 13 & 20 i denna tråd: http://forum.e46fanatics.com/showthread … ifold+swap )

På min e38 samt e39 som båda var 2.8or så satte jag dit insug från 2.5an samt drog strypningen i luftburken!
Jääklar vilket drag det blev, den planar inte ut vid 4k som den gör org utan drar rejält till rödlinjen!
Klart mycket roligare register och drag!
Senast redigerat av Pedaal (8 oktober 2011)

414 Inlägg
8 oktober 2011
Behöver man inte mappa om bilen, för att ta nytta av det grövre insuget? Menar, bilen är ju inställd på att dra in en viss mängd luft, bara för att den nu kan dra in mer, betyder det väll inte att den kommer att göra det?

1 067 Inlägg
8 oktober 2011
Mjo

Finns  flera tweaks på 528.. m50b25 insug och lite luftboxmod i kombination med extractor och ett chip smile .

Sök