4582
Sök

Volvo 760GLE V6a Går Dåligt och svartryker?

14 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#1
Har köpt mig en 760 med v6an körde den 3 veckor och den gick hur bra som helst men sen börja den blödra till och från och nu går den skit dåligt precis vid gaspådrag så håller den på och dö och när man trycker fullt så svartrycker den när de närmar sig 3000 varv vid körning och fullt gaspådrag så blöddrar den till och från och går som en gammal diseltracktor med ax från 0-100 på 10 min och när du kommer upp på 4000varv så blödrar den och går inte upp i varv mer och svartryker utav faan ja har börjat klura på om de kan va Lmm(Luftmassemätarn) som börjar ge upp? den har ingen katt eller lamda så de kan inte va de som är felet.
någong som vet nått om de här? tacksam för svar smile

2 266 Inlägg
8 oktober 2011
#2
Va är de för årsmodell? gamla eller nya v6an?

svetsdiff !!!

14 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#3
Juste de glöm,de ja skriva der är en 87 så skulle tro att de är den gamla v6an glömde att skriva att stiften sotar igen som fan ochså dom är helt Kolsvarta efter 10 min körning.

2 266 Inlägg
8 oktober 2011
#4
Då har du den mekaniska insprutningen, undra om de är nå tjall med bränslevågen. hur är fördelaren på den kolla om den glappar i sidled själva rotorn

svetsdiff !!!

14 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#5
okej ska gå ner och kolla direkt

14 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#7
inte de minsta glapp helt stumt. hmm okej de enda läckage ja har är  i avgasystemet men de ska väl inte ha nått me de att göra hmm

2 266 Inlägg
8 oktober 2011
#8
Insugläckage kollar man enklast genom att spraya startgas runt insuget på motorn och över alla slangar då ska dom varva upp när dom suger i sig startgas genom nån slang som är sprucken

svetsdiff !!!

14 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#9
smart ska kolla de ochså då :)återkommer med svar smile

14 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#10
inge tjuvluft nånstans men när ja kopplar ut lmm då blir de typ ingen skilnad va ja märkt sen har ja litet läckake i vattenpumpen men de ska väl inte påvärka motorn på nått sätt så sen är de avgas läckage presis innan första ljudämparn men de borde väl inte påvärka. den drar massor av soppa nu så de borde ju va att den får för lite luft?

72 Inlägg
8 oktober 2011
#11
Verkar antingen somm Lmm som du var inne på eller bränsletryckregulatorn som gett upp...


14 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#12
aa har vart inne på den ochså och klurat lite hur kan man kolla om den är som den ska fortfarande?

72 Inlägg
8 oktober 2011
#13
Kan inte riktigt svara på hur det är på volvo men någon form av mätklocka som kopplas till bränslesystemet och sedan kolla vilket tryck den ger, sedan kan det också vara spridarna
som är dåliga om man inte regelbundet bytt bränslefilter.


2 266 Inlägg
8 oktober 2011
#14
Bästa är att få tag på några beg och prova byta bara, ja bränsletrycksregulatorn kan du riva llös vakuumslangen på och se om membranet har gått sönder läcker ut bensin där då

svetsdiff !!!

14 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#15
okej ska kolla lite på de tack för hjälpen smile

14 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#16
har kollat lite och de är inge fel på bränsletrycksregulatorn så de måste nästan vara lmm så får hitta en beg sån och pröva med de och se om de blir bättre

14 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#17
De va tyvvär inte Lmm de va bränsletrycksregulatorn för när ja skulle starta den igår så hoppa den igång men när ha varva upp den Svartrök den som faan och dog direkt där efter sen när ja försökte starta igen så lukta de soppa utav helvete och när ja öppna huven så spruta de soppa genom vakum hålet på bränsletrycksreulatorn så nu har ja hittat felet iallfall.

72 Inlägg
14 oktober 2011
#18
Där ser man, bra att du hittade felet, då rullar den snart igen...


14 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#19
yes på måndag får ja förmodligen hem den svårt som fan va de och hitta till den och den kosta 1000 spänn svin dyr liten sak. men snart är den på vägen igen smile


Sök