3195
Sök

Val av vinterdäck, odubbat, dubbat?

2 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#1
Angenämt, alla bilintresserade!

Jag har en liten fråga angående val av vinterdäck till den kommande vintern. Är det någon som har någon erfarenhet av odubbade vinterdäck?

Jag har läst en hel del om att dubbade vinterdäck ska vara betydligt säkrare. (Källa: http://www.trafikverket.se/Aktuellt/...r-dodsolyckor/)

Jag har två splitter nya friktionsdäck som jag fick med när jag köpte bilen. Eftersom jag förespråkar trafiksäkerhet vill jag känna mig så trygg som möjligt på vägen. Ska jag köpa två till nya friktionsdäck eller ska jag köpa fyra nya dubbdäck?

Tack på förhand!

MVH


474 Inlägg
9 oktober 2011
#2
Alla tycker ju olika, gör som du själv vill smile


2 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#3
Absolut, men jag vill veta vilket som är det bästa och säkraste valet! Hur miljön påverkas av de olika däcktyperna skiter jag rent ut sagt i! smile


2 337 Inlägg
9 oktober 2011
#4
Du ska välja däck som passar dina körvanor. Det finns ingen däcktyp som generellt är bäst, de är bra på olika saker. Läs exempelvis nyare vinterdäckstest från Teknikens Värld så finns det en snabbguide till vilken typ du bör köra på, den kan vara en bra utgångspunkt.

271 Inlägg
9 oktober 2011
#5
På is är odubbat värdelöst, det säger väl sig själv. Annars har jag inte märkt någon större skillnad på odubbat och dubbat. Finns ju vissa gånger som man åker på isiga vägar och andra inte, beror kanske lite på hur du bor? Jag tycker ändå att dubbade däck är det säkraste kortet och kommer själv köra med det i år igen.


2 400 Inlägg
9 oktober 2011
#6
Trådskaparen verka bo väldigt långt söderut så det finns nog ingen mening att köpa dubbade däck. En annan sak om du bor i norrland där det faktiskt är vardag med snölagda vägar och isgator
Förra vintern va vägarna i regel helt packade med is vilket skapar behov för dubb. Var det så neråt också?


Refined
1 770 Inlägg
9 oktober 2011
#7
Odubbat = Stads människa
Dubbat = Landsbyggdsmänniska

Så enkelt är det!

326 Inlägg
9 oktober 2011
#8
Jag har kört odubbat i flera år nu, och tycker det går alldeles utmärkt. Dubbdäck är ju naturligtvis bättre på glansis, men hur ofta är det sån? Dessutom är dubbdäcken bara bra i en eller möjligen två säsonger, sen blir dom snabbt dåliga. Dubbfritt är jämnare och håller greppet längre (fler vintrar alltså). Tycker jag....

Sen är det en jäkla skillnad på dubbfritt och dubbfritt. En del är nästan lika bra som nya dubbdäck, medan andra känns som slitna sommardäck. Värdelösa alltså.  Michelin X-ice har jag för mig att det satt på förra bilen, och dom var ruskigt bra. Bytte senare två av däcken mot (har jag för mig) Good Year dubbfritt. Dom däcken var rent skräp jämfört med Michelindäcken. Så läs tester innan du bestämmer dig, det är stora skillnader på dubbfria däck.
Dom som dömer ut dubbfritt rakt av har troligen bara råka köra på ett uselt däck. Det finns bra dubbfria.

Refined
1 770 Inlägg
9 oktober 2011
#9
Peter_5565 skrev:
Jag har kört odubbat i flera år nu, och tycker det går alldeles utmärkt. Dubbdäck är ju naturligtvis bättre på glansis, men hur ofta är det sån? Dessutom är dubbdäcken bara bra i en eller möjligen två säsonger, sen blir dom snabbt dåliga. Dubbfritt är jämnare och håller greppet längre (fler vintrar alltså). Tycker jag....

Sen är det en jäkla skillnad på dubbfritt och dubbfritt. En del är nästan lika bra som nya dubbdäck, medan andra känns som slitna sommardäck. Värdelösa alltså.  Michelin X-ice har jag för mig att det satt på förra bilen, och dom var ruskigt bra. Bytte senare två av däcken mot (har jag för mig) Good Year dubbfritt. Dom däcken var rent skräp jämfört med Michelindäcken. Så läs tester innan du bestämmer dig, det är stora skillnader på dubbfria däck.
Dom som dömer ut dubbfritt rakt av har troligen bara råka köra på ett uselt däck. Det finns bra dubbfria.

Det med blankis händer väl olika ofta beroende på var man bor?
Om du, som jag, bor mitt ute i skogen så är det extremt ofta det blir blankis.
Packad snö som smälter och fryser hör till vardagen ute i skogarna.

12 086 Inlägg
9 oktober 2011
#10
pontusk skrev:
Absolut, men jag vill veta vilket som är det bästa och säkraste valet! Hur miljön påverkas av de olika däcktyperna skiter jag rent ut sagt i! smile

Dubbdäck, inget snack om saken.

Odubbat är en kompromiss där man tummar på säkerheten för att få tillbax ekonomi och komfort.
Senast redigerat av JapMax (9 oktober 2011)

Refined
1 770 Inlägg
9 oktober 2011
#11
JapMax skrev:
pontusk skrev:
Absolut, men jag vill veta vilket som är det bästa och säkraste valet! Hur miljön påverkas av de olika däcktyperna skiter jag rent ut sagt i! smile

Dubbdäck, inget snack om saken.

Precis.
Finns inget argument som någon gång kan få ett dubbfritt att bli bättre än ett dubbat.

663 Inlägg
9 oktober 2011
#12
jonnielahti skrev:
Zwudda skrev:
Odubbat = Stads människa
Dubbat = Landsbyggdsmänniska

Så enkelt är det!

absolut big_smile

njae kan inte hålla med...rätt isigt i städerna då mycket snö packats osv...dubb överallt skulle jag säga=)

663 Inlägg
9 oktober 2011
#13
Nybergrobin skrev:
Trådskaparen verka bo väldigt långt söderut så det finns nog ingen mening att köpa dubbade däck. En annan sak om du bor i norrland där det faktiskt är vardag med snölagda vägar och isgator
Förra vintern va vägarna i regel helt packade med is vilket skapar behov för dubb. Var det så neråt också?

ja det har varit två sjuka vintrar runt mälardalen...

2 400 Inlägg
9 oktober 2011
#14
Peter_5565 skrev:
Jag har kört odubbat i flera år nu, och tycker det går alldeles utmärkt. Dubbdäck är ju naturligtvis bättre på glansis, men hur ofta är det sån? Dessutom är dubbdäcken bara bra i en eller möjligen två säsonger, sen blir dom snabbt dåliga. Dubbfritt är jämnare och håller greppet längre (fler vintrar alltså). Tycker jag....
.

Vi hade helt istäckta väger hela vintern tongue Skulle aldrig funka med dubbfritt i svall eller utanför



Sök