2590
Sök

V70 T5 2005 lättare styling och effekt jakt

Bytte in min 2005 års V70 2.5t BSR steg 1 mot en maskin med en lite mer potent motor, en 2005 års V70 T5 i stället. Bilen är och ska vara en familjebil, den ska gå fram och tillbaka mellan arbeten och hem, lämna grabben på dagis,... Visa mer

528 662 Visningar
Uppdaterades senast 14 juni 2017
3 860 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#601
nyller skrev:
Fan va fint det kommer bli!!

Är ju ett riktigt proffs som ska bygga det med så det tror jag också wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 860 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#602
Tiiimpa skrev:
haha du får lära dig wink

MM... wink Så kan man ju också se det tongue

Elot skrev:
spokenratt skrev:
Tiiimpa skrev:
bara att börja wink

Haha! Jo, om det vore så enkelt! tongue
Det ska svetsas... Jag kan inte svetsa tongue Samt att allt är i rostfritt!

Vad fan kan du egentligen? Har ju ingen nytta av dig wink Bara ringa atech efter du bokat tid för svetsningen då så vi kan få de på papper vad den lämnar wink

YEAS BOX!
Förresten var det någon som hjälpte dig med din MV så din bil nu laddar nästan 1.5 BAR vid full gas eller wink ??!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Inte svår på spontanrace !
292 Inlägg
18 juli 2013
#603
Fick du rätt med magnetventilen ? Hur nollade man den ? Kan vara bra att veta smile

One Life - Live It !

3 860 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#604
Manssen skrev:
Fick du rätt med magnetventilen ? Hur nollade man den ? Kan vara bra att veta smile

Pratade faktiskt med IPD i stället. Dom trodda absolut inte att det hade med ventilen när det inte skiljer mer än så. Dom trodde mer på att jag kanske behövde nya stift, tryckröret som läcker (vet vi ju sen Stjernfelts bravader att dom kan gå) men mitt är lossat så jag tror inte det är där. Men alt en sliten dump som inte orkar hålla för det sista lilla... (ska man skaffa en ny från ATM kanske tongue ? ) kan vara något litet litet någon stans men jag har ju inga dippar i laddet, svajar inte och bilen går ju som fasen iaf så vi får se om vi kan klura ut varför brorsan får mera ladd... tongue

Men, jag fick ändå reda på från IPD hur man nollar den helt från adaptionsminnet:

Lyft - och sedan + kabeln från batterit.
Håll de 2 mot varandra i 2-3 minuter.
Sätt tillbaka kablarna, + först.

Så sa iaf IPD att man skulle göra för att inte bara nolla ev felkoder utan för att tömma adaptionsminnet också.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Inte svår på spontanrace !
292 Inlägg
18 juli 2013
#605
spokenratt skrev:
Manssen skrev:
Fick du rätt med magnetventilen ? Hur nollade man den ? Kan vara bra att veta smile

Pratade faktiskt med IPD i stället. Dom trodda absolut inte att det hade med ventilen när det inte skiljer mer än så. Dom trodde mer på att jag kanske behövde nya stift, tryckröret som läcker (vet vi ju sen Stjernfelts bravader att dom kan gå) men mitt är lossat så jag tror inte det är där. Men alt en sliten dump som inte orkar hålla för det sista lilla... (ska man skaffa en ny från ATM kanske tongue ? ) kan vara något litet litet någon stans men jag har ju inga dippar i laddet, svajar inte och bilen går ju som fasen iaf så vi får se om vi kan klura ut varför brorsan får mera ladd... tongue

Men, jag fick ändå reda på från IPD hur man nollar den helt från adaptionsminnet:

Lyft - och sedan + kabeln från batterit.
Håll de 2 mot varandra i 2-3 minuter.
Sätt tillbaka kablarna, + först.

Så sa iaf IPD att man skulle göra för att inte bara nolla ev felkoder utan för att tömma adaptionsminnet också.

Jag har inte nollat min sen T5, bara monterade in den i R-design och körde lungt in den. Men får kanske ta och prova nolla den köra in den igen mest för att kanske få ut Max ur den.

One Life - Live It !

3 860 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#606
Manssen skrev:
spokenratt skrev:
Manssen skrev:
Fick du rätt med magnetventilen ? Hur nollade man den ? Kan vara bra att veta smile

Pratade faktiskt med IPD i stället. Dom trodda absolut inte att det hade med ventilen när det inte skiljer mer än så. Dom trodde mer på att jag kanske behövde nya stift, tryckröret som läcker (vet vi ju sen Stjernfelts bravader att dom kan gå) men mitt är lossat så jag tror inte det är där. Men alt en sliten dump som inte orkar hålla för det sista lilla... (ska man skaffa en ny från ATM kanske tongue ? ) kan vara något litet litet någon stans men jag har ju inga dippar i laddet, svajar inte och bilen går ju som fasen iaf så vi får se om vi kan klura ut varför brorsan får mera ladd... tongue

Men, jag fick ändå reda på från IPD hur man nollar den helt från adaptionsminnet:

Lyft - och sedan + kabeln från batterit.
Håll de 2 mot varandra i 2-3 minuter.
Sätt tillbaka kablarna, + först.

Så sa iaf IPD att man skulle göra för att inte bara nolla ev felkoder utan för att tömma adaptionsminnet också.

Jag har inte nollat min sen T5, bara monterade in den i R-design och körde lungt in den. Men får kanske ta och prova nolla den köra in den igen mest för att kanske få ut Max ur den.

Ja, man kan ju testa. Nollade inte innan inkörningen här jag heller, ska inte behövas heller enl instruktionerna. Men jag misstänkte att jag haft lite för lågt ladd vid inkörningen och tänkte då att det var därför men det trodde dom inte som sagt, för då sklle det ha skiljt mera.. hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

364 Inlägg
23 augusti 2013
#607
spokenratt skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-984f73a836d93178fd9868903f1211fd.jpg
Bakre bussningen till länkarmarna kom idag. Förstärkt så klart!

Är dessa från xc90?
Måste byta mina med ^^
Grym bil du har!


3 860 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#608
LilD skrev:
spokenratt skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-984f73a836d93178fd9868903f1211fd.jpg
Bakre bussningen till länkarmarna kom idag. Förstärkt så klart!

Är dessa från xc90?
Måste byta mina med ^^
Grym bil du har!

TACK sam fan!
Jadu, om de är från xc90 vet jag faktiskt inte! hmm Köpte dom från L-M-R.se där står det förstärkt bara..
http://www.l-m-r.se/p/volvo/v70ns60/vag … 0ns60.html

Bytte den främre bussningen till powerflex samtidigt.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

364 Inlägg
23 augusti 2013
#609
spokenratt skrev:
LilD skrev:
spokenratt skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-984f73a836d93178fd9868903f1211fd.jpg
Bakre bussningen till länkarmarna kom idag. Förstärkt så klart!

Är dessa från xc90?
Måste byta mina med ^^
Grym bil du har!

TACK sam fan!
Jadu, om de är från xc90 vet jag faktiskt inte! hmm Köpte dom från L-M-R.se där står det förstärkt bara..
http://www.l-m-r.se/p/volvo/v70ns60/vag … 0ns60.html

Bytte den främre bussningen till powerflex samtidigt.

Jadå jag såg det, gick igenom ditt projekt o det var mycket intressant, har själv tänkt att byta hela upphängningen i framvagnen smile
Kände du någon skillnad med bussningarna?


3 860 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#610
LilD skrev:
spokenratt skrev:
LilD skrev:

Är dessa från xc90?
Måste byta mina med ^^
Grym bil du har!

TACK sam fan!
Jadu, om de är från xc90 vet jag faktiskt inte! hmm Köpte dom från L-M-R.se där står det förstärkt bara..
http://www.l-m-r.se/p/volvo/v70ns60/vag … 0ns60.html

Bytte den främre bussningen till powerflex samtidigt.

Jadå jag såg det, gick igenom ditt projekt o det var mycket intressant, har själv tänkt att byta hela upphängningen i framvagnen smile
Kände du någon skillnad med bussningarna?

Kul och höra!
Jodå, det skillnad kan man lugnt säga! Blev mycket stabilare i framvagnen men o andra sidan så vart ju bussningarna tokslut! tongue Nu kan man hålla emot spårandet på ett helt annat sätt, innan fick man liksom parera lite mer, liksom styra emot vid gaspådrag eller spåriga vägar, nu kan man lättare bara hålla emot.
Bilen vill fortfarande spåra men det är ju inte å konstigt med 18" på.
Växellådsfästet var klockrent! Lite mera motorljud i kupén vid vissa varvtal men inget jag tänker på nu. Mycket skönare när man växlar, kan växla väldigt mjukt och fint utan att man måste smyga i nästa växel och det funkar lika bra när man växlar hårdare!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

364 Inlägg
23 augusti 2013
#611
spokenratt skrev:
LilD skrev:
spokenratt skrev:

TACK sam fan!
Jadu, om de är från xc90 vet jag faktiskt inte! hmm Köpte dom från L-M-R.se där står det förstärkt bara..
http://www.l-m-r.se/p/volvo/v70ns60/vag … 0ns60.html

Bytte den främre bussningen till powerflex samtidigt.

Jadå jag såg det, gick igenom ditt projekt o det var mycket intressant, har själv tänkt att byta hela upphängningen i framvagnen smile
Kände du någon skillnad med bussningarna?

Kul och höra!
Jodå, det skillnad kan man lugnt säga! Blev mycket stabilare i framvagnen men o andra sidan så vart ju bussningarna tokslut! tongue Nu kan man hålla emot spårandet på ett helt annat sätt, innan fick man liksom parera lite mer, liksom styra emot vid gaspådrag eller spåriga vägar, nu kan man lättare bara hålla emot.
Bilen vill fortfarande spåra men det är ju inte å konstigt med 18" på.
Växellådsfästet var klockrent! Lite mera motorljud i kupén vid vissa varvtal men inget jag tänker på nu. Mycket skönare när man växlar, kan växla väldigt mjukt och fint utan att man måste smyga i nästa växel och det funkar lika bra när man växlar hårdare!

Okaj gött o höra, min spårar som en orm på vissa vägar så då är de dax o byta mina med snart då smile
Jodå de fästet är kanonbra, har ett original med insatta powerflexbussningar.
Lite mer vibrationer i kupen vid tomgång men inget som störs vid körning smile
Vad hade du tänkt dig för stötdämpare på din sen?


3 860 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#612
Ja, det där med att den ringlar sig fram känner jag igen tongue
Men där hjälper ju andra stötdämpare och kanske andra krängningshämmare till riktigt bra! Tyckte min föra slutade ringla sig så när man pressade efter stötdämparbytet..

På min förra körde jag med G&M's gula dämpare, de hårda, och 55/40 sänkfjädrar. Den låg väldigt trevligt på vägen men nu i efterhand var det en aning stötigt för min smak, iaf om bilen ska kunna användas dagligen som en familjebil med allt vad det innebär, köra och handla, långturer, mindre bra vägar ibland etc etc..

Så nu vet jag inte vart det lutar faktiskt.. hmm
Har tittat på BC Coilovers, verkar som att de som kör med dom på sina Volvos är väldigt nöjda, justerbara både i höjd och hårdhet.
Har också tittat på G&M's svarta dämpare som är lite mjukare än den modell jag kört med tidigare, ska tydligen vara mer åt hållet som Volvos sportdämpate till ex s40/v50 och nyare, och en lämplig sänkning till det.
Vet dock inte riktigt hur mycket jag vill sänka den..

55/40 såg bra ut, V70 kan se lite baktung ut efter en sänkning med typ 30/30 så att ha den lite lägre fram brukar se rätt bra ut men kanske skulle jag vilja ha den mer åt 40/30-35 hållet. Här är ju coilovers bra när man kan justera det själv.
Så för min del handlar det mer om vilka av dom som ger bäst komfort men samtidigt bättrar väghållningen.

Hur har du tänkt??
Senast redigerat av spokenratt (23 augusti 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 777 Inlägg
23 augusti 2013
#613
Jag körde med svarta från GE innan mina coilisar o det var lika stöttigt. Dämparna spelar nog ingen roll utan med coilisar så sänker du inte med fjädrarna alltså har man samma fina fjädringsväg oavsett höjd. Med sänkfjädrar får man mindre fjädringsväg ju mer man sänker! Satsa på coilisar, du kommer aldrig vilja köra annat sen:-)


364 Inlägg
23 augusti 2013
#614
spokenratt skrev:
Ja, det där med att den ringlar sig fram känner jag igen tongue
Men där hjälper ju andra stötdämpare och kanske andra krängningshämmare till riktigt bra! Tyckte min föra slutade ringla sig så när man pressade efter stötdämparbytet..

På min förra körde jag med G&M's gula dämpare, de hårda, och 55/40 sänkfjädrar. Den låg väldigt trevligt på vägen men nu i efterhand var det en aning stötigt för min smak, iaf om bilen ska kunna användas dagligen som en familjebil med allt vad det innebär, köra och handla, långturer, mindre bra vägar ibland etc etc..

Så nu vet jag inte vart det lutar faktiskt.. hmm
Har tittat på BC Coilovers, verkar som att de som kör med dom på sina Volvos är väldigt nöjda, justerbara både i höjd och hårdhet.
Har också tittat på G&M's svarta dämpare som är lite mjukare än den modell jag kört med tidigare, ska tydligen vara mer åt hållet som Volvos sportdämpate till ex s40/v50 och nyare, och en lämplig sänkning till det.
Vet dock inte riktigt hur mycket jag vill sänka den..

55/40 såg bra ut, V70 kan se lite baktung ut efter en sänkning med typ 30/30 så att ha den lite lägre fram brukar se rätt bra ut men kanske skulle jag vilja ha den mer åt 40/30-35 hållet. Här är ju coilovers bra när man kan justera det själv.
Så för min del handlar det mer om vilka av dom som ger bäst komfort men samtidigt bättrar väghållningen.

Hur har du tänkt??

Har haft D2 coilovers innan o dem funkade kanon på min S70 jag hade, kanon för hårdkörning även vid långkörning då dem även var inställningsbara.
Jag kommer nog köra BC Coilisar på V70in.
Vill få ett styvt chassi så den inte känns som en orm big_smile


3 860 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#615
Jahapp........ Första natten man jobbar efter semestern... kul och sätta sig i bilen på morgonen och upptäcka detta då!? mad

[video]http://www.garaget.org/video/139746[/video]

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 860 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
#616
Mmmmmm.... Slavcylinder var det ja... Dock viste jag inte att man på dessa bilar "kombinerat" den med urtrampningslagret och monterat det på växellådan! Det var ju riktigt surt! Alltså är man tvungen att plocka ner hela lådan vilket känns som onödigt sura pengar!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Båtmek
720 Inlägg
6 september 2013
#617
spokenratt skrev:
Mmmmmm.... Slavcylinder var det ja... Dock viste jag inte att man på dessa bilar "kombinerat" den med urtrampningslagret och monterat det på växellådan! Det var ju riktigt surt! Alltså är man tvungen att plocka ner hela lådan vilket känns som onödigt sura pengar!

Fan vad drygt neutral


3 860 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
#618
J_Jespersen skrev:
spokenratt skrev:
Mmmmmm.... Slavcylinder var det ja... Dock viste jag inte att man på dessa bilar "kombinerat" den med urtrampningslagret och monterat det på växellådan! Det var ju riktigt surt! Alltså är man tvungen att plocka ner hela lådan vilket känns som onödigt sura pengar!

Fan vad drygt neutral

Som fasen! Vilket gör att jobbet på verkstad blir nästan lika dyrt som att byta hela kopplinge! hmm

Men men, jag ska nog få tillbaka bilen redan idag!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

A.Sörman
1 299 Inlägg
6 september 2013
#619
Byte du hela kittet nu eller? eller vart det slav byte bara? big_smile


3 860 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
#620
Drunk skrev:
Byte du hela kittet nu eller? eller vart det slav byte bara? big_smile

Det tråkiga är att om man hade bytt allt nu hade man hamnat ¨på typ 2 papp till bara, men då med org koppling och det känns ju inte ok.. hmm Så det blir bara slavcylinder/urtrampningslager, har inte tid att låta bilen stå och och vänta på att få hem 707 platta och R lamell. sad

Surt som fan!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök