3265
Sök

V70 T5 2005 lättare styling och effekt jakt

Bytte in min 2005 års V70 2.5t BSR steg 1 mot en maskin med en lite mer potent motor, en 2005 års V70 T5 i stället. Bilen är och ska vara en familjebil, den ska gå fram och tillbaka mellan arbeten och hem, lämna grabben på dagis,... Visa mer

528 642 Visningar
Uppdaterades senast 14 juni 2017
3 860 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
Pratade med Volvo nyss... Dom tar den i morgon vid Lunch.
Frågade ang Biltemas universalare, läst lite blandat om avdragaren får låsbult, men han att det ända som brukar funka på Volvos bult är svets...

Så, då får det vara tills i morgon...

Service bokad nästa vecka. Stora servicen!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 860 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
ÄNTLIGEN!

256 :- fattigare men så mycket gladare! Nu är skiten (låsbulten) borta och sommarhjulen på!

Nu jävlar är det vår!

Autotech

3 860 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
Figgis skrev:
Grattis! smile

Tackar tackar!! lol

Autotech

3 860 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Tog hand om vinterhjulen innan.

Dom var svarta från början, blivit ganska skabbiga sen 2005...!

Så, slipade lite på dom med sandpapper för att få bort lite rost och smutts som satt och sen sprayade med Biltemas Fälgfärg. Är ju trotts alt vinterhjulen så att spraya på insidan eller slipa med maskin och göra det jätte seriöst kändes inte försvarbart. Men färg för 69.90 :- är väl ok!?

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-8ac705fb0a495eace5a0f96dfa652290.jpg
Volvo org 16" plåtfälg med Biltema Fälgfärg

Färgen täckte förvånansvärt bra och blev en helt ok finish trotts att jag sket i klarlacken, igen... vinterhjul...

Kanske ska man ge sig på något sådant men med mer allvar i arbetet på sommarhjulen till nästa år? hmm Färgtips?
Senast redigerat av spokenratt (13 mars 2014)

Autotech

948 Inlägg
14 mars 2014
ja det blir ju ett jäkligt bra resultat efter vad man betalar för måste jag säga! smile
hade varit fett med vita fälgar eller svarta med polerad läpp till din bil om du frågar mig smile

Volkswagen Polo 6r 2010 OEM+
PROJEKT-TRÅDEN

3 860 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
Rillependent skrev:
ja det blir ju ett jäkligt bra resultat efter vad man betalar för måste jag säga! smile
hade varit fett med vita fälgar eller svarta med polerad läpp till din bil om du frågar mig smile

Ja faktiskt bra resultat med tanke på priset och typ 30 min jobb totalt!
Mmm... vi får se om eller hur jag gör nästa sommar!

Autotech

3 860 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
Trött blir man...

Lämnade in bilen för stora servicen idag, kamrem, vattenpump mm... Volvo ringde nyss upp och sa att dom stött på problem.
Helv**e, tänkte jag... Jo, då visar det sig att det är glapp. Drevet kan röra sig ut och in = inte bra! Blir alltså byta av det också! sad

Autotech

926 Inlägg
17 mars 2014
spokenratt skrev:
Trött blir man...

Lämnade in bilen för stora servicen idag, kamrem, vattenpump mm... Volvo ringde nyss upp och sa att dom stött på problem.
Helv**e, tänkte jag... Jo, då visar det sig att det är glapp. Drevet kan röra sig ut och in = inte bra! Blir alltså byta av det också! sad

Kamdrev eller vilket?

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

3 860 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
Dynamic_Bass skrev:
spokenratt skrev:
Trött blir man...

Kamdrev eller vilket?

Mmm... Som jag fattade det ja. Själva drevet till vvt'n om jag förstod det rätt.

Autotech

926 Inlägg
17 mars 2014
spokenratt skrev:
Dynamic_Bass skrev:
spokenratt skrev:
Trött blir man...

Kamdrev eller vilket?

Mmm... Som jag fattade det ja. Själva drevet till vvt'n om jag förstod det rätt.

Okej lät jobbigt hmm har du vvt till både insug och avgas?

3 860 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
Dynamic_Bass skrev:
spokenratt skrev:
Dynamic_Bass skrev:

Kamdrev eller vilket?

Jaaa.... haha, osäker men jag tror det är det ja. Inte mekat så ingående med motorn själv tongue Men jobbigt är väl en rätt bra beskrivning! Men, Volvo skulle jobba för att kunna återlämna bilen i morgon redan!

Autotech

926 Inlägg
17 mars 2014
spokenratt skrev:
Dynamic_Bass skrev:
spokenratt skrev:

Jaaa.... haha, osäker men jag tror det är det ja. Inte mekat så ingående med motorn själv tongue Men jobbigt är väl en rätt bra beskrivning! Men, Volvo skulle jobba för att kunna återlämna bilen i morgon redan!

de skönt de iaf smile kan tänka mej att ett vvt drev är lite dyr..

948 Inlägg
17 mars 2014
tycker det är typiskt märkesverkstäder, de hittar alltid en miljon "fel" på bilen och ger en massa bra "erbjudandes-priser" mad

men trist att det var kass.. sad

Volkswagen Polo 6r 2010 OEM+
PROJEKT-TRÅDEN

3 860 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
Rillependent skrev:
tycker det är typiskt märkesverkstäder, de hittar alltid en miljon "fel" på bilen och ger en massa bra "erbjudandes-priser" mad

men trist att det var kass.. sad

Ja, det ligger väl lite i det du säger, men å andra sidan är det skönt att få det åtgärdat då detta kan sluta i totalhaveri .. hmm

Autotech

3 860 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
Fuck....

Kom till Volvo och skulle hämta bilen. Monterade barnstolen, placerade lill-killen i den och stoppade barnvagnen i bagaget. Satte mig och vred om nyckeln, gött... ja, till tomgången gick ner till sitt normala.... Då går den plötsligt som en gammal fiske båt och skakar!! Vad i helvete.. hela motorn skakar i takt med detta också... poff... poff... poff...

In igen, dom provkör och håller med mig och vill ha bilen tills i morgon igen... Mekanikern hade sagt att den var lite orolig. Ja sa jag, när man startar den så vill den inte på första försöket när där bara är E85 i tanken, men startar direkt på 2a... Den har inte gått såhär nånsin!

Så, ny lånebil, flytta bilbarnstol och vagn igen och köra hem.. faaaen!

Autotech

493 Inlägg
18 mars 2014
Tabbe från mecken helt klart som inte provkör. Men till skaparen av tidigare inlägg om att märkesverkstaden ofta hittar mer deffekta delar ön de som ska bytas är inte helt märkligt. I de flesta fall är de personal som har utbildning för de specifika märket som jobbar på din bil och kan där igenom göra en bättre bedömning i de flesta fall av vilka delar som är deffekta eller ej vilket i många fall inte en mindre verkstad kan då dom inte har tillgång till samma fina replitteratur som märkesverkstäderna har. Finns en anledning till att de debiterar dubbelt upp i många fall. Betalar för en trygghet också, att kunna reklamera de utförda arbetet ifall du inte är nöjd med de som blivit utfört.

Googlemaster

3 860 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
Ja, surt som fan! Köper att dom hittade glappet, kanske tom skönt att dom hittade det med tanke på vad som kan ske med lite otur! hmm

Men att lämna ut en bil som går såhär... det är inte märkesverkstads standard. Han som testkörde den nu i efterhand var inte nöjd med att den gick såhär, inte han som mekat på den heller. Med tanke på att bussningarna i motorfästena är bytta, och motorn gungar så som den gör.. njae. Det är kass!
Får se vad som sägs i morgon! Hoppas nästan att det är mekanikern som missat något vid återmonteringen... så ingen annat har spontant gått sönder nu!

Autotech

287 Inlägg
18 mars 2014
Usch,  tråkigt detta va!

3 860 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
Figgis skrev:
Usch,  tråkigt detta va!

Ja, just nu är det inget kul alls... Det roligast som hänt det senaste året är att jag fått på sommarhjulen och lackat vinterhjulen..

Slavcylinder/urtrampningslager byttes i slutet av förra sommaren, var en massa strul med bilen när jag hämtade den hos verkstan vilket resulterade i 3 återbesök (inte Volvo-verkstad).

Drog av låsbulten nyligen.

Stor service nu där man hittar mer fel och bilen går skit när den ska vara klar...

sad

Autotech

Sök