2813
Sök

V70 T5 2005 lättare styling och effekt jakt

Bytte in min 2005 års V70 2.5t BSR steg 1 mot en maskin med en lite mer potent motor, en 2005 års V70 T5 i stället. Bilen är och ska vara en familjebil, den ska gå fram och tillbaka mellan arbeten och hem, lämna grabben på dagis,... Visa mer

528 639 Visningar
Uppdaterades senast 14 juni 2017
287 Inlägg
18 mars 2014
Jo, jag har allt följt dig här, tråkigt när det strular med sådana saker!..
Men det löser sig nog galant här nu, som du nämde får man hoppas det är nått simpelt dom glömt.vid återmonteringen. Lät ju som att den inte gick på alla! smile

3 860 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
Figgis skrev:
Jo, jag har allt följt dig här, tråkigt när det strular med sådana saker!..
Men det löser sig nog galant här nu, som du nämde får man hoppas det är nått simpelt dom glömt.vid återmonteringen. Lät ju som att den inte gick på alla! smile

Ja, så fort man rör gasen går den som vanligt, inte minsta tecken där så något lurt när den står på tomgång. Men jag håller tummarna!! smile

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 860 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Volvo ringde nyss

Inget som gått snett på service enligt dom, däremot kommer det inget bränsle från en av spridarena och en bara litegrann.. och detta sker endast vid tomgång............... sad

Nya spridare då eller?
Har dom möjligen satt igen pga avlagringar från ledningarna och tanken iom E85?

Autotech

534 Inlägg
19 mars 2014
spokenratt skrev:
Volvo ringde nyss

Inget som gått snett på service enligt dom, däremot kommer det inget bränsle från en av spridarena och en bara litegrann.. och detta sker endast vid tomgång............... sad

Nya spridare då eller?
Har dom möjligen satt igen pga avlagringar från ledningarna och tanken iom E85?

Har aldrig gillat e85. Har haft miljöbilar (ford focus 07) som man ska kunna köra på bara e85. Tillomed verkstaden sa att man skulle skita i etanol o bara köra bensin :S Kört saabar på e85 också o dom har bara strulat. Kanske är bättre att bara köra med vanlig soppa?

493 Inlägg
19 mars 2014
Bytte dom soppafilter på servicen?

Googlemaster

3 860 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Grejen är ju att bilen går felfritt när den lämnas.. och kommer åter med defekta spridare.. mad ?!
Va faaaen!

Har service protokollet liggandes i bilen, ska kolla det i morgon. Sen blir det att själv felsöka och fundera.... hmm

Autotech

A.Sörman
1 299 Inlägg
19 mars 2014
Du har ju nästan helt nya spridare vore ju knepigt om dom skulle ha koksatigen redan. jag kollade på en av mina å det syns inget på den ifall. Så långt har du väl inte hunnit köra på e85?

3 860 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Drunk skrev:
Du har ju nästan helt nya spridare vore ju knepigt om dom skulle ha koksatigen redan. jag kollade på en av mina å det syns inget på den ifall. Så långt har du väl inte hunnit köra på e85?

Nej... jag tycker ju verkligen inte det. Och hur fan kan den gå rent så fort man nuddar gasen då?!

Autotech

287 Inlägg
19 mars 2014
Du har inte kvar originalspridarna?. Borde ju gå rent om du byter till dom då? smile

3 860 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Figgis skrev:
Du har inte kvar originalspridarna?. Borde ju gå rent om du byter till dom då? smile

Det är bla det som vi ska testa! Men fler tips är välkommet!
Har APC dosan liggandes me så vi får väl testa att återställa och montera org spridare... sad

Men jag tror det är något annat lurt! Dom har ju även bytt stiften vid service, förvånar mig inte om något strular där!

Autotech

926 Inlägg
19 mars 2014
har du kollat så de inte är nåt skit simpelt som en vakum slang? det borde iofs vara värre när man gasar men ändå tongue

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

287 Inlägg
19 mars 2014
Hmm, mja.. det är vell att kolla alla kontakter till tändspolar och spridare som man kan göra innan du byter spridare. Men känns som du borde hitta felet när du bytt om volvo nu inte är ute och cyklar..

smile

3 860 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Dynamic_Bass skrev:
har du kollat så de inte är nåt skit simpelt som en vakum slang? det borde iofs vara värre när man gasar men ändå tongue

Nej, hämtar bilen i morgon fm så jag har inte hunnit göra något själv ännu. Men man kan ju tycka att om bilen går sämre efter service så kikar mekanikern noggrant så an inte sabbat något. Och, jag tycker också den borde gå kass även med gas isf..

Figgis skrev:
Hmm, mja.. det är vell att kolla alla kontakter till tändspolar och spridare som man kan göra innan du byter spridare. Men känns som du borde hitta felet när du bytt om volvo nu inte är ute och cyklar..

smile

Ja, allt sånt måste kollas nu... Sen ska man, om nu fallet är så, kunna bevisa att felet uppkommit på/hos/av Volvo.. hmm
För att en och en halv spridare bara spontan kraschar sådär känns jääävligt märkligt!
O andra sidan föreslog han ju att han kunde montera 2 nya org, ingen kolla på att spridarna var bytta... hmm ska bli intressant att kolla detta...

Autotech

A.Sörman
1 299 Inlägg
19 mars 2014
Tur man gör servicen själv eller hos Atm slipper man skit volvo hade inget annat än bekymmer när dom gjorde service.  Min v70 fick dom inte ur hallen ens efter servicen för dom hade pajat handbromsen hmm

3 860 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Drunk skrev:
Tur man gör servicen själv eller hos Atm slipper man skit volvo hade inget annat än bekymmer när dom gjorde service.  Min v70 fick dom inte ur hallen ens efter servicen för dom hade pajat handbromsen hmm

Ja, nää... detta var sista gången. Hur kan man säga att spridarna inte ger bränsle alls när den går bra så fort man rör gasen? Jag tror man kladdat när man bytte stiften... undrar också hur kan kollat spridarna hmm

Blir Autotech som servar denna i framtiden!! Flyttar ditåt i Juni...

Autotech

3 860 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
Update, fortfarande strul...

Hämtade bilen i morse. Motorlampan lös och den gick ta mig fan ännu sämre! Nu gick den inte bara dåligt på tomgång utan även vid varv. Meken har provat att byta platts på spridarna säger han och felet följer spridaren...

Hem, och monterade org spridare och org mjukvara...

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-31a8bd33ac0a5670e1ea6cf236fb4b65.jpg
APC enheten, org mjukvara åker i... hmm

Fyllde tanken, det gick bara i 36 liter 98oktan, resten är ju fortfarande ren E85.....
Läste ur och nollade felkoderna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-25fcc08dc8b5ae04aff047c32dc72cc9.jpg
Drygt!

ECU FAULT LOG - FAULT LOG REPORT.
------
P0302: CYLINDER 2 MISSFIRE DETECTED
-----
P0300: RANDOM/MULYIPLE CYLINDER MISSFIRE DETECTED

-----
END REPORT.

Körde sen bilen någon mil, den hackar fortfarande men inte sådana våldsamma ryck som tidigare.
Motorlampan blinkade några ånger lite strax innan resan var slut men släktes.
Läste ur felkoderna och nollade.

ECU FAULT LOG - FAUT LOG REPORT.
-----
P0302: CYLINDER MISSFIRE DETECTED
-----
P0300: RANDOM/MULTIPLE CYLINDER MISSFIRE DETECTED

-----
END REPORT.

Ok, jag kan tänka mig att den är lite tjurig när den nu är org med ca 30L etanol i tanken... Men varför missfire på cylinder 2 så tydligt?
Har dom kukat till stiften eller en tändspole?!
Senast redigerat av spokenratt (20 mars 2014)

Autotech

2 030 Inlägg
20 mars 2014
läst igenom din tråd nu, fin bil som andra sagt! smile
Men riktigt tråkigt nu sista tiden med oflyt på verkstad och liknande. Synd att man inte alltid har kunskap att göra saker själv så man vet vad som gjorts. För lätt för en verkstad att säga att dom inte sabbat ngt.. hoppas de löser sig snart smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

3 860 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
läst igenom din tråd nu, fin bil som andra sagt! smile
Men riktigt tråkigt nu sista tiden med oflyt på verkstad och liknande. Synd att man inte alltid har kunskap att göra saker själv så man vet vad som gjorts. För lätt för en verkstad att säga att dom inte sabbat ngt.. hoppas de löser sig snart smile

Tack!
Jag är storm förtjust i bilen annars, skön att åka i och den har gått som en klocka, tills jag hade den på serice... sad

Men jag håller med, tyvärr kan man allt för lite så det är först när man kommer hem som man kommer på vilka vidare frågor man kanske borde ställt. Men, i morgon ska det testas spolar, stift och vi ska testa mina spridare i en annan likadant trimmad T5a. Så får vi se vad som händer där.
Jag ska också maila ATM och se vad dom tror.
Blir riktigt förbannad om dom haft sönder en tändspole eller sabbat något annat...! Är det bara spridarna, Siemens Deca, som är trasiga och den nu hackar och missar pga den etanol som är kvar är det ju ok från för min del, men hittar vi något annat blir jag.....

Autotech

115 Inlägg
20 mars 2014
spokenratt skrev:

Hämtade bilen i morse. Motorlampan lös och den gick ta mig fan ännu sämre! Nu gick den inte bara dåligt på tomgång utan även vid varv. Meken har provat att byta platts på spridarna säger han och felet följer spridaren...

http://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-31a8bd33ac0a5670e1ea6cf236fb4b65.jpg

Fyllde tanken, det gick bara i 36 liter 98oktan, resten är ju fortfarande ren E85.....

http://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-25fcc08dc8b5ae04aff047c32dc72cc9.jpg
Drygt!

------
-----

-----
END REPORT.

Körde sen bilen någon mil, den hackar fortfarande men inte sådana våldsamma ryck som tidigare.

-----
-----

-----
END REPORT.

Ok, jag kan tänka mig att den är lite tjurig när den nu är org med ca 30L etanol i tanken... Men varför missfire på cylinder 2 så tydligt?

Hade samma felkoder och samma symtom på min V70 T5 som du har. Då var det spridarna var det två av spridarna som var helt öppna.

3 860 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
hoforsnisse skrev:
spokenratt skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-31a8bd33ac0a5670e1ea6cf236fb4b65.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-25fcc08dc8b5ae04aff047c32dc72cc9.jpg
Drygt!

------
-----

-----
END REPORT.

-----
-----

-----
END REPORT.

Hade samma felkoder och samma symtom på min V70 T5 som du har. Då var det spridarna var det två av spridarna som var helt öppna.

Okok... tyvärr uppkommer nu detta med både trimmet och org! Spridarna för trimmet, 630cc, flödade inget alls sa dom.
Lurigt som fasen...

Autotech

Sök