2904
Sök

B230F går jätte dåligt, har för lite varv, svarar inte på gasen

68 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Tjena, Jag har en volvo 740 GL -90, Motorn i den rasade, så jag bytte motor, nu sitter det en B230F från -87 i bilen istället, Är det något speciellt jag behöver byta så det passar just med den motorn ? T.E.X styrenhet eller något ?

Motorn funkar nu, men har bara 200 - 300 i varv på tomgång, och den svarar inte på gasen,

och just nu är mitt avgassystem av rostat på 3 ställen, kan motorn gå åt helvete för att den inte får rätt avgas värden ? eller är det något annat ? typ styrenheten ?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 oktober 2011
bytte du hela motorn ???
tog du alla givare från den gamla ????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

68 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:
bytte du hela motorn ???

Jag byte hela motorn, givare och allt är original från motorn som sitter i nu, dom som satt i när jag köpte bilen, dom sitter kvar på den rasade motorn

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 oktober 2011
Jeenz skrev:
turboforssen skrev:
bytte du hela motorn ???

Jag byte hela motorn, givare och allt är original från motorn som sitter i nu, dom som satt i när jag köpte bilen, dom sitter kvar på den rasade motorn

den gamla  motorn från -87 har lh2,2 och du lär har lh2,4i bilen och då funkar inte givarna
så du måste ta givarna från den rasade motorn och sätta på den nya

68 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:
Jeenz skrev:
turboforssen skrev:
bytte du hela motorn ???

den gamla  motorn från -87 har lh2,2 och du lär har lh2,4i bilen och då funkar inte givarna

Okej, men om inte jag minns helt fel så är svarta spridare 2.2 och gula spridare 2.4 eller hur ?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 oktober 2011
Jeenz skrev:
turboforssen skrev:
Jeenz skrev:

Okej, men om inte jag minns helt fel så är svarta spridare 2.2 och gula spridare 2.4 eller hur ?

det kommer jag inte ihåg

68 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:
Jeenz skrev:
turboforssen skrev:

det kommer jag inte ihåg

men det är givarna då ? för spridarna är likadana på båda motorerna, men jag ska alla byta dom 2 givarna som sitter i toppen under insuget ?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 oktober 2011
Jeenz skrev:
turboforssen skrev:
Jeenz skrev:

det kommer jag inte ihåg

men det är givarna då ? för spridarna är likadana på båda motorerna, men jag ska alla byta dom 2 givarna som sitter i toppen under insuget ?

mm precis
hur har du gjort med vevaxelgivaren då???

68 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:
Jeenz skrev:
turboforssen skrev:

det kommer jag inte ihåg

mm precis

Just dom där grejorna är jag inte jätte bra på, vart sitter den då ?

68 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:
Jeenz skrev:
turboforssen skrev:

det kommer jag inte ihåg

mm precis

men måste jag byta den med ?

68 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:
Jeenz skrev:
turboforssen skrev:

det kommer jag inte ihåg

mm precis

jaha ! du menar svänghjuls givaren ;P

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 oktober 2011
Jeenz skrev:
turboforssen skrev:
Jeenz skrev:

mm precis

precis den mena jag smile

68 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:
Jeenz skrev:
turboforssen skrev:

mm precis

den jag har är den som sitter original på den motorn,  jag fick fel kod på den givaren från det manuella diagnos uttaget, men den felkoden försvann, men den kan det inte vara fel på för då hade jag inte fått någon gnista, men notorn baktänder ibland, och ibland bör man startar den så slår det till sen orkar inte startmotorn dra runt svänghjulet överhuvud taget

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 oktober 2011
Jeenz skrev:
turboforssen skrev:
Jeenz skrev:

den jag har är den som sitter original på den motorn,  jag fick fel kod på den givaren från det manuella diagnos uttaget, men den felkoden försvann, men den kan det inte vara fel på för då hade jag inte fått någon gnista, men notorn baktänder ibland, och ibland bör man startar den så slår det till sen orkar inte startmotorn dra runt svänghjulet överhuvud taget

satt det än sån på 87:ans motor eller har du flyttat över den ???
har du vart ocg pillat på svänghjulet nått då????

562 Inlägg
13 oktober 2011
Det är olika motortempgivare på LH 2.2 och LH 2.4.

Den tempgivaren som du ska ha i din bil är den svarta tempgivaren.. Har du den ljusblåa så är det fel. Sitter under insuget och är fyrkantig i kontakten med flatstift.. (Inte rundstift som givaren till instrumentet). Se till att motorn som sitter i bilen nu har den svarta tempgivaren om du fortfarande kör med LH 2.4 styrenhet.. Om inte så flyttar du över den från den rasade motorn.

Tomgångsmotorn skiljer även lite i utförandet de olika styrsystemen emellan, dock osäker på antalet stift och om styrningen i sig är annorlunda.

Du har även kallstartsventil på insuget på den gamla motorn (LH 2.4)... På den nya (egentligen den äldre motorn med LH 2.2) så chokar motorn med hjälp av längre pulser till spridarna..

Sedan så skiljer det ju som redan ovan nämnt även på varvtalsgivare..

Men det mesta har du kanske redan koll på.. Lycka till smile
Senast redigerat av micke-opel (13 oktober 2011)

9-5 Aero Sedan -05

Sök