14 oktober 2011
Trådstartare
Hejsan!
Jag har en Volvo v70 2.5T AWD -03 som jag tycker fyrhjulsdriften beter sig konstigt på. Detta är min första fyrhjulsdrivna bil så jag är inte så kunnig inom detta område. Det är 210hk motorn så det är haldex-fyrhjulsdriften.
Jag var och skulle ställa undan en båt idag och när jag skulle köra uppför en liten uppförs-lutning så började det spinna och jag blev stående. Lutningen är så liten så den kan knappt kallas för en lutning men ändå började det spinna och bakhjulen verkade inte vilja hjälpa till något. Underlaget var gräs och ekipaget vägde ca. 500-600 kilo. Jag tog omtag ett par gånger men jag kom inte upp så vi fick hämta en traktor att dra med.
Jag har även varit med om en episod då jag körde fast men sedan helt plötsligt så verkade det som om fyrhjulsdriften gick i och vips så satt jag inte fast längre utan kunde köra iväg.
Jag undrar därför om det är något fel med min fyrhjusdrift.
Då jag som sagt är okunnig inom detta så vore det jättebra om någon kunde förklara för mig om något är/kan vara fel och i så fall vad. Någon som själv äger en sådan här bil och kan jämföra med mina problem?
Tack på förhand!
MVH
Christofer