iswal skrev:
55w kan väl alltid vara 55w? Eller jo, men 55w xenon e ju betydligt starkare än 55w halogen
bra svar! här är lite info för de som undrar va vi menar.
xenonlampan lyser starkare då den drar mindre ström än en halogenlampa. bättre verkningsgrad mao.
svårt o hitta en jämförelse men tänk att 2 identiska bilar ska "rejsa". en väger original 1000kg och den andra är lättad till 700kg. samma effekt i motorn men den ena har mindre vikt o släpa runt på så den är "starkare".
det som gör att det lyser starkare är antalet lumen ( Lu ) en xenonlampa ligger ofta runt 2800Lu medans en halogen ligger på ca 1300Lu vid samma watt antal
55w är effekten, spänning ( V ) * Styrkan ( A ) (likström).
kelvin är färgtemperatur. runt 4000k är dagljus, 6000k är mer åt de blå hållet, se tex en nyare audi. ska du högre upp på ljusskalan krävs ljusfilter. HÖGRE KELVIN GER EJ BÄTTRE LJUS! 4300k är standard på många bilar idag.
en 55w halogenlampa lyser klenare än en xenonlampa för att xenonlampan kräver mindre effekt för att lysa starkt. man brukar säga att 35w xenon motsvarar 55-100w halogen
xenonljus har en högre ljusstyrka vid högre kelvin och använder mindre effekt än halogen ( drar mindre ström)
Det med xenonljus tar tid att ladda upp när det används i helljus stämmer, men bara första gången du sätter på det, efter det har ballasten en " steady-state " på sina ca 25000V och lampan är varm. på billigare xenonkit lagras inte spänningen lika bra, mindre kondensatorer misstänker jag ?
Ett 35w xenonkit på 4300K som är väldigt standard, förbrukar med andra ord mindre ström än en halogenlampa, har en bättre färgåtergivning, ett klarare vitare ljus, mer ljus, längre livstid, man blir mindre trött av xenonljus vet dock ej varför, jag har också känt att ljuset sprids ut jämnare och får en att se saker bättre o skarpare
Rätta mig gärna om ja har fel men läste på de här en gång i tiden för att bli lite visare på xenonfronten