2662
Sök

Varför är volvos serie av 850 så populär i Sverige?

853 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Som frågan ovan antyder;

Varför är volvos serie av 850 så populär i Sverige?

Jag har ju som sagt en själv, men anser att den är driftsäker och inte kostar en förmögenhet.

Så vad säger ni?

4 637 Inlägg
16 oktober 2011
#2
Jo, 850 är en ganska vettig och framförallt säker bil.

Men orsaken är nog att det är en Volvo och när det gäller det märket skiter folk i kvalitet, design mm.
Senast redigerat av Navkapsel (16 oktober 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2011
#3
Jag tror det beror på märket, inget ont om 850 men jag tror inte den varit i närheten av att vara lika populär om den haft ett Ford-emblem i fronten istället.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

6 634 Inlägg
16 oktober 2011
#4
850 kom med ABS, standard också. Sen introduceras väl de nya 5orna.

Sen som sagts..Märket håller kvar. Dock får vi se hur länge, kvalitet har ju inte ligger på "topp" längre

De/Dem

Forummoderator
26 361 Inlägg
16 oktober 2011
#5
Malheus skrev:
850 kom med ABS, standard också. Sen introduceras väl de nya 5orna.

Sen som sagts..Märket håller kvar. Dock får vi se hur länge, kvalitet har ju inte ligger på "topp" längre

Gjorde inte 940 det också..?
Senast redigerat av AirOne (16 oktober 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 oktober 2011
#6
AirOne skrev:
Malheus skrev:
850 kom med ABS, standard också. Sen introduceras väl de nya 5orna.

Sen som sagts..Märket håller kvar. Dock får vi se hur länge, kvalitet har ju inte ligger på "topp" längre

Gjorde inte 940 det också..?

Nej, inte de första årsmodellerna

Jonas

Forummoderator
26 361 Inlägg
16 oktober 2011
#7
Volvo_Mannen skrev:
AirOne skrev:
Malheus skrev:
850 kom med ABS, standard också. Sen introduceras väl de nya 5orna.

Sen som sagts..Märket håller kvar. Dock får vi se hur länge, kvalitet har ju inte ligger på "topp" längre

Gjorde inte 940 det också..?

Nej, inte de första årsmodellerna

Ok.
Då rättar jag mig efter det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
16 oktober 2011
#8
numera är inte abs orginalmonterat längre på 850 ungefär varannan är ur funktion smile

att 850 är vanlig beror på att det är en svensk bil isverige

nu börjar folk sälja av dom
har dock hört att det börjar bli svårt att sälja 850

kvaliten är långt ifrån lika bra som på 940 och tidigare volvosar
och det skiten som finns på blocket är verkligen inga pärlor

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 361 Inlägg
16 oktober 2011
#9
Growe skrev:
numera är inte abs orginalmonterat längre på 850 ungefär varannan är ur funktion smile

att 850 är vanlig beror på att det är en svensk bil isverige

nu börjar folk sälja av dom
har dock hört att det börjar bli svårt att sälja 850

kvaliten är långt ifrån lika bra som på 940 och tidigare volvosar
och det skiten som finns på blocket är verkligen inga pärlor

Har väl lite med att göra hur bilarna är skött från start, av ägarna också?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

9 118 Inlägg
16 oktober 2011
#10
940 var första Volvon med standard ABS, sista årsmodellerna 740 hade som tillval.. Att 850 har blivit populär är väl att den är billig i inköp och delar, så som 740 var för 8-10 år sen.. Folk som äger en 740 eller 940 idag tror ju att det är guld dom ska sälja om den är fräsch.


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
16 oktober 2011
#11
Putteliten skrev:
940 var första Volvon med standard ABS, sista årsmodellerna 740 hade som tillval.. Att 850 har blivit populär är väl att den är billig i inköp och delar, så som 740 var för 8-10 år sen.. Folk som äger en 740 eller 940 idag tror ju att det är guld dom ska sälja om den är fräsch.

Ja man blir fan mörkrädd när man ser en helt original 945 ltt -95 för 30-40k.. och så hittar man en 850 t5 för 25.. haha galet

~Andy~

För ung och för dum
29 Inlägg
16 oktober 2011
#12
För att det är en otroligt snygg sedanmodell med bra funktioner. Att det är en Volvo medför billiga och lätthittade delar och enkel modifikation. Sen att 850 går att hitta för så bra priser är bara galet, men inte mig emot...
Kan instämma med tidigare skribenter om hur billiga dem är jämföresvis med just 940, 740 osv. En polare köpte igår en 854 T5 i galet fint skick med milmätaren ståendes som fabriksny (Vi snackar ju Volvo, dem är ju nyss inkörda vid 30.000!) för 10.000.

Drivlinan i min egen ska man absolut inte klaga på. Passerade igår 30.000 mil (Dagen den kom hem.. Woho!) och växellådan går som en dröm och motorn har ett extremt skönt ljud och drag och det är den lilla motorn på 144hk!

Så... 850 är en kvalitétsbil enligt mig. Den har sina brister med exempelvis ABS-systemet som krånglar rätt ofta. Men man kan säga att 850:n var en testmodell, där många nya tekniska system sattes in. Självklart kommer vissa barnsjukdomar med, då.
Senast redigerat av Kassaapparat (16 oktober 2011)

4 637 Inlägg
16 oktober 2011
#13
Andyy90 skrev:
Putteliten skrev:
940 var första Volvon med standard ABS, sista årsmodellerna 740 hade som tillval.. Att 850 har blivit populär är väl att den är billig i inköp och delar, så som 740 var för 8-10 år sen.. Folk som äger en 740 eller 940 idag tror ju att det är guld dom ska sälja om den är fräsch.

Ja man blir fan mörkrädd när man ser en helt original 945 ltt -95 för 30-40k.. och så hittar man en 850 t5 för 25.. haha galet

Men väldigt många får jävligt mkt för sin fina 740/940. Varför då sälja billigt?
Bättre bil och fler som har användning för dem än en 850 T5...

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
16 oktober 2011
#14
Putteliten skrev:
940 var första Volvon med standard ABS, sista årsmodellerna 740 hade som tillval.. Att 850 har blivit populär är väl att den är billig i inköp och delar, så som 740 var för 8-10 år sen.. Folk som äger en 740 eller 940 idag tror ju att det är guld dom ska sälja om den är fräsch.

Jag har en 940 utan ABS, kan någon förklara varför.. det är en sv-såld 92:a
Samtliga andra 940 av års.mod 91-92 jag haft har varit med ABS.


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
16 oktober 2011
#15
AirOne skrev:
Growe skrev:
numera är inte abs orginalmonterat längre på 850 ungefär varannan är ur funktion smile

att 850 är vanlig beror på att det är en svensk bil isverige

nu börjar folk sälja av dom
har dock hört att det börjar bli svårt att sälja 850

kvaliten är långt ifrån lika bra som på 940 och tidigare volvosar
och det skiten som finns på blocket är verkligen inga pärlor

Har väl lite med att göra hur bilarna är skött från start, av ägarna också?

klart det är så..men att hitta en 850 som är i okej skick är riktigt svårt

har slutat leta utan jag köper hellre en som har rasad motor för 4-6K och fixar en motor som är i bra skick och utgår ifrån det då slipper man alla skranliga 850 som finns

det är ingen kvalite på en 850 om man är van vid att åka gamla rwd volvosar
även om man åker bättre i en 850 som är i bra skick så är risken föga att man hittar en fin

dock har jag varit relativt nöjd med mina 850 fast jag har aldrig gett mer än 6K för en 850
billigaste är nog min 855turbo den kostade oförskämt lite pengar
tror den kostade mig 2000kr efter lite byten
fast den är rätt äklig

så visst får man mycket bil för pengarna men många äger rena lik

har skruvat mycket 850 och 1av 10 är okej resten är rena skäcken
rackliga odugliga påvägen osv

just nu äger jag 3st 850 en 10v 140hk sen min 854turbo och sen en 855turbo turbosarna är 94:or
en manuell en automat  båda med R inredning 3" chip osv
dom går förbannat bra när dom lever

men dom tål inte det där tokstryket man kan ge en rwd volvo då dör dom direkt
så jag förstår att 940 är dyrare just nu

Kör fort så hinner inget hända...

4 637 Inlägg
16 oktober 2011
#16
turbotompa skrev:
Putteliten skrev:
940 var första Volvon med standard ABS, sista årsmodellerna 740 hade som tillval.. Att 850 har blivit populär är väl att den är billig i inköp och delar, så som 740 var för 8-10 år sen.. Folk som äger en 740 eller 940 idag tror ju att det är guld dom ska sälja om den är fräsch.

Jag har en 940 utan ABS, kan någon förklara varför.. det är en sv-såld 92:a
Samtliga andra 940 av års.mod 91-92 jag haft har varit med ABS.

Det är inte konstigt alls eftersom ABS inte är standard på alla 940.

9 118 Inlägg
16 oktober 2011
#17
Navkapsel skrev:
turbotompa skrev:
Putteliten skrev:
940 var första Volvon med standard ABS, sista årsmodellerna 740 hade som tillval.. Att 850 har blivit populär är väl att den är billig i inköp och delar, så som 740 var för 8-10 år sen.. Folk som äger en 740 eller 940 idag tror ju att det är guld dom ska sälja om den är fräsch.

Jag har en 940 utan ABS, kan någon förklara varför.. det är en sv-såld 92:a
Samtliga andra 940 av års.mod 91-92 jag haft har varit med ABS.

Det är inte konstigt alls eftersom ABS inte är standard på alla 940.

Är det krockkudde på förarsidan som var standard då? Vet att det var någon säkerhets detalj som var standard på 940 till skillnad mot 740.


1 758 Inlägg
16 oktober 2011
#18
Putteliten skrev:
Är det krockkudde på förarsidan som var standard då? Vet att det var någon säkerhets detalj som var standard på 940 till skillnad mot 740.

Tror (men är inte alls säker) att förar-airbag blev standard 93. Du kanske tänker på trepunktsbälte på alla sittplatser? Det hade 940 redan från början.

4 637 Inlägg
16 oktober 2011
#19
Putteliten skrev:
Navkapsel skrev:
turbotompa skrev:
Jag har en 940 utan ABS, kan någon förklara varför.. det är en sv-såld 92:a
Samtliga andra 940 av års.mod 91-92 jag haft har varit med ABS.

Det är inte konstigt alls eftersom ABS inte är standard på alla 940.

Är det krockkudde på förarsidan som var standard då? Vet att det var någon säkerhets detalj som var standard på 940 till skillnad mot 740.

Nej, inte standard. Kanske bältessträckare eller vad det heter och nåt mer med bältet kanske? Var visserligen även standard på senare 740 (90- tror jag...

Standard på 940 var däremot trepunktsbälte även i mittenplatsen bak. Det fick man väl altid köpa till 740?

SIPS blev standard 1992 tror jag.
Senast redigerat av Navkapsel (16 oktober 2011)

1 639 Inlägg
16 oktober 2011
#20
Den är nog populär för att det är som många redan skrivit att delar är lätt-tillgängliga samt att det finns ett stort spann av motorer att välja på 126hk-250hk.

En skött 850 går utmärkt att fräsa runt i. Jag har ägt min över ett år utan några problem. Har bytt lite bromsar som var slitet vid inköp, sen så har den tuffat på smile

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte 850.



Sök