2623
Sök

Vad ser man skillnaden på en 960 & S90?

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hejsan big_smile

Har en stor fundering på att köpa en S90 eller en 960 3.0l eller 2.5l motor, sak samma!

Vad är skillnaden mellan dessa modeller?
För motorn är väl likadana, lika så växellådan?
Hur ligger det till med reservdelar dyrt eller som vanligt billigt?
Vad snittar den per mil?

Först tänkte jag på en 850 t5 men kan lika gärna köpa en 960 eller S90 och konventera om den till turbo går nog minst lika bra!


Tackar på förhand! tongue

502 Inlägg
17 oktober 2011
#2
Det är emblemen som skiljer ungefär, och prislappen när den såldes. annars är det rätt lika bilar. s90 hade mer utrustning som standard och gick att beställa i fler versioner, royal t.ex.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

5 111 Inlägg
17 oktober 2011
#3
Egentligen så är väl skillnaden att sena 97or samt 98or heter S90 och V90 i stället för 960.
(Dock kan de ju för den skull fått mer utrustning och högre pris som Klarrre säger)...


* Voff voff *
10 591 Inlägg
17 oktober 2011
#4
S90/V90 har lite annan panel runt växelspaken.

S90/V90 finns inte heller med 2,5-litersmotorn utan har bara två st 3-liters. En på 180 hk och en på 204 hk.

Sedan har jag även för mig att det kom lite andra stolar/baksäte i S90/V90.

Men i det stora hela är det mer eller mindre exakt samma bilar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 111 Inlägg
17 oktober 2011
#5
Eller om man säger det som så, skillnaden mellan 960 före och efter 1995, är betydligt större än de mellan 960 efter 1995 och S/V90.


Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#6
Jaa var det jag tyckte, ser nästan ingen skillnad alls på dessa bilar big_smile Men helt klart så blir det 960 eftersom de är billigare att köpa!

Men sen är frågan, vad dem snittar i milen vid lugn körning, 90 på 90väg, och ecokörning?


//Joaz

1 624 Inlägg
17 oktober 2011
#7
litern, minst.

150 Inlägg
17 oktober 2011
#8
min 965:a med den stora 3 liters motorn (204hk) drar ca 0.9 på lång körning, och blandad körning drar den ca 1.3 smile

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE

Jävel
2 018 Inlägg
17 oktober 2011
#9
min 960 2.5 manuell drog ca 1.2 när man körde lugnt. Därför sålde jag den. Annars en kanonbil

You got to risk it, to get the biscuit :)

huh?
10 427 Inlägg
17 oktober 2011
#10
En Volvo S90 3,0 204hk automat har ju ungefär samma prestanda som en Volvo 850 GLT 170hk.
Behövs nog turbo för att hänga på en 850 Turbo/T5 tongue


Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#11
steifan skrev:
En Volvo S90 3,0 204hk automat har ju ungefär samma prestanda som en Volvo 850 GLT 170hk.
Behövs nog turbo för att hänga på en 850 Turbo/T5 tongue

De är nog tanken duuuu wink Typ t19 Turbo och annat gått så står en 850 t5 stilla!!

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#12
Plankpojk skrev:
min 960 2.5 manuell drog ca 1.2 när man körde lugnt. Därför sålde jag den. Annars en kanonbil

Allt under 2 liter är perfekt bil wink Om ja köper 960 blir de ingen vardagsbil direkt, då har ja min volvo 740 VABIS big_smile 960 blir en ren lekbil på gatan när man är gas sugen roll



//Joaz

* Voff voff *
10 591 Inlägg
17 oktober 2011
#13
Plankpojk skrev:
min 960 2.5 manuell drog ca 1.2 när man körde lugnt. Därför sålde jag den. Annars en kanonbil

Värt att notera är att 2,5 har en annan utväxling än 3,0. Detta innebär att 3,0:an som regel är snålare (i synnerhet på landsväg/motorväg).

Men under 0,9 kör du i princip aldrig. Dessutom krävs mycket lugn och jämn körning för att komma ner till 0,9... Räkna snarare med 1,1-1,2 för normal vardagskörning.

Underbara bilar är det. Men man måste gilla att tanka! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
17 oktober 2011
#14
Har en 960 2,5 och förhelvette vad du än gör. Köp 3,0 med 200hk, med tanke på hur mycket min dricker så hade borde den haft minst 200hk. Min är en automatare, vilket jag tror gör att den har samma utväxling som en 3.0a. Och jag är helt 100 på att en 3.0(stora med 200hk) går billigare eller drar iaf lika mycket soppa.

Vi snackar en bil som går sämre än en 850glt med 170hk. Och den drar 1.3 ungefär vid blandad körning. aldrig kört den under litern, inte ens vid motorvägskörning. Komforten är i världsklass, men om det ska vara värt det så ska det vara en fullutrustad 200 hästare.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

* Voff voff *
10 591 Inlägg
17 oktober 2011
#15
AcesHigh666 skrev:
Min är en automatare, vilket jag tror gör att den har samma utväxling som en 3.0a.

Nix, alla 2,5or har samma utväxling.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
17 oktober 2011
#16
i så fall så är chansen stor att den drar mindre soppa smile 3.0an då.
Senast redigerat av AcesHigh666 (17 oktober 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

* Voff voff *
10 591 Inlägg
17 oktober 2011
#17
AcesHigh666 skrev:
i så fall så är chansen stor att den drar mindre soppa smile 3.0an då.

Jepp! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

29 Inlägg
18 oktober 2011
#18
steifan skrev:
En Volvo S90 3,0 204hk automat har ju ungefär samma prestanda som en Volvo 850 GLT 170hk.
Behövs nog turbo för att hänga på en 850 Turbo/T5 tongue

Vet inte vad du har kört för s90 men min 960 3.0 drar i princip lika 201 m mot t5or

Jag

4 005 Inlägg
18 oktober 2011
#19
Kaktus- skrev:
steifan skrev:
En Volvo S90 3,0 204hk automat har ju ungefär samma prestanda som en Volvo 850 GLT 170hk.
Behövs nog turbo för att hänga på en 850 Turbo/T5 tongue

Vet inte vad du har kört för s90 men min 960 3.0 drar i princip lika 201 m mot t5or

Samma här, min hakar också på en original T5

Jag kan väl fylla på lite här med, ovanstående stämmer bra.

950 2.5 tycker jag är riktigt seg, men det beror ju på skicket såklart, de 3 960s jag har kört så var de alla 25-30kmilare.

S90 har lite andra krängningshämmarstag än 960.
S90 -97 har oftast lite mer utrustning än 960. Nästan alla har skinn.
S90 har olika lackfärger och inredningskombinationer än 960.

S90 -98 är i princip ALLTID extrautrustade. dvs alltid skinn, elstolar, stora ljudpaketet m.m

I övrigt så har de bara vänt på emblemét 9 till ett S och vänt 6an till en 9. smile

Fast S90 är ju fan så mkt fetare bilare än 960, heheh..


huh?
10 427 Inlägg
18 oktober 2011
#20
Kaktus- skrev:
steifan skrev:
En Volvo S90 3,0 204hk automat har ju ungefär samma prestanda som en Volvo 850 GLT 170hk.
Behövs nog turbo för att hänga på en 850 Turbo/T5 tongue

Vet inte vad du har kört för s90 men min 960 3.0 drar i princip lika 201 m mot t5or

201m är väl inte så mycket att hänga i granen wink wink

S90 3,0 vs 850 T5:
http://www.zeperfs.com/duel841-821.htm
0-400m 16,4s för S90 och 15,3s för 850 T5

S90 3,0 vs 850 GLT:
http://www.zeperfs.com/duel841-867.htm
0-400m 16,4s för S90 vs 16,7 för 850 GLT

Volvo 960 3,0 vs 850 GLT:
http://www.zeperfs.com/duel897-867.htm
0-400m 16,7s för 960 vs 16,7 för 850 GLT

Edit: Vilken 850 GLT-ägare som helst borde alltså haka på en 960 3,0 men absolut inte en 850 Turbo/T5.
Hur hänger det ihop? wink

Edit2: Alla 960/S90 ska ju göra 0-100 på 9-10s enligt tester och det är ju inget vidare
om man jämför med 850 Turbo/T5 som ska göra det på runt 7s.
Senast redigerat av steifan (18 oktober 2011)



Sök