3226
Sök

Installation och Info om Lustgas

591 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tja ska köpa Lustgas till min 4-cyl. Undrar nu hur man kopplar in dessa, har läst och inte kommit fram till något bra. Vad jag har fått för mig är att våta system är det man ska satsa på när man kör med original sprut och är det säkrare alternativet och när man kopplar in i bränsleledningen medan torrt är när man monterar på tryckröret och en "gas" sprutas in i röret?

vad och hur kopplar man in tubvärmare?

i ett vått system där man ska ha en "nozzle" till insug och en till bränsle vart ska man koppla in dessa "nozzlar"?

Vill inte ha mer än 50 hk! och då kanske det duger med torrt?

Kom med så mycket info och erfarenhet ni har och rätta mig om jag har fel!
Senast redigerat av FFP-F (24 oktober 2011)


Thedriftking
22 oktober 2011
#2
kan inte svaret, men frågar samma, skulle vara fint med Nos,

Hoppas på vettiga svar vad man bör köpa. (skriver så jag hittar tbx)

3 235 Inlägg
23 oktober 2011
#3
Köper du ett komplett (nytt) kitt får du med allt av instruktioner och delar som behöves för montering. Behöver du mer info kan du söka på nätet, eller köpa Haynes bok om bl a lustgas.


591 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#4
engolf skrev:
Köper du ett komplett (nytt) kitt får du med allt av instruktioner och delar som behöves för montering. Behöver du mer info kan du söka på nätet, eller köpa Haynes bok om bl a lustgas.

Sant! Jag har sökt på nätet men inte fått något klar uppfattning, forumet känndes smidigt så det var vad det fick bli!


612 Inlägg
23 oktober 2011
#5
Effekten motorn ger beror på mängden bränsle motorn förbränner, mängden bränsle motorn kan förbränna beror på mängden syre motorn får in. Lustgas innehåller mer syre än luft, så när man sprutar in lustgas kan (och måste!) man även spruta in extra bränsle.

Ett torrt lustgassystem tillsätter enbart lustgas, och extrabränslet tillsätts t.ex. med en modifierad originalinsprutning.

Ett vått lustgassystem sprutar in både lustgas och bränsle.

Jag ser ingen som helst anledning att använda torra system, dom är några kronor billigare men det kommer ofta med mer eller mindre dåliga lösningar för att ge motorn extrasoppa. Kompromisser på den fronten är inte lämpligt, eftersom en lustgasad motor som går magert obönhörligen kommer reduceras till ~150kg metallskrot.
Senast redigerat av G-sson (23 oktober 2011)

Dekadent barpianist
71 Inlägg
24 oktober 2011
#6
Det finns lite olika varianter på system (menar inte våt/torr) med antingen nozzlar som sätts i insugets enskilda rör eller en form av platta som monteras efter gasspjället. Som G-sson är våta system att föredra, men för 50 hk räcker de torra. Du ska dock försäkra dig om att du har tillräckligt med kapacitet i spridarna. Finns tabeller för detta vill jag minnas på tex. Holleys hemsida som gör just NOS (NOS är just ett märke och betyder INTE lustgas). Är du minsta osäker gå på ett vått system. Kan vara idé att vara försiktig med tändningen beroende på hur hårt du laddar med turbon.

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby

591 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#7
Pianoman skrev:
Det finns lite olika varianter på system (menar inte våt/torr) med antingen nozzlar som sätts i insugets enskilda rör eller en form av platta som monteras efter gasspjället. Som G-sson är våta system att föredra, men för 50 hk räcker de torra. Du ska dock försäkra dig om att du har tillräckligt med kapacitet i spridarna. Finns tabeller för detta vill jag minnas på tex. Holleys hemsida som gör just NOS (NOS är just ett märke och betyder INTE lustgas). Är du minsta osäker gå på ett vått system. Kan vara idé att vara försiktig med tändningen beroende på hur hårt du laddar med turbon.

jo har hört att man t.ex. inte ska köra med chip om man har Lustgas


642 Inlägg
24 oktober 2011
#8
Här har du enkla våta system som är lättinstallerade och du får med allt du behöver:

http://www.vanadisgummi.se/lustgas.html

Finns en massa smått och gott att köpa till så som purgeventil, tubvärmare, bränsletrycksvakt, tryckmätare, window switches för att få ett fulländat lustgassystem.

Tubvärmare ser till att flaskan värms upp så att det blir rätt tryck i flaskan, sjunker trycket så kommer även antalet hästar lustgasen ska ge sjunka.


591 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#9
DanneJ skrev:
Här har du enkla våta system som är lättinstallerade och du får med allt du behöver:

http://www.vanadisgummi.se/lustgas.html

Finns en massa smått och gott att köpa till så som purgeventil, tubvärmare, bränsletrycksvakt, tryckmätare, window switches för att få ett fulländat lustgassystem.

Tubvärmare ser till att flaskan värms upp så att det blir rätt tryck i flaskan, sjunker trycket så kommer även antalet hästar lustgasen ska ge sjunka.

Tack!big_smile funderade på hur man ökar bränsletryck BARA när man trycker på Lustgasen? några tips?big_smile


612 Inlägg
25 oktober 2011
#10
Höja bränsletrycket till ett vått system är ju helt poänglöst, det ska ha ett fast tryck så bränslemängden blir stabil.

Att höja bränsletrycket för att öka soppamängden till ett torrt lustgassystem är en sån apmetod som kan döda motorer. Eftersom den bränslemängd motorn får varierar med varvtalet kommer även ökningen variera med varvtalet - medan lustgasmängden är fast. Får motorn för mycket bensin kan den gå dåligt, får den för lite kommer det vara det sista den någonsin gör.

591 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#11
G-sson skrev:
Höja bränsletrycket till ett vått system är ju helt poänglöst, det ska ha ett fast tryck så bränslemängden blir stabil.

Att höja bränsletrycket för att öka soppamängden till ett torrt lustgassystem är en sån apmetod som kan döda motorer. Eftersom den bränslemängd motorn får varierar med varvtalet kommer även ökningen variera med varvtalet - medan lustgasmängden är fast. Får motorn för mycket bensin kan den gå dåligt, får den för lite kommer det vara det sista den någonsin gör.

så du säger att det ska vara linjärt?


612 Inlägg
25 oktober 2011
#12
Matar du in lustgas för 50hk extra måste du även mata in bensin för 50hk extra. Inte för 40 eller 60.

591 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#13
G-sson skrev:
Matar du in lustgas för 50hk extra måste du även mata in bensin för 50hk extra. Inte för 40 eller 60.

okej och du rekomenderar att man löser detta genom....?


612 Inlägg
25 oktober 2011
#14
Genom att köpa ett vått system som har allt som behövs så man slipper mygelmecka i originalinsprutningen.

3 235 Inlägg
25 oktober 2011
#15
Jag läste det med hjälp av en extra brälspepump som aktiveras samtidigt med solenoiderna för gas/bensin, och den har vakuumstyrd BTR, så bränsletrycket där är konstant. Det har fungerat klockrent, idiotsäkert kan man säga. Jag tog bränsle från fuelrailen innan, och då fick inte motorn nog bränsle på höga varvtal=elaka spikningar.


591 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#16
G-sson skrev:
Genom att köpa ett vått system som har allt som behövs så man slipper mygelmecka i originalinsprutningen.

okej, hur ser man skillnad på ett vått och torrt system?


591 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#17
engolf skrev:
Jag läste det med hjälp av en extra brälspepump som aktiveras samtidigt med solenoiderna för gas/bensin, och den har vakuumstyrd BTR, så bränsletrycket där är konstant. Det har fungerat klockrent, idiotsäkert kan man säga. Jag tog bränsle från fuelrailen innan, och då fick inte motorn nog bränsle på höga varvtal=elaka spikningar.

dä måste den väll dra ganska mycket bensin?smile


3 235 Inlägg
25 oktober 2011
#18
haha, nej då:) Märker faktiskt inte nån skillnad alls i förbrukningen. Extrapumpen aktiveras ju BARA när jag trycker på "knappen", och det gör man ju bara några sekunder åt gången. Jag laddar inte många hästar heller, runt 30 på min 1.3 liters motor, men då flyttar den på sig:) Lite bilder och info tror jag finns på min projektsida: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=181792


591 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
#19
hur ser man skillnad på ett våt och torrsystem när det inte är installerat?smile


Meck
51 Inlägg
29 oktober 2011
#20
Hej

Det beror på vad det är för system men det är ju bränsle med in i nozzeln på alla våta system som jag vet.
Tex NX steg 1 EFI system som man kan köra från 30 till 200hk på med en singel shark nozzel där är det en gas slang och en bränsle slang in från var sin solinoid.
Detta hade jag rekomenderat då det nästan är ursäkta utrycket men "idiot säkert system" som är komplet med allt man behöver för 9900. Pma mig om du vill veta mer

Mvh Adde

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..


Sök