3373
Sök

Välja Dumpventil till Saab 9-5??

190 Inlägg
26 augusti 2006
Trådstartare
#1
Vilken slaggs dumpventil ska man köpa till en saab 9-5 för den ska pysa så mycket som möjligt??

Saab 9-5 2.0T :)

Satans Kung
467 Inlägg
26 augusti 2006
#2
Installera ett öppet sportluftfilter..Ljudet får man genom filtret..

Många säger att man kan installera Hybrid-dump men ibland kan det va svårt att få den att funka på rätt sätt, så man man inte pajjar nått då man är inne o mekar med LMM-styrningen så kan det gå illa..

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se

179 Inlägg
26 augusti 2006
#3
Håller med mr lemon, jag har ett öppet filter och orginaldump visst det låter inte lika mycket som en öppen, men man slipper alla dåliga effekter som en öppen skapar i trionic 7, där finns ju en hybrid på speedparts som är 50/50 öppen/återcirkulerande som är "speciellt" framtagen till trionic 7 (du har väl trionic 7 i din?) men det blir ju inte riktigt hundra ändå pga du får för fet bränsleblandning av att du förlorar luft i systemet, om man köper en metalldump (återcirkulerande) kanske man får ett mer distinkt ljud? (rätta mig om jag har fel)

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

Saab nörd
224 Inlägg
26 augusti 2006
#4
Vill inte vara petig. Men de finns inget som riktigt heter "dumpventil" på saabarna. Det heter avlastningsventil. Dumpventil är en såkallad atmosfärisk dump som släpper ut luften ur turbo systemet istället för en avlastningsventil som återcirkulerar luften i systemet.
Senast redigerat av olssson (26 augusti 2006)

Saab For Life!

179 Inlägg
26 augusti 2006
#5
ok, taget, man är väl lite lat och skriver dump istället för avlastningsventil, det är ju ett föremål för stor debatt som det är ändå typ var, hur, när, vafför?? wink

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

190 Inlägg
26 augusti 2006
Trådstartare
#6
tack tack för all info! ska fixa ett filter :p.. NICE NICE

Saab 9-5 2.0T :)

179 Inlägg
26 augusti 2006
#7
jodå det var så lite så, blev väl lite mycket utsvävningar off topic, men tänk på om du köper ett filter så skaffa ett kit som innehåller en värmesköld...

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

1 498 Inlägg
26 augusti 2006
#8
Luftfiltret monteras i hjulhuset så värmesköld behövs inte.


179 Inlägg
26 augusti 2006
#9
ok, my bad

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

10 Inlägg
26 augusti 2006
#10
kör inte 9-5orna med mapsensor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ?
då ska det ju vara noll problem å köra med öppen dump om det är så. (har en till salu/byts om intresse finnes)


10 Inlägg
26 augusti 2006
#11
skriven en rad till...............
finns inte annars kolvdump i återcirkulerande form oxå? då ska det ju bli mera pysch ljud


Örebroare i exil
970 Inlägg
27 augusti 2006
#12
Vissa årsmodeller av 9-5 verkar klara av öppen dump, medans andra årsmodeller av9-5 får tokspel med öppen dump. Bästa sättet att få svar är nog att testa sig fram på egen hand smile

Hej FRA!

Saab nörd
224 Inlägg
27 augusti 2006
#13
Race-Jimmy skrev:
kör inte 9-5orna med mapsensor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ?
då ska det ju vara noll problem å köra med öppen dump om det är så. (har en till salu/byts om intresse finnes)

Dom fanns på 9000. 95 sitter de lmm på..

Saab For Life!

10 Inlägg
27 augusti 2006
#14
olssson skrev:
Race-Jimmy skrev:
kör inte 9-5orna med mapsensor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ?
då ska det ju vara noll problem å köra med öppen dump om det är så. (har en till salu/byts om intresse finnes)

Dom fanns på 9000. 95 sitter de lmm på..

de va risigt! ett steg bakåt i utvecklingen


Saab nörd
224 Inlägg
27 augusti 2006
#15
Race-Jimmy skrev:
olssson skrev:
Race-Jimmy skrev:
kör inte 9-5orna med mapsensor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ?
då ska det ju vara noll problem å köra med öppen dump om det är så. (har en till salu/byts om intresse finnes)

Dom fanns på 9000. 95 sitter de lmm på..

de va risigt! ett steg bakåt i utvecklingen

Jo de tycker man hmm

Saab For Life!

1 498 Inlägg
27 augusti 2006
#16
Det sitter väl både map sensor och lmm som kontrollerar varandra, alltså ett steg framåt.


Gazer
60 Inlägg
27 augusti 2006
#17
Kolla på min bil angående öppen "dump"

Fungerar kanon, dock väldigt känslig på vad för avlastingsventil man har, den måste vara snabb att släppa luften, annars tänds motorlampan, och felaktig funktion bypass.
Alltså fungerar bara enkelkolv, då dubbelkolvs är på tok för långsamma på att släppa luften.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

190 Inlägg
27 augusti 2006
Trådstartare
#18
om man ska sattsa på ett öppet sportfilter. vilken dimension ska man ha på anslutnings kopplingen då? finns nåra olika. så man inte beställer fel.

Saab 9-5 2.0T :)

2 652 Inlägg
27 augusti 2006
#19
Hybbe_ skrev:
om man ska sattsa på ett öppet sportfilter. vilken dimension ska man ha på anslutnings kopplingen då? finns nåra olika. så man inte beställer fel.

mät diam på din anslutning

72 Inlägg
27 augusti 2006
#20
Ska inte denhär från speedparts funka? http://www.speedparts.se/images/prod/ventiler/d1560v2_small.jpg   Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt. Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet.



Sök