2366
Sök

Sålde topplock på blocket, nu vill han ha tillbaka pengar!!!

172 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Hej! Nu är det så att jag har sålt ett topplock som en gång satt på min B20, då fungerade den väldigt bra och nu när jag sålt den på blocket så vill gubben ha tillbaka sina pengar eftersom han påstår sig ha hittat en spricka i toppen, men han var ändå här och godkände den innan jag fick mina pengar. Vad är rätt och fel? Jag har inga pengar att lägga ut och är det rätt att ens göra det?

Hjälp tack!
Mvh
Anton

Citat:
Hej Anton
Vill bara medd att toppen jag köpte av dig har en spricka mellan en kylkanal o ett förbränningsrum vid 3:ans kolv så den går ej att använda . Antar att du inte har nåt intresse av detta eller är villig att göra nåt åt detta, men ville bara att du skulle vet det/RUDI

Hej igen Hemskt tacksam för ett svar på mitt förra mail. Har snackat med lite folk o alla säger att jag bör göra nåt åt detta. Väntar på ett förslag fr din sida. Känns ganska trist att det ska bli så här o det var ju en bra slant du fick för toppen. Ser fram emot att höra av dig. Ringer dig framöver. Hälsn/RUDI
---------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------
Hej på dig Rudi! Ursäkta jag inte kollat mailen. Har varit i kristianstad förra veckan och kom hem imorse. Låter trist det som har hänt men jag lämnade inga garantier då du var här och kollade på den, jag kände dessutom inte till det och har inget att dölja men lämnar du in den till en svetsare så går det perfekt att svetsa igen det är jag säker på.

Om du tyckte toppen var dyr skulle du bara veta hur mycket jag betalt för den, jag gjorde ingen affär om jag säger så.

Du får gärna ringa och diskutera med mig men har inte mycket att tillägga tyvärr dessutom är jag student och pengarna är investerade på mina andra projekt för tillfället.

Mvh
Anton
---------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------
Hallo igen Anton
Vad Du gav för toppen en gång i tiden saknar ju faktiskt betydelse för då var den väl OK, du fick vad du begärde o den blev ju inte billigare för mig av att den var trasig, så DU gjorde nog en bra affär ändå. Samma sak gäller ju att du är student o har investerat slanten i andra projekt gäller samma här fast jag är pensionär med andra sorters "projekt". Betr garantier torde väl epitetet "super fint skick" enl annonsen var tillräckligt tryggt. Jag håller på o kollar upp med vår advokat och även med blockets kundtjänst om jag kan få en upprättelse på nåt vis för den nedlagda slanten. Återkommer framöver. Din inställning bekräftar tyvärr bara hur dagens ungdom resonerar o jag kan bara hoppas att du i alla fall ibland har dåligt samvete för detta men det är väl knappast troligt heller.
Mors o goodbye så länge/RUDI
Du säger att toppen är sönder, hur kan jag veta att du själv inte orsakat skadan? Jag var inte medveten om det och den fungerade hur fint som helst när jag körde med den. Du var dessutom här och kontrollerade sakerna och godkände det, tror du jag är en person som lurar folk? När du dessutom vet var jag bor.
Jag kan inte ta ansvar vad du har orsakat tyvärr.

/Anton
Haha klart att du inte kan ta nåt ansvar för vad ja ev har gjort men det var 2st menkaniker som skulle sätta dit toppen på min motor som upptäckte sprickan innan monteringen vid en okulärbesiktning så det kan bägga intyga dvs toppen har aldrig varit monterad efter köpet o således har spickan funnits där. Är ju inte lätt att se sprickan för en amatör det borde du veta. Hör av mig. Ha en bra dag trots detta/RUDI

Hallo Anton Nu har jag fått svar både fr Blocket o även fr vår advokat. Jag har lite för dåliga kunskaper inom juridiken (bara grundkursen) varför jag ställde frågan till honom. Svaren löd nästan på samma sätt nämligen att säljaren i första hand alltid ska erbjudas möjlighet att rätta till felet. Så därför är mitt förslag att du får tillbaka toppen o ser till att sprickan lagas. Du föreslog ju själv att det ska gå bra att svetsa igen sprickan. Jag drar nu till Stockholm en vecka o ville bara som hastigast medd dig detta. Jag hör av mig när jag är tillbaka så kan vi ju träffas i Malmö o du får toppen då. Under tiden kanske du kan kolla upp vem som kan åta sig en reparation. Detta innebär ju ett bra o billigt alternativ för oss båda. Kanske du tom kan hitta en svetsare/repis i Malmö . Ha det gott så länge hälsar en som alltid försöker att se positivt på saker/RUDI

Muttley
25 oktober 2011
Leta upp en billig svetsare som gör jobbet billigt för och vara snäll. Om du vill.
Personligen hade jag ignorerat han om de stämmer till fullo att du inte gav några garantier. Pensionärer är gnälliga snåla. smile. Hade du vetat om det hade du ju fått fixa det.

172 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Leta upp en billig svetsare som gör jobbet billigt för och vara snäll. Om du vill.
Personligen hade jag ignorerat han om de stämmer till fullo att du inte gav några garantier. Pensionärer är gnälliga snåla. smile. Hade du vetat om det hade du ju fått fixa det.

Självklart har jag lust och vara schyst men har verkligen inga pengar och ser det inte som mitt problem.
Och naturligtvis visste jag inte att toppen (Om den nu var det) var trasig. En gjutjärnstopp går inte bara sönder, det känns som han ångrat sig och letat upp en "spricka" för att kunna lura sig tillbaka sina pengar, eller ev. gjort en spricka.

Tack för svaret! smile
Senast redigerat av dappe89 (25 oktober 2011)

Thorssa
25 oktober 2011
Han har ingenting att komma med, hur ska han kunna bevisa att sprickan fanns där redan när han köpte den?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
25 oktober 2011
Han skulle tagit med någon som kunde besiktat den på plats, vilken jävla muff!

Att dom orkar hålla på....

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

612 Inlägg
25 oktober 2011
Har du fått någon bild på sprickan?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 oktober 2011
Jag HATAR folk som tror dom har nån slags ångerrätt vid bagagnatköp bara för att DOM är okapabla.

Hade nån jävla mupp för ett par år sedan som köpte en dator utav mej. Han kunde uppenbarligen inget om datorer, utan frågade bara en massa frågor. Som jag svarade ärligt på.
Han tog datorn, for hem, sen ringde han kanske 2h senre och sa att ljudet inte fungerade.

Nähä, det fungerade för mej. Har du kopplat in det rätt?
"Uh, jag vet inte..."
Nähä... ?
"Du lurade mej ju, du sa att det bara var att koppla in och köra"
Men hallå, förutsatt att man kopplar in datorn RIKTIGT
"Näe jag vill lämna tillbaka datorn"

Så han ville i princip lämna tillbaka datorn bara för att HAN inte kunde något om datorer. Förbannade spån.
Det slutade iaf med att jag gav han ett gammalt ljudkort som jag hade i en låda. Han blev tyst för stunden, men behäll mitt nummer och har ringt mej flera gånger sen dess och bett om dator-hjälp.

Att folk fanimej inte har nån skam i kroppen!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

172 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Tackar tackar ! Ska be om bild, och om så fallet att sprickan ser ut att suttit där sedan jag hade toppen vilket jag betvivlar då jag körde dagligen så ska jag ev. ge han lite pengar för reperation i goodwill.

Tack så länge!
/Anton

KHRacing
25 oktober 2011
dappe89 skrev:
Hej! Nu är det så att jag har sålt ett topplock som en gång satt på min B20, då fungerade den väldigt bra och nu när jag sålt den på blocket så vill gubben ha tillbaka sina pengar eftersom han påstår sig ha hittat en spricka i toppen, men han var ändå här och godkände den innan jag fick mina pengar. Vad är rätt och fel? Jag har inga pengar att lägga ut och är det rätt att ens göra det?

Hjälp tack!
Mvh
Anton

StenkrossTomte
359 Inlägg
25 oktober 2011
Inte en chans i helvete att jag hade gjort något.. framförallt inte efter alla hans påhopp...

Blocket är vad blocket är, finns inga garantier på någonting... Så han kan typ ta sin advokat och trycka upp någonstans...

No turbo shit! Just Real Power!

tratt
353 Inlägg
25 oktober 2011
Vad ska han kunna göra? OM du hade skrivit ett kvitto där du säger att eventuella fel ordnar du så hade det varit en annan femma, men vem fan skriver ett sådant kvitto på blocket haha, så nä, ge han inte några pengar, han har säkert tappat skiten hemma i garaget och vill tjäna en slant på det. Hans jävla attityd gör mig förbannad också, han FÖRVÄNTAR sig att du ska fixa det. Ja stå på dig, ge han inte en krona. Tipsa han eventuellt om någon billig svetsare du känner till och säg att de kan fixa det, på hans egen bekostnad. Har man varit så dum att inspekterat varan innan man köper den och sen hittar fel, så är det hans eget fel, ingen tvingade han till att köpa den.

2 337 Inlägg
25 oktober 2011
Skönt att han beklagar sig över dagens ungdom sådär lagom bittert. Med den attityden han har skulle jag nog låta honom lösa ut det där på egen hand. Skyldigheter gentemot honom har jag svårt att se att du har några.

23 Inlägg
25 oktober 2011
Jag tycker faktiskt han har en trevlig attityd.
Tänk dig in i hans situation, inte så roligt när hans polare ska montera den och säger att det är fel på den.

Han har ju dessutom erbjudit en lösning som gör honom nöjd och som gör att du kan ha gott samvete.
Alla är ju inte såpass kunniga att de kan se en spricka i en topp.

Begagnathandeln skulle vara mycket roligare om man hjälptes åt lite. Förmodligen så har ju du faktiskt sålt honom en trasig del. Naturligtvis utan din vetskap men ändå. Du hade ju skrivit att den var i väldigt bra skick och då tycker jag du får stå för det. Hade du däremot gjort klart för honom att du inte kan ta ansvar för skicket på varan utan att det är upp till honom att bedöma hade det varit en annan sak.

Att han rent juridiskt inte kan kräva dig på något tycker jag inte hör hit. Man måste väl ha moral?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
25 oktober 2011
Det han "kollat" med sin advokat är en tolkning av konsumentköplagen. Den gäller inte vid köp mellan två privatpersoner eller där privatpersonen är säljare, vilket man kan tycka en "advokat" bör känna till....

Be han fara och flyga

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

612 Inlägg
25 oktober 2011
zovix skrev:
Det han "kollat" med sin advokat är en tolkning av konsumentköplagen. Den gäller inte vid köp mellan två privatpersoner eller där privatpersonen är säljare

Däremot gäller köplagen, som han förmodligen faktiskt kollat. Exakt hur den ställer sig till situationen är jag faktiskt en aning tveksam till:

Köparen har undersökningsplikt, och kan därmed inte klaga på fel som han borde ha upptäckt vid en någorlunda seriös kontroll. (Är sprickan så lätt att se, eller var den så liten att den är knappt synlig och dessutom dold under sot, rost och olja?)
Varan anses som felaktig om den inte uppfyller det säljaren sagt om den. Uppenbarligen är den inte i "väldigt bra skick" som det tydligen stått i säljesannonsen.

Frågan är om köparens undersökningsplikt eller säljarens beskrivning väger tyngst...

12 086 Inlägg
25 oktober 2011
Juridiskt sätt har du inga som helst skyldigheter att köpa tillbaka toppen.

Antingen resonerar du såhär att du sålt den hel eller åtminstone i god tro, eftersom köparen fått syna toppen innan köp ska du inte ha någon skuld om du inte medvetet försökte sälja en trasig topp.

Eller resonerar du såhär, jag har sålt en hel topp, han har köpt en trasig.. han får tillbaka halva pengen så har ni möts på mitten utan att behöva dividera vems felet är, toppen är ju antagligen som han säger sprucken.

3 235 Inlägg
25 oktober 2011
Går toppen att svetsa? Vad kommer det i så fall att kosta?

345 Inlägg
25 oktober 2011
Nummer 1.
Personen ifråga skulle inte ha orken,pengarna och tiden för att göra en anmälan mot dig då han inte skulle tjäna in dom pengarna. För en advokat som han nu har "inkallat" vilket jag tror är bluff och båg med tanke på att han knappt har råd till ett topplock så har du ju klart och tydligt inte lämnat några garantier samt att han har varit där och kollat på locket. En advokat + en rättegång går på minst 50 000 för personen ifråga som anklagar, och skulle så vara fallet så står ord mot ord i detta ärende, och det talar inte för pensionären som är i mina ögon en riktig snål jäv** som förmodligen har haft sönder skiten och sedan ska ha pengarna tillbaka.

Nummer 2. Stå på dig för det är ord mot ord som gäller i detta ärende och har du som du säger sagt till han att du lämnar inga garantier så är det +1 för dig, vad det gäller vittnen så kan jag inte svara på det utan det får du själv göra om du hade någon närvarande vid köpet?. Hans vittnen om mekaniker osv är också tomma hot som inte kommer leda någon vart för en domstol om du tänker dig in i deras ögon. Dock så kan dom svara på om toppen varit i bilen eller ej dock inte tillräckliga bevis för att fälla dig i målet.

Till sist så är detta en gubbe som kommer ge upp till slut och inse sitt misstag med tanke på att han skriver "jag är inte så hajj på juridik" och sen använder fina ord för att verka betydelsefull i detta samhälle. I mina ögon är han en riktig förlorare..

Stå på dig!

Supra Club Sweden

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 oktober 2011
Hur mycket fick du för toppen?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 380 Inlägg
25 oktober 2011
han kan ju lika gärna ha haft en likadan topp hemma som var sprucken och försöker få ut en slant eller en till hel topp ? men tanke på hur snål han verkar så skulle jag inte bli förvånad smile stå på dig !!

Sök