3949
Sök

Dimljus. Har ni fått böter?

146 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
Tjenare, Jag är väldigt inresserad av att veta om folk med nyare bilar fått böter när dom haft dimljus på, typ vid ett tillfälle då dom ej får användas.

Då menar jag alltså inte nya stylade bilar i första hand.. utan en helt vanlig personbil med dimljus.

Finns det någon som blivit stannad för dimljusena på en sådan bil och fått böter?

Sen, finns det någon som blivit stoppad i en nyare stylad bil?

Min magkänsla säger att ungdomar som kör äldre stylade (eller nyare) bilar har lättare för att bli stannade.. Därför vill jag veta hur läget ligger till smile

Kanske blev krångligt men hoppas ni förstår vad jag menar och jag hoppas att det inte ligger en sådanhär tråd ute redan.

Trevlig vecka på er!  Mvh Christian

EDIT :  lägger till att det ska vara dimljus OCH halvljus samtidigt smile (missa det, sorry)
Senast redigerat av ChristianLB (8 november 2011)

392 Inlägg
8 november 2011
Kompisen fick böter fast det var "tillåtet" att använda dom, snuten tyckte inte de va tillräckligt dimmigt el va de va, så ja vet inte smile

146 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
Fillppa skrev:
Kompisen fick böter fast det var "tillåtet" att använda dom, snuten tyckte inte de va tillräckligt dimmigt el va de va, så ja vet inte smile

Där ser man. själv hade jag tur och slapp böter men dom följde ju efter mig så fort dom såg mig så.

Tråkigt för din kompis dock!

Servicetekniker
160 Inlägg
8 november 2011
Brorsan fick böter med sin Saab 9000 Aero som han hade då. Ljusen satt original och var rätt kopplade. Polisen ansåg att det var för mörkt för att köra utan halvljuset tänt. Detta trots att det var inne i centrum och gatbelysningen inte var tänd än.

OG9-3 2.0T Sport Edition

392 Inlägg
8 november 2011
Tror det handlar mycket om va det är för sorts poliser, "aspiranter" är grymt kinkiga och gnäller för kopplings slir ungefär. Medans andra knappt har skrivit en bot under hela sin tjänstetid som sheriff.

146 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
AEracing skrev:
Brorsan fick böter med sin Saab 9000 Aero som han hade då. Ljusen satt original och var rätt kopplade. Polisen ansåg att det var för mörkt för att köra utan halvljuset tänt. Detta trots att det var inne i centrum och gatbelysningen inte var tänd än.

okej.. får nog vara mer tydlig att jag menar med både halvljus och dimljus tongue För att köra me position o dim så förstår jag polisen om det är för mörkt.  smile

Men ändå tråkigt med böter!

146 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
Fillppa skrev:
Tror det handlar mycket om va det är för sorts poliser, "aspiranter" är grymt kinkiga och gnäller för kopplings slir ungefär. Medans andra knappt har skrivit en bot under hela sin tjänstetid som sheriff.

Det är nog till den största delen ja. Jag hade väl tur som fick en snäll polis iallafall.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
8 november 2011
Fick böter när jag körde med det på min Magnum, ska påpekas dock att det var race den kvällen så snuten var inte på bästa humör. smile

146 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
FL3JM skrev:
Fick böter när jag körde med det på min Magnum, ska påpekas dock att det var race den kvällen så snuten var inte på bästa humör. smile

okej okej smile  ja då har man ju lite förstånd faktiskt!  Händer ju att folk faktiskt får böter på bilträffar när dom rullar runt lite på parkeringar också.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
8 november 2011
ChristianLB skrev:
FL3JM skrev:

okej okej smile  ja då har man ju lite förstånd faktiskt!  Händer ju att folk faktiskt får böter på bilträffar när dom rullar runt lite på parkeringar också.

Mjo, jag hade rullat ungefär 50 meter ifrån parkeringen innan dom tog mig. smile

146 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
FL3JM skrev:
ChristianLB skrev:
FL3JM skrev:

Mjo, jag hade rullat ungefär 50 meter ifrån parkeringen innan dom tog mig. smile

haha jävla otur hele tin eller vad smile

Servicetekniker
160 Inlägg
8 november 2011
ChristianLB skrev:
AEracing skrev:

okej.. får nog vara mer tydlig att jag menar med både halvljus och dimljus tongue För att köra me position o dim så förstår jag polisen om det är för mörkt.  smile

Ok, men som sagt så var det inte mörkt ute än..

Är det inte olagligt att köra men halvljus och dimljus samtidigt? DÅ förstår jag att man blir stoppad.

OG9-3 2.0T Sport Edition

1 168 Inlägg
8 november 2011
AEracing skrev:

Hänt mig 1gång med,
och en gång när jag va ute och gick, kom det ett äldre par som släppte av några ungdomar vid en pizza, och 50meter efter stog polisen och dom vinkade in bilen som körde med dimljus och halvljus, men polisen tog alkotest och sen såg jag att polisens hand åkte in igenom rutan och dimljusen stängdes av, sen åkte dom därifrån!
tyckte det var snällt gjort utav dom! smile
Och det var en nyare mazda/toyota något slag, med 50+ bakom ratten.
Senast redigerat av jimmzzan (8 november 2011)

146 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
AEracing skrev:
ChristianLB skrev:
AEracing skrev:

Är det inte olagligt att köra men halvljus och dimljus samtidigt? DÅ förstår jag att man blir stoppad.

Ne och då äre ju rätt surt.

Jo om det inte är dimma ute så är det väl olagligt. Hade jag fått böter så hade jag stått för det såklart. Tanken är mest att se om dom hellre tar "stylade" bilar som ungdomar kör eller om dom faktiskt tar dom flesta.. Möter ofta folk me dimljus + halvljus överallt liksom.

146 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
jimmzzan skrev:
AEracing skrev:

Hänt mig 1gång med,
och en gång när jag va ute och gick, kom det ett äldre par som släppte av några ungdomar vid en pizza, och 50meter efter stog polisen och dom vinkade in bilen som körde med dimljus och halvljus, men polisen tog alkotest och sen såg jag att polisens hand åkte in igenom rutan och dimljusen stängdes av, sen åkte dom därifrån!

fint gjort, sånna poliser gillar man smile  Är ju som en snäll varning liksom.

Muttley
9 november 2011
jimmzzan skrev:
AEracing skrev:

Hänt mig 1gång med,

Kan ha varit att paret icke visste att lampan var igång smile

Men annars kan jag tänka mig att de bara är ungdomar som ryker på det.

grön aktivist
846 Inlägg
9 november 2011
Hade en diskussion i förra månaden angående min Skoda.
Riktigt jävligt när DRL (som dimmar ner till positionsljus) sitter där dimljusen brukar sitta...
Vettig polis däremot som lyssnade på det jag sa till honom och tog till sig det!

EDIT : har inte förstod anledningen till att åka runt med halv + dim, ser ju förjävligt ut i dom flesta fall!
Senast redigerat av Confide (9 november 2011)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 november 2011
ChristianLB skrev:
AEracing skrev:
ChristianLB skrev:

Ne och då äre ju rätt surt.

Jo om det inte är dimma ute så är det väl olagligt. Hade jag fått böter så hade jag stått för det såklart. Tanken är mest att se om dom hellre tar "stylade" bilar som ungdomar kör eller om dom faktiskt tar dom flesta.. Möter ofta folk me dimljus + halvljus överallt liksom.

Spelar ingen roll om det är dimma, man får aldrig köra med dimljus och halvljus samtidigt. (Fram alltså)

Autotech

1 581 Inlägg
9 november 2011
Idioter som kör med dimljus + halvljus. Blir så jävla trött på att möta dessa. Förvånande hur många 30-50 åringar som sitter i sina nya Volvos, saabar osv. VARFÖR trycker dem igång dimljusen varje gång? Det är ju faktiskt inte så att man direkt ser bättre utav skiten.

DET BLÄNDAR.
Senast redigerat av Fellow (9 november 2011)

Sök