4757
Sök

Lysande lampor i mätarhuset

83 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#1
Hejsan alla!

För någon dag sedan så tändes batterilampan och spolarvätske lampan samtidigt men de slocknade när jag släppte på gasen.

Idag så tändes lamporna varje gång jag gasade och slocknade när jag släppte av.
Har problem med hastighetsmätaren sen innan

Bilen är en volvo 940 från 1991.

Vad tror ni är felet?
Ett vanligt jordfel?

Mvh Granen
Senast redigerat av gran_mustang (18 november 2011)

Haj fajv, verri naaaajs

Forummoderator
26 389 Inlägg
18 november 2011
#2
Skulle gissa på lödningar i kretskortet på baksidan av instrumenthuset, alternativt jordfel nånstans.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 298 Inlägg
18 november 2011
#3
Spolarvätskan brukar ju tändas och släckas antingen man bromsar eller gasar när början bli tom så prova fyll på där så.

Batterilampan brukar ju signalera för att generatorn är kass så prova att mäta hur mycket den laddar egentligen innan du början kika på knepiga jordfel etc. smile
Senast redigerat av Pendulum (18 november 2011)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

83 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#4
Pendulum skrev:
Spolarvätskan brukar ju tändas och släckas antingen man bromsar eller gasar när början bli tom så prova fyll på där så.

Batterilampan brukar ju signalera för att generatorn är kass så prova att mäta hur mycket den laddar egentligen innan du början kika på knepiga jordfel etc. smile

Jo de vet jag ju tongue men jag tycker att de är lustigt att dom tänds och släcks samtidigt smile
Spolarvätskan är nästan full.
Senast redigerat av gran_mustang (18 november 2011)

Haj fajv, verri naaaajs

Forummoderator
26 389 Inlägg
18 november 2011
#5
gran_mustang skrev:
Pendulum skrev:
Spolarvätskan brukar ju tändas och släckas antingen man bromsar eller gasar när början bli tom så prova fyll på där så.

Batterilampan brukar ju signalera för att generatorn är kass så prova att mäta hur mycket den laddar egentligen innan du början kika på knepiga jordfel etc. smile

Jo de vet jag ju tongue men jag tycker att de är lustigt att dom tänds och släcks samtidigt smile

Därav anledningen till varför jag tror det är nåt fel i kretskortet.
Har för mig jag läst att andra drabbats av bekymmer med mätarhusen, men det är bara vad jag har för mig som sagt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

83 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#6
AirOne skrev:
gran_mustang skrev:
Pendulum skrev:
Spolarvätskan brukar ju tändas och släckas antingen man bromsar eller gasar när början bli tom så prova fyll på där så.

Batterilampan brukar ju signalera för att generatorn är kass så prova att mäta hur mycket den laddar egentligen innan du början kika på knepiga jordfel etc. smile

Jo de vet jag ju tongue men jag tycker att de är lustigt att dom tänds och släcks samtidigt smile

Därav anledningen till varför jag tror det är nåt fel i kretskortet.
Har för mig jag läst att andra drabbats av bekymmer med mätarhusen, men det är bara vad jag har för mig som sagt.

Precis, får väl testa att byta ut mätarhuset. De finns väl alltid nån kompis som har över smile

Haj fajv, verri naaaajs

Forummoderator
26 389 Inlägg
18 november 2011
#7
gran_mustang skrev:
AirOne skrev:
gran_mustang skrev:

Jo de vet jag ju tongue men jag tycker att de är lustigt att dom tänds och släcks samtidigt smile

Därav anledningen till varför jag tror det är nåt fel i kretskortet.
Har för mig jag läst att andra drabbats av bekymmer med mätarhusen, men det är bara vad jag har för mig som sagt.

Precis, får väl testa att byta ut mätarhuset. De finns väl alltid nån kompis som har över smile

Plus att du hade problem med hastighetsmätaren också, eller var det pga nåt annat du redan visste felet på?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

83 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#8
Har ingen aning varför hastighetsmätaren är kass. Den funkar ibland och ibland inte.

Haj fajv, verri naaaajs

1 298 Inlägg
19 november 2011
#9
Okej, tänkte bara reda ut de mest simpla först!

Jo de är ganska vanligt med glapp i kretskortet på 940. Tankmätaren funkar dock nästan alltid vilket ofta är kass på 740. Har hört andra som har glapp i hastighetsmätaren och själv fick jag problemet att instrumentbelysningen dog totalt och det drog med sig att ECC-panel och diverse lampor slutade lysa i bilen. Nytt instrument ordnade allting. Så prova med ett annat instrument, tror det finns tre stycken olika varianter med olika kontakter på baksidan tyvärr men någon från ungefär samma årsmodell är har väl störst sannolikhet att vara av rätt variant.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.


Sök