4095
Sök

Halvt fungerande 4-kanalssteg, splitter nytt!

255 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, köpte ett nytt steg för ca 2 veckor sen och kopplade in det nu i fredags.
Det är ett 4x200W steg från denver.
Problemet jag har är, jag kan spela hur högt osv som helst när jag har tändningen på.
MEN när jag startar bilen så följer det med upp till ca 50db sen dör steget & den röda lampan tänds.
Allt är kopplat som det gamla steget var kopplat och har funkat kanon oavsett! Det förra steget
kanske kan vara värt att nämna att det var 240Wmax ?

4-kanals steget är bryggkopplat till 2*400w.

Någon som har någon aning om vad det kan vara ?

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

21 761 Inlägg
20 november 2011
#2
Mät vilken spänning det är på stegets plint (där strömkablarna sitter fast) med motorn på tomgång, varva sedan upp till 2000 varv och mät vid det varvtalet. smile

255 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Mät vilken spänning det är på stegets plint (där strömkablarna sitter fast) med motorn på tomgång, varva sedan upp till 2000 varv och mät vid det varvtalet. smile

Har tyvärr inget mätdon så kan inte mäta strömmen hmm Men det spelar väll ingen roll, eller? är inte så hajj på det där med strömmförsörjning av saker..

Kanske räcker med att ladda batteriet?

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

21 761 Inlägg
20 november 2011
#4
Eftersom det funkar hur bra som helst med motorn avslagen så är det rimligen inte för dåligt laddat batteri. De två troligaste orsakerna enligt mig är antingen att någon matningskabel glappar (vibrationer när bilen är igång, blir dålig kontakt) eller att generatorn har för hög laddspänning. Det sistnämnda är mer troligt tycker jag, därför är det viktigt att mäta spänningen.

En helt vanlig spänningsmätning vid belastning (i ditt fall med stereon påslagen och motorn igång) ger ofta svar på diverse elproblem i en bil, av den anledningen lönar det sig att ha en multimeter till hands. Behöver inte vara några dyra saker, räcker med en för 100-150 spänn. smile

2 035 Inlägg
20 november 2011
#5
MattiasHedberg skrev:
Drönirettab skrev:
Mät vilken spänning det är på stegets plint (där strömkablarna sitter fast) med motorn på tomgång, varva sedan upp till 2000 varv och mät vid det varvtalet. smile

Har tyvärr inget mätdon så kan inte mäta strömmen hmm Men det spelar väll ingen roll, eller? är inte så hajj på det där med strömmförsörjning av saker..

Kanske räcker med att ladda batteriet?

Du ska mäta spänningen!

Sen så är det ju självklart en bra sak att ladda batteriet. Sen efter det så får du nog kolla upp alla kablar en gång till. Kolla så jorden sitter ordentligt, skruva bort den å slipa rent åså, en gång till.

Biljudsveteran sen 1984!

255 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#6
Gör ett nytt försök!
MITT SLUTSTEG FUNKAR PÅ TÄNDNINGEN MEN INTE NÄR BILEN ÄR STARTAD! NÅGON SOM KAN GE MIG TIPS PÅ VAD SOM ÄR FEL? MITT BATTERI ÄR NYLADDAT & GER 11.5V! oj sorry för caps.
Annars lämnar jag tillbaka skiten i helgen och köper nya bättre grejer..

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

559 Inlägg
22 november 2011
#7
MattiasHedberg skrev:
Gör ett nytt försök!
MITT SLUTSTEG FUNKAR PÅ TÄNDNINGEN MEN INTE NÄR BILEN ÄR STARTAD! NÅGON SOM KAN GE MIG TIPS PÅ VAD SOM ÄR FEL? MITT BATTERI ÄR NYLADDAT & GER 11.5V! oj sorry för caps.
Annars lämnar jag tillbaka skiten i helgen och köper nya bättre grejer..

11,5V nyladdat? låter som ett dåligt batteri...

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

Team dBakuten
3 453 Inlägg
22 november 2011
#8
MattiasHedberg skrev:
Gör ett nytt försök!
MITT SLUTSTEG FUNKAR PÅ TÄNDNINGEN MEN INTE NÄR BILEN ÄR STARTAD! NÅGON SOM KAN GE MIG TIPS PÅ VAD SOM ÄR FEL? MITT BATTERI ÄR NYLADDAT & GER 11.5V! oj sorry för caps.
Annars lämnar jag tillbaka skiten i helgen och köper nya bättre grejer..

Någonting är jätteknas om det ger 11,5V

Kontrollera laddningen från generatorn först och främst.. Med motorn igång ska det med lite varv ligga på 14,4V i en perfekt värld. I alla fall någonstans däromkring.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

255 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#9
Min stora fråga som kanske är lite halvdum är: Om batteriet är dåligt, men jag kan spela på tändningen, varför funkar det inte då med motorn igång? mitt gamla steg funkar ju alldeles utmärkt ju...

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

2 405 Inlägg
22 november 2011
#10
Därför att bilen drar ström med lampor osv påslaget


3 187 Inlägg
22 november 2011
#11
MattiasHedberg skrev:
Min stora fråga som kanske är lite halvdum är: Om batteriet är dåligt, men jag kan spela på tändningen, varför funkar det inte då med motorn igång? mitt gamla steg funkar ju alldeles utmärkt ju...

fortfarande för du kanske har för hög laddningsspänning.


4 074 Inlägg
22 november 2011
#12
En ide!


kan de på nåt sätt vara så att när bilen är avstängd och bara tändningen på att det då inte krävs så mycket jord!
Sen när man startar bilen så tar all el jorden så de inte räcker åt steget??

De där lät flúmmigt men kan de ligga nåt i de???

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

24 Inlägg
22 november 2011
#13
Hej, det kan ju även vara så att du tagit ström från en punkt som går via tändningslåset och inte direkt från batteriet..... med ditt gamla steg så räckte strömmen till men med ett bättre, och mer strömkrävande steg, kanske det inte räcker längre!
Har du tagit strömmen till steget direkt från batteriet så är det nog så att då batteriet ligger på 11,5volt och när du startar bilen så överladdar generator just för att batteriet är dåligt.
Och då är det nog så att ditt gamla steg inte var lika känsligt för överladdning som ditt nya!
Hoppas du hittar felet men ett batteri på 11,5 volt är fel oavsett i vilken bil det sitter och till vad man ska använda det så är det fel spänning!
MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)

3 187 Inlägg
22 november 2011
#14
biggest skrev:
Hej, det kan ju även vara så att du tagit ström från en punkt som går via tändningslåset och inte direkt från batteriet..... med ditt gamla steg så räckte strömmen till men med ett bättre, och mer strömkrävande steg, kanske det inte räcker längre!
Har du tagit strömmen till steget direkt från batteriet så är det nog så att då batteriet ligger på 11,5volt och när du startar bilen så överladdar generator just för att batteriet är dåligt.
Och då är det nog så att ditt gamla steg inte var lika känsligt för överladdning som ditt nya!
Hoppas du hittar felet men ett batteri på 11,5 volt är fel oavsett i vilken bil det sitter och till vad man ska använda det så är det fel spänning!
MVH Keda

generatorn laddar inte med högre spänning för batteriet är taskigt.


21 761 Inlägg
22 november 2011
#15
MattiasHedberg skrev:
MITT BATTERI ÄR NYLADDAT & GER 11.5V!

Mät spänningen på stegets plint säger jag. smile

Menar du verkligen 11,5 V eller skrev du fel?
När ger det i så fall 11,5 V, med motorn påslagen eller avslagen?

24 Inlägg
22 november 2011
#16
Förlåt men en generator laddar olika beroende på skicket på batteriet.
Så när en cell tex är död så överladdar generator väldigt ofta så tom lamporna kan gå sönder..... så ett dåligt batteri kan ge väldigt märkliga fel!
Nåja, vi hoppas felet löser sej så han kan poppa som det var tänkt ;-)
MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)

255 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
MattiasHedberg skrev:
MITT BATTERI ÄR NYLADDAT & GER 11.5V!

Mät spänningen på stegets plint säger jag. smile

Menar du verkligen 11,5 V eller skrev du fel?
När ger det i så fall 11,5 V, med motorn påslagen eller avslagen?

Jag råkade skriva fel, har för mig den visade 13 något men inte säker.

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

255 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#18
biggest skrev:
Förlåt men en generator laddar olika beroende på skicket på batteriet.
Så när en cell tex är död så överladdar generator väldigt ofta så tom lamporna kan gå sönder..... så ett dåligt batteri kan ge väldigt märkliga fel!
Nåja, vi hoppas felet löser sej så han kan poppa som det var tänkt ;-)
MVH Keda

Du kom med mycket klokt svar båda gångerna!smile MEN, märkte idag att basen spelar som den ska vid låg volym. Jag har inte hunnit undersöka det så mycket i veckan tyvär:) Tips på felet? //Mattias

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

24 Inlägg
24 november 2011
#19
Tackar!
Du får nog börja med att göra som det du fick i det första svaret du fick ifrån "Drönirettab", mät spänningen på steget både när motorn är igång och med motorn avstängd för att se hur spänningen är egentligen.... först därefter går det att gå vidare med felsökningen!
Lycka till o skriv hur det går!
MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
24 november 2011
#20
Den röda lampan tänds av 3 orsaker (Finns i manualen till steget)
1 För hög ström eller kortsluten högtalare
2 När strömmen som går ut genom högtalarterminalen eller stiftkontakten är allt för hög
3 När temperaturen stiger till en farlig nivå.


Tror själv på alt 1 så kolla upp det.
Denver cap 4100 right?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.


Sök