2524
Sök

Förmånsbil??

127 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Hej.

undrar om någon har bra koll på förmånsbil, och vad detta innebär,

vad kan man göra förutom köpa miljöbil som får ner förmånsvärdet,
hjälter det om man har helt stripad bil med företagsnamn?
om det är en lätt lastbil får företaget då lov och lyfta hela momsen?

om man tex har 20 000 kr i lön för o räkna lätt.
och förmånsvärdet på en bil är 4000 kr i månaden innebär det då att man får betala skatt för 24 000 kr?
eller vad menas?

Tacksam för svar.

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
21 november 2011
Tjena.

Du har rätt i att vissa såkallade miljöbilar har ett lägre förmånsvärde än motsvarande bil utan miljöklassning. Det stämmer även med ditt räkneexempel på lön och skatt. När det kommer till dekaler, så är det inget som skattemyndigheten bryr sig om alls. När det gäller moms osv, så skall lastutrymmet vara skilt från kupeutrymmet. Detta innebär oftast pickuper och enstaka skåpbilar. Om denna regel inte uppfylls brukar man bara kunna dra halva momsen som företagare.

Det finns inte så mycket du kan göra lagligt för att minska förmånsvärde, mer än som du säger, köpa miljövänligt eller kanske en pickup eller annan transportbil med avdragbar moms och i allmänhet ett lägre förmånsvärde, eftersom dessa inte ses som lika attraktiva ur privat-hänseende.

Ett alternativ är alltid att ha en bil som du ENBART använder i tjänsten. Denna skall parkeras på arbetsplatsen efter arbetsdagens slut, och får endast nyttjas i tjänsten. Då slipper du hela förmånsvärdet, men har bara rätt att köra bilen privat några få gånger per år. Har du en snäll chef kanske han ser mellan fingrarna några fler gånger....men det är ju upp till er att göra, utan att skatteverket får reda på det.... En liten tvist på den sista är om företaget tillämpar såkallad "hem-garagering"....då har du rätt att parkera en arbetsbil hemma, eftersom detta kan vara ekonomiskt fördelaktigt för företaget, eftersom man annars kanske måste betala för garageplats etc...då kan du ju köra bilen hem - lagligt - utan att betala skatt! Denna regel är även tillämpningsbar om företaget bedriver jourverksamhet och du snabbt behöver kunna göra utryckningar....

Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.

127 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Hej..

tack för svar. då har jag väl ganska bra koll på läget då.
jo i dagens läge har jag bil som jag får köra hem med utan och skatta för den.
men ska kanske byta arbete och e då prat om förmånsbil.
både bra och dåligt tyckr jag, slipper ha två bilar och hushålla och sådan.
får se vad det blir av det hela. men tacksamm för svaret .

12 086 Inlägg
21 november 2011
Förmånsvärdet och momsavdragen är som sagt inte helt lätt.

Förutom det ni redan sagt ska tillägas att förmånsvärdet alltid baseras på bilens nypris.
Farsan vill så gärna ha en likadan bil som mig, något nyare då men det är åt helvete ekonomiskt.

Att ha förmånsbil som anställd är givetvis trevligt men det är när man själv äger företaget som man tjänar mest på förmånsbil.
Senast redigerat av JapMax (21 november 2011)

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
21 november 2011
En sak till kan nämnas. Om du kör över 3000 mil i tjänsten med din förmånsbil, per år, så har du rätt att dra av 25 procent av förmånsvärdet i din deklaration, eller som en jämkning i förskott. Detta kan vara värt att tänka på. Bra för dig, och även bra för arbetsgivaren, då det blir mindre sociala avgifter etc...

Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.

886 Inlägg
21 november 2011
Du borde också fundera på om du kan tjäna på att leasa bilen själv och sen plocka ut milersättning för det du kör i tjänsten.

Min far känner en som gjorde så och han hade bilen i princip gratis på det sättet. Tror man får ut 18 kr/mil skattefritt, så kör du långt så lönar det sig nog.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Sök