2711
Sök

855 tjuvsuger luft/misständer?

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Godeftermiddag!

Som första tråd och inlägg på forumet vill jag gärna passa på att säga hej på er allesammans smile

För att göra en lång historia kort så ska jag försöka fatta mig kort.

För ett par veckor sedan köpte jag som förstabil en Volvo 855-512 Se 2,5 från -96 med en isittande omodifierad(?) originalmotor.

När bilen blir belastad oavsett växel börjar den dessvärre att riktigt skutta framåt. För att få bukt på den hackiga känslan krävs det att man växlar ner oavsett hur många varvtal man vid tillfället kör i.

Min teori var att antingen så tjuvsuger den luft från någon slang eller om det är hål i någon del i avgassystemet innan katten. Om inte så är kanske misständer den p.g.a. någon form av problematik med tändstiften.

Vad tror ni erfarna användare? Kan tillägga att bilen på raksträckor och vid varvtal omkring 1,5-2,5k går som en pärla. Katten är nog aningen defekt dessutom och ger ett skramlande ljud vid acceleration och får ner avgasvärdena med minimal marginal under besiktningens gränser.

Stort tack på förhand!
//Filip

8 250 Inlägg
23 november 2011
Skrammel från katalysaton kan mycket väl hänga ihop med att den rycker. Beroende på hur illa det är med den så kan det vara det som gör att den rycker. Annars är bränslefiltret en klassiker då dessa sällan byts efter rätt intervall, men även rotor /fördelarlock / tändkablar / tändstift ligger bra till för att kunna vara boven i dramat. Lösningen? Öppna huven och kolla skicket på saker som nämndes innan och vidta sedan lämpliga åtgärder.

126 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Tack för svaret!
Jag ska kolla igenom dina föreslagna delar och återkommer nog när det är klart smile

126 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
För den som av ren händelse skulla dyka in på denna tråd kommer här lösningen.

Det var precis som du skrev, tändanordningen var boven i dramat. Rotor, fördelarlock, tändstift och tändkablar bytta och den går jämnt och fint igen.

Tack för hjälpen!

Sök