3887
Sök

Hur lång tid tar det innan värmen i era bilar kommer?

Forummoderator
18 004 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Har dunkat upp ett vägguttag i carporten nu med fjärrstyrning från huset. Bilen ska det ånga om när jag kommer ut.
Lite fusk :-) men varm blir den...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Volvo850-92
1 678 Inlägg
28 november 2011
Min 740 är förjaevla varm, men den är seg på värmen. Jag ska köpa ny termostat. 92:ans

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
28 november 2011
Dieselsmurfen skrev:
Har dunkat upp ett vägguttag i carporten nu med fjärrstyrning från huset. Bilen ska det ånga om när jag kommer ut.
Lite fusk :-) men varm blir den...

får min motorvärmar plats den 1dec ..värsta är att jag inte har någon motorvärmare i bilen eller det har jag med klippt kabel..dåligt jag ångrar att jag klippte av skiten smile

men en kupevärmare blir det iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 november 2011
Xoff skrev:
om ingen redan nämnt det så finns ju dessa "eberspächer" då har du en varm och skön bil när du kommer ut!

går att eftermontera i alla bilar sålänge det inte är aldeles för trångt under huven...

Finns även webasto. Annat märke men samma funktion. Det får vara fruktansvärt trångt om inte en enda modell av värmare ska gå att få dit.

Är för övrigt såna jag beskrev i mitt inlägg på förra sidan...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 412 Inlägg
28 november 2011
Min rekord blir väl varm på ca 5 minuter med kylargardinen uppe, och värmen är väl helt ok i den för att vara så gammal.

Har ju fjärrstart på den också så jag brukar stå vid köksfönstret och starta den ett tag innan jag går ut.  smile
Senast redigerat av OpelP1 (28 november 2011)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 november 2011
henke_99 skrev:
Xoff skrev:
om ingen redan nämnt det så finns ju dessa "eberspächer" då har du en varm och skön bil när du kommer ut!

går att eftermontera i alla bilar sålänge det inte är aldeles för trångt under huven...

Finns även webasto. Annat märke men samma funktion. Det får vara fruktansvärt trångt om inte en enda modell av värmare ska gå att få dit.

Är för övrigt såna jag beskrev i mitt inlägg på förra sidan...

som sagt "om någon inte nämnt det" jag hade inte läst igenom tråden, men visst finns webasto också, men ofta så förknippas just den typen av förvärmare med just namnet eberspächer, lite därför jag skrev det i citat, att det finns ju andra! smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
28 november 2011
5-7 minuters aktivt körande innan fläktarna ens går igång (ACC) i Lincolnen.
Sedan några minuter till innan det blir behagligt i bilen.
När jag precis parkerar på skolan, då är det skönt i bilen. Så jävla värdelöst big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

LIVSNJUTARE
37 Inlägg
29 november 2011
Dieselsmurfen skrev:
Jag är extremt frusen av mig. Att sätta sig i en bil när det börjar närma sig 0 grader är inget alternativ. Jag går hellre ut och startar fanskapet innan jag åker. Många vet att jag kan sätta fjärrstart på mina bilar men är det startspärr (1998-) så klarar jag inte det.

BMW:n min är duktigt snabb tack vare sin Aluminummaskin. Även Ugly (Elantra 99) är helt ok. Men vilken är bäst? Har ni nån bilmodell som är sjukt snabb i och få värme i kupén så är jag idel öra. Kan basera nästa bilköp på det!

undvik volvo s70. värmen hostar inte igång förrän du börjat köra, fast om du inte har nått bätre för dig så kan du ju alltid vänta tills våren?

Forummoderator
18 004 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
Vettew skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Jag är extremt frusen av mig. Att sätta sig i en bil när det börjar närma sig 0 grader är inget alternativ. Jag går hellre ut och startar fanskapet innan jag åker. Många vet att jag kan sätta fjärrstart på mina bilar men är det startspärr (1998-) så klarar jag inte det.

BMW:n min är duktigt snabb tack vare sin Aluminummaskin. Även Ugly (Elantra 99) är helt ok. Men vilken är bäst? Har ni nån bilmodell som är sjukt snabb i och få värme i kupén så är jag idel öra. Kan basera nästa bilköp på det!

undvik volvo s70. värmen hostar inte igång förrän du börjat köra, fast om du inte har nått bätre för dig så kan du ju alltid vänta tills våren?

Självklart blir det ingen S70. Även om jag igår blev erbjuden en tokfin V70 -00 med automat för 16000:- Fast vit...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

423 Inlägg
29 november 2011
På celican tar det grymt lång tid, brukar få upp hyfsad värme efter 5-6km och full värme efter en mil+ i 10-
850:n är snabb som fan, ett par minuter så har man hyfsad värme
Senast redigerat av Pontus1991 (29 november 2011)

Forummoderator
26 342 Inlägg
29 november 2011
Dieselsmurfen skrev:
Vettew skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Självklart blir det ingen S70. Även om jag igår blev erbjuden en tokfin V70 -00 med automat för 16000:- Fast vit...

Då måste jag säga att jag är ganska imponerad över värmen i min V70 '98, med ECC.
Har aldrig tänkt på hur lång tid det exakt tar innan värmen kommer, men med tanke på att värmen brukar komma strax efter att "servicesymbolen" slocknar - vilket är en minut den är tänd eller hur? - så är väl det en någorlunda indikering om hur lång tid det tar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Garaget vän, igen.
5 687 Inlägg
30 november 2011
I duetten tar det ca: 5 innan det blåser fisjummen värme på rutan och riktigt varmt å gott efter 15 minuter.

I kompisens Mitzu carisma tar det knappt 2 minuer innan det bränner till r*va. Likaså är det med fläkt f*n 2-3 minuter tar det, sen kan du sitta i sommar kläder.

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost

Saabtok
10 Inlägg
30 november 2011
har en 9-5 2.3t biopower.
eftersom att etanol bilar inte går så jäkla bra med kall motor så går biopowerbilarna sjukt snabbt upp i arbetstemp och det blir då sjukt snsbbt varmt o gott..

61 Inlägg
1 december 2011
Tar väl ca 5-6 minuter innan värmen går igång, brukar dock sätta den på 24 grader när det är som kallast i bilen då inte sätesvärmen fungerar. Sen sänker jag till 22 när den verkligen har gått upp till 24 grader.

LIVSNJUTARE
37 Inlägg
1 december 2011
AirOne skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Vettew skrev:

Då måste jag säga att jag är ganska imponerad över värmen i min V70 '98, med ECC.
Har aldrig tänkt på hur lång tid det exakt tar innan värmen kommer, men med tanke på att värmen brukar komma strax efter att "servicesymbolen" slocknar - vilket är en minut den är tänd eller hur? - så är väl det en någorlunda indikering om hur lång tid det tar?

ja har också ECC. står man på tomgång tar det ett bra tag och snackar ett sittandes toabesök tider. börjar man köra lite långsamt så går det fortare.

man kan lugnt säga att man kan starta bilen och sen borsta av hela vintern från bilen. när du är klar me det sä är bilen lagom för att det inte ska imma igen på rutorna.

1 335 Inlägg
1 319 Inlägg
1 december 2011
F-Tar skrev:
alltid varm

Hehe det är så det ska vara.

Står själv i varmgarage med motorvärmaren inkopplad från och med att bilen körts in.. På dagarna är den på nästan igång jämnt..
Senast redigerat av sleepyoh (1 december 2011)

_----------'

41 Inlägg
1 december 2011
Skulle tro nångång i april

871 Inlägg
1 december 2011
beror på hur mycket jag varvar under en längre tid..

1 335 Inlägg
2 december 2011
sleepyoh skrev:
F-Tar skrev:
alltid varm

Hehe det är så det ska vara.

Står själv i varmgarage med motorvärmaren inkopplad från och med att bilen körts in.. På dagarna är den på nästan igång jämnt..

Samma här! Då mår/går bilen bäst wink

B5 #001

Sök