2241
Sök

Hur lång tid tar det innan värmen i era bilar kommer?

Forummoderator
17 996 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#1
Jag är extremt frusen av mig. Att sätta sig i en bil när det börjar närma sig 0 grader är inget alternativ. Jag går hellre ut och startar fanskapet innan jag åker. Många vet att jag kan sätta fjärrstart på mina bilar men är det startspärr (1998-) så klarar jag inte det.

BMW:n min är duktigt snabb tack vare sin Aluminummaskin. Även Ugly (Elantra 99) är helt ok. Men vilken är bäst? Har ni nån bilmodell som är sjukt snabb i och få värme i kupén så är jag idel öra. Kan basera nästa bilköp på det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

747 Inlägg
27 november 2011
#2
Överlag så titta på stora motorer och bensin i första hand om du inte vill ha parkeringsvärmare/kupévärmare då.

Inte allt för nya heller då det eftersträvas att motorerna blir mer effektiva dvs värmen kommer senare.

Kollar man dock bilderna du har på bilarna så är det väl bara om du inte vill montera in m/k värmare så lägg in fläkten i bilen o kläm kabeln i dörren bara. Så slipper du frysa dvs.

* Tar väl ca 3-5 min innan jag börjar känna av värmen, lagom när man väl kommit upp på motorvägen.
Senast redigerat av tonimakaroni (27 november 2011)

/ Toni Larsson

Forummoderator
17 996 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#3
tonimakaroni skrev:
Överlag så titta på stora motorer och bensin i första hand om du inte vill ha parkeringsvärmare/kupévärmare då.

Inte allt för nya heller då det eftersträvas att motorerna blir mer effektiva dvs värmen kommer senare.

Kollar man dock bilderna du har på bilarna så är det väl bara om du inte vill montera in m/k värmare så lägg in fläkten i bilen o kläm kabeln i dörren bara. Så slipper du frysa dvs.

* Tar väl ca 3-5 min innan jag börjar känna av värmen, lagom när man väl kommit upp på motorvägen.

Jo. 300C:n är värst när det gäller värme. Fast nu är den ju vinterförvarad. MoK finns inte på Ugly så kupevärmare är väl det som gäller. Får använda min "on/off" remote till den.

Antar att den MB 600Se -92 (V12 408 hk) jag fortfarande är sugen på skulle vara ett alternativ... Såld är den inte iallafall!!!

Jaha.. nu kommer stormen... ljuset blinkar hemma.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 292 Inlägg
27 november 2011
#4
Volvo V70 D5 med dieselvärmare (som går igång ofrivilligt när bilen är kall på höst vinter vår)... värmen kommer nästan direkt.. jag är grymt impad alltså.. hahaha  Dieselvärmaren som går igång för att hjälpa till att uppnå önskad temperatur så snabbt som möjligt gör nog sitt åxå.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Thedriftking
27 november 2011
#5
värme va är det?

..

Ne, men värmen i våran saab går hyffsat snabbt att få upp, det värsta är att det är skinn stolar.

747 Inlägg
27 november 2011
#6
Jovisst hjälper värmaren till i dieslar men tar ändå evighet för dom att bli varma "motorer" av modernare slag och gärna under 2l. Men jag skulle satsa på att slänga in en k-värmare i bilen sålänge bara o köra med någon fjärrstyrd dosa i något uttag utomhus eller köra med timer om du inte har planer på byta bil inom kort eller lägga ut pengar/tid för en riktigt montering.

/ Toni Larsson

Forummoderator
17 996 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#7
tonimakaroni skrev:
Jovisst hjälper värmaren till i dieslar men tar ändå evighet för dom att bli varma "motorer" av modernare slag och gärna under 2l. Men jag skulle satsa på att slänga in en k-värmare i bilen sålänge bara o köra med någon fjärrstyrd dosa i något uttag utomhus eller köra med timer om du inte har planer på byta bil inom kort eller lägga ut pengar/tid för en riktigt montering.

Jo jag vet. Tex. VW har eldrivna elpatroner i deras TDI-snurror från 1994 som skulle hjälpa bilarna att uppnå arbetstempratur. Därför ska man inte köpa en gammal TDI-passat som är importerad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

747 Inlägg
27 november 2011
#8
Dieselsmurfen skrev:
tonimakaroni skrev:
Jovisst hjälper värmaren till i dieslar men tar ändå evighet för dom att bli varma "motorer" av modernare slag och gärna under 2l. Men jag skulle satsa på att slänga in en k-värmare i bilen sålänge bara o köra med någon fjärrstyrd dosa i något uttag utomhus eller köra med timer om du inte har planer på byta bil inom kort eller lägga ut pengar/tid för en riktigt montering.

Jo jag vet. Tex. VW har eldrivna elpatroner i deras TDI-snurror från 1994 som skulle hjälpa bilarna att uppnå arbetstempratur. Därför ska man inte köpa en gammal TDI-passat som är importerad.

Jovisst hjälper det till, jobbar inom koncern så men tycker ändå deras dieslar tar evigheter på sig att bli varma men finns ju bara en anledning till det också så. Men som sagt stor bensinare det är vad du vill ha big_smile

/ Toni Larsson

2 400 Inlägg
27 november 2011
#9
farsans merca c 200 från 96 är väldigt snabb när det gäller värmen. Kommer väl bra värmde i den dubbelt så snabbt som a4an iaf


Forummoderator
17 996 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#10
Nybergrobin skrev:
farsans merca c 200 från 96 är väldigt snabb när det gäller värmen. Kommer väl bra värmde i den dubbelt så snabbt som a4an iaf

Förutom att de rostar bort har jag stort förtroende för mercedes. Min 300D W124 förra vintern var helt sjukt bra värme i. Men tror att BMW modell äldre ligger bra till. Även om jag är mycket tveksam till kvaliteten på dessa bilar. Men ska låna hem en 523iA -99 imorgon kväll. Får se hur den beter sig på tisdag morgon.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
27 november 2011
#11
Min 540 e39 va grymmt snabb:) 1,30-2 minuter så började kliman flåsa värme:) och tempmätaren visade arbets temp efter 7-9 minuter i 20 minusgrader.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Forummoderator
17 996 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#12
marwin_of_sweden skrev:
Min 540 e39 va grymmt snabb:) 1,30-2 minuter så började kliman flåsa värme:) och tempmätaren visade arbets temp efter 7-9 minuter i 20 minusgrader.

Kan tänka mig det. Bra idé!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

606 Inlägg
27 november 2011
#13
Danne_1977 skrev:
Volvo V70 D5 med dieselvärmare (som går igång ofrivilligt när bilen är kall på höst vinter vår)... värmen kommer nästan direkt.. jag är grymt impad alltså.. hahaha  Dieselvärmaren som går igång för att hjälpa till att uppnå önskad temperatur så snabbt som möjligt gör nog sitt åxå.. big_smile

håller med farsan har en likadan riktigt jävla bra :smile

Kan det lagas ska det lagas! :)

606 Inlägg
27 november 2011
#14
å värmen kommer snabt i min c180 med efter termostat byte smile hinner ca 1-2 km så börjar det komma värme i 0 / -5

Kan det lagas ska det lagas! :)

Muttley
27 november 2011
#15
På taxin har vi ju tidsinställd värmare. Vilket är toppen så man ställer in så att bilen är varm i kupe och motor när de väl är dags att börja jobba på morgonen

414 Inlägg
27 november 2011
#16
Värmen på en gammal 900 kommer både fort och är ordentligt varm.. tongue Betydligt snabbare än 9000 med ACC (kommer inte ihåg om det går fortare på 9000 utan AC).

6 630 Inlägg
27 november 2011
#17
Börjar få värme långsamt inom 5min~ Ännu fortare om det är minus ute somewhat

De/Dem

91 Inlägg
27 november 2011
#18
Tar minst 15 min för motorn att komma upp i arbetstemp när det är 10 plusgrader ute(lagom till man är framme på jobbet)
Den börjar blåsa ut värme efter kanske 5 min.

Smålänning
7 883 Inlägg
27 november 2011
#19
Efter start tar det kanske 2 minuter innan man känner värmen i 940:in, efter 7-10 minuter är det bastuvärme i bilen. Stolsvärmen kommer nästan direkt och efter några minuter är det skållhett.

Men kanske väl gammalt/vanligt/tråkigt för dig med gammelvolvo?

Tips: Sikta på bilar utan ACC, vad jag märkt brukar det vara bättre värme utan.

Varför inte en mercedes W124 igen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
17 996 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#20
Swedenrockers skrev:
Immobilisern kan man 'gå förbi' om man vill på många bilar, så möjligheten finns att kan du sätta fjärrstart. Vilken bil tänkte du köra under vintern?

Mycket intressant. Det gäller min Hyundai Elantra 1.8 GLS -99. Den ska jag ha över vintern. Drar typ inget. Sugen på att gå ut och starta och se om det kommer värme efter säg 5 minuter... Har ju ändå strömavbrott hemma så elverket klarar några lampor och datorn. TV (plasma) och tv-spel är inte aktuellt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök