4604
Sök

M90 låda, hur mycket effekt tål den?

8 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
#1
Tja tänkte höra hur om någon vet hur mycket nm en M90låda klarar. jag antar att de är en låg.
Senast redigerat av te_wik (29 november 2011)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 november 2011
#2
Kör man som ett arsel så kan man ju knäcka den med org effekt.
Men denna snubbe kör 550Nm med M90
http://www.garaget.org/?car=58112

Jonas

8 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
#3
OKEJ! men då borde de hålla för ~350 nm! tackar!

8 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
#4
fast den snubben hade väl en M90 ifrån en 960? som är till vitblockare! kan de ha någon skillnad?
Volvo_Mannen skrev:
Kör man som ett arsel så kan man ju knäcka den med org effekt.
Men denna snubbe kör 550Nm med M90
http://www.garaget.org/?car=58112

Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 november 2011
#5
Exakt samma innehåll, bara bultdelningen som skiljer, dock så ska enligt uppgifter synkringar/stoppringar vara förstärkta på de senare årsmodellerna av M90

Jonas

8 Inlägg
28 november 2011
#6
Jag kör med m90 i min 945a, funkar hur bra som helst! smile

8 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
#7
ah min är från 96 så de blir väl senare antar jag. har planer på att utöka kavaleriet lite så kan ju vara bra och veta om lådan håller för det! medans vi är igång. hur tror du att en 16v topp beter sig om man soppar på en turbo?
Volvo_Mannen skrev:
Exakt samma innehåll, bara bultdelningen som skiljer, dock så ska enligt uppgifter synkringar/stoppringar vara förstärkta på de senare årsmodellerna av M90

Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 november 2011
#8
med 16v topp lär du få modifiera kolvar, byta både tänd och bränsle chip och specialkamdrivning.
Sen om du ska uppåt i effekt så byt ut ditt dubbelmasse svänghjul

Jonas

8 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
#9
då kanske de är ett avlägset projekt med andra ord! haha de skulle vara kul som fan och få till men de är en hel del att fixa.
Volvo_Mannen skrev:
med 16v topp lär du få modifiera kolvar, byta både tänd och bränsle chip och specialkamdrivning.
Sen om du ska uppåt i effekt så byt ut ditt dubbelmasse svänghjul

486 Inlägg
29 november 2011
#10
Dom senaste två åren har jag åkt med 580nm in min bil med en helt original M90.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Jävel
2 018 Inlägg
29 november 2011
#11
Gnesta93 skrev:
ah min är från 96 så de blir väl senare antar jag. har planer på att utöka kavaleriet lite så kan ju vara bra och veta om lådan håller för det! medans vi är igång. hur tror du att en 16v topp beter sig om man soppar på en turbo?
Volvo_Mannen skrev:
Exakt samma innehåll, bara bultdelningen som skiljer, dock så ska enligt uppgifter synkringar/stoppringar vara förstärkta på de senare årsmodellerna av M90


97 o 98 är dom förstärkta.

You got to risk it, to get the biscuit :)

5 089 Inlägg
29 november 2011
#12
det handlar nog mer om hur man växlar än om effekten...

\Lindgren

8 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#13
jo fast om man har för mycket nm när man gasar på så rasar ju lådan men m90 ska ju vara tålig som fan!
FLindgren skrev:
det handlar nog mer om hur man växlar än om effekten...

8 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#14
okej de var ju segt men de borde fortfarande hålla om jag tyglar mig lite grann.
Plankpojk skrev:
Gnesta93 skrev:
ah min är från 96 så de blir väl senare antar jag. har planer på att utöka kavaleriet lite så kan ju vara bra och veta om lådan håller för det! medans vi är igång. hur tror du att en 16v topp beter sig om man soppar på en turbo?
Volvo_Mannen skrev:
Exakt samma innehåll, bara bultdelningen som skiljer, dock så ska enligt uppgifter synkringar/stoppringar vara förstärkta på de senare årsmodellerna av M90


97 o 98 är dom förstärkta.

8 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#15
Tomas_H skrev:
Dom senaste två åren har jag åkt med 580nm in min bil med en helt original M90.

Vet du om man tappar vrid med 531 topp och Vx3 kam för jag har glimtat lite på trim och sånt och då lyckas de får mer hk men mindre vrid, och det är betydelsefullt mycket!

Team VeboTrim
322 Inlägg
13 januari 2012
#16
Gnesta93 skrev:
jo fast om man har för mycket nm när man gasar på så rasar ju lådan men m90 ska ju vara tålig som fan!
FLindgren skrev:
det handlar nog mer om hur man växlar än om effekten...


Håller med där. Beror väll på hur man använder lådan och inte bara kör med kamikazeväxlingar.

Och att m90 ska va "tålig som fan" stämmer tyvärr inte. smile

Team VeboTrim @ Facebook

Pim_Pim
13 januari 2012
#17
Hur långt är ett snöre ?

695 Inlägg
13 januari 2012
#18
M90 lådan är helt okej, körde 350hk 490nm länge innan 3an rasade, och då fick den rejält med stryk.. Dock kan man ta kål på vilken låda som helst med ett par halvmissade växlingar redan med orginaleffekten. Kör man me skallen och ser till så man får i växlarna ordentligt håller den för en hel del bus. Alternativ finns men dom är ju även bra mycket dyrare.....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

695 Inlägg
13 januari 2012
#19
Pim_Pim skrev:
Hur långt är ett snöre ?

Hur många knutar är det på snöret?.

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

486 Inlägg
13 januari 2012
#20
Gnesta93 skrev:
Tomas_H skrev:
Dom senaste två åren har jag åkt med 580nm in min bil med en helt original M90.

Vet du om man tappar vrid med 531 topp och Vx3 kam för jag har glimtat lite på trim och sånt och då lyckas de får mer hk men mindre vrid, och det är betydelsefullt mycket!

Ingen aning du. Men växlar man "med huvudet" så håller en M90 mycket bra.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!


Sök