3870
Sök

M90 låda, hur mycket effekt tål den?

854 Inlägg
14 januari 2012
#21
Körde rätt friskt med min gamla 940 och lådan strulade aldrig. Bromsade den aldrig men körde ifrån M5 e39 utan match. Håller med resten, växlar man bra håller den för mycket pulver.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 januari 2012
#22
mkt olika synpunkter om dessa lådorna..

Men en sak e säker en ZF från BMW håller.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 januari 2012
#23
JaggaChafen skrev:
mkt olika synpunkter om dessa lådorna..

Men en sak e säker en ZF från BMW håller.

Jo men de blir en rätt dyr historia också...


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 januari 2012
#24
Xuri skrev:
JaggaChafen skrev:
mkt olika synpunkter om dessa lådorna..

Men en sak e säker en ZF från BMW håller.

Jo men de blir en rätt dyr historia också...

Sant men det blir ju inte gratis å byta låda hela tiden heller

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 januari 2012
#25
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:
JaggaChafen skrev:
mkt olika synpunkter om dessa lådorna..

Men en sak e säker en ZF från BMW håller.

Jo men de blir en rätt dyr historia också...

Sant men det blir ju inte gratis å byta låda hela tiden heller

Har man förnuft kan man ju plocka ner m90 lådan å kolla vad som är fel.

brukar vara småfel på lådorna å inga totalhaverier.  min låda har jag haft nere 3 gånger å bytt nån enstaka detalj i sen har den rullat igen.

bytasvänghjul,kopppling, köpa låda + omsvetsning osv osv ...går lätt å hysta iväg 10k på en bmw låda...


Jävel
2 018 Inlägg
14 januari 2012
#26
Läste denna tråden.. Funderade, sökte runt på nätet. o köpte en ZF smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 januari 2012
#27
Xuri skrev:
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:

Jo men de blir en rätt dyr historia också...

Sant men det blir ju inte gratis å byta låda hela tiden heller

Har man förnuft kan man ju plocka ner m90 lådan å kolla vad som är fel.

brukar vara småfel på lådorna å inga totalhaverier.  min låda har jag haft nere 3 gånger å bytt nån enstaka detalj i sen har den rullat igen.

bytasvänghjul,kopppling, köpa låda + omsvetsning osv osv ...går lätt å hysta iväg 10k på en bmw låda...

Finns väll egentlien inte en enda lös del å köpa till lådan dock... Å efter som om dessa lådorna endast sitter på 940 i 3 år å det redan har rasats ofatliga mängder...

Hur många finns kvar??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 januari 2012
#28
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:
JaggaChafen skrev:

Sant men det blir ju inte gratis å byta låda hela tiden heller

Har man förnuft kan man ju plocka ner m90 lådan å kolla vad som är fel.

brukar vara småfel på lådorna å inga totalhaverier.  min låda har jag haft nere 3 gånger å bytt nån enstaka detalj i sen har den rullat igen.

bytasvänghjul,kopppling, köpa låda + omsvetsning osv osv ...går lätt å hysta iväg 10k på en bmw låda...

Finns väll egentlien inte en enda lös del å köpa till lådan dock... Å efter som om dessa lådorna endast sitter på 940 i 3 år å det redan har rasats ofatliga mängder...

Hur många finns kvar??

De finns nog många kvar ska du se.. finns ju en å annan bil på vägarna.

De vanligaste är att folk sliter bort stoppringen, öppna lådan, svetsa dit skiten å tuta å kör igen.

finns många begagnade lådor med "trasig" trea. att man kör sönder drevet är ovanligt.
jag har lyckats ta sönder 3ans drev 1 gång på 5 år....


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 januari 2012
#29
Xuri skrev:
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:

Har man förnuft kan man ju plocka ner m90 lådan å kolla vad som är fel.

brukar vara småfel på lådorna å inga totalhaverier.  min låda har jag haft nere 3 gånger å bytt nån enstaka detalj i sen har den rullat igen.

bytasvänghjul,kopppling, köpa låda + omsvetsning osv osv ...går lätt å hysta iväg 10k på en bmw låda...

Finns väll egentlien inte en enda lös del å köpa till lådan dock... Å efter som om dessa lådorna endast sitter på 940 i 3 år å det redan har rasats ofatliga mängder...

Hur många finns kvar??

De finns nog många kvar ska du se.. finns ju en å annan bil på vägarna.

De vanligaste är att folk sliter bort stoppringen, öppna lådan, svetsa dit skiten å tuta å kör igen.

finns många begagnade lådor med "trasig" trea. att man kör sönder drevet är ovanligt.
jag har lyckats ta sönder 3ans drev 1 gång på 5 år....

Jag vet om ! som körde jättelänge med m90 i drifting med få ras också. Men sen vet jag ganska många som rensat m90 lådor med därav olika synpunkter.

Men det e klart e ju inga jätte effekter TS skall ha så det funkar säkert.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 januari 2012
#30
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:
JaggaChafen skrev:

Sant men det blir ju inte gratis å byta låda hela tiden heller

Har man förnuft kan man ju plocka ner m90 lådan å kolla vad som är fel.

brukar vara småfel på lådorna å inga totalhaverier.  min låda har jag haft nere 3 gånger å bytt nån enstaka detalj i sen har den rullat igen.

bytasvänghjul,kopppling, köpa låda + omsvetsning osv osv ...går lätt å hysta iväg 10k på en bmw låda...

Finns väll egentlien inte en enda lös del å köpa till lådan dock... Å efter som om dessa lådorna endast sitter på 940 i 3 år å det redan har rasats ofatliga mängder...

Hur många finns kvar??

M90 kom på 940 turbo 1994. Så de fanns ju i 5 år

Jonas

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 januari 2012
#31
Volvo_Mannen skrev:
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:

Har man förnuft kan man ju plocka ner m90 lådan å kolla vad som är fel.

brukar vara småfel på lådorna å inga totalhaverier.  min låda har jag haft nere 3 gånger å bytt nån enstaka detalj i sen har den rullat igen.

bytasvänghjul,kopppling, köpa låda + omsvetsning osv osv ...går lätt å hysta iväg 10k på en bmw låda...

Finns väll egentlien inte en enda lös del å köpa till lådan dock... Å efter som om dessa lådorna endast sitter på 940 i 3 år å det redan har rasats ofatliga mängder...

Hur många finns kvar??

M90 kom på 940 turbo 1994. Så de fanns ju i 5 år

ok jag har iofs aldrig sett en 99 940...

men 4 år kan jag gå med på dåda. Nu va ju dock dessa bilarna inga jättestorsäljare dom sissta åren.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

486 Inlägg
14 januari 2012
#32
Xuri skrev:
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:
Jo men de blir en rätt dyr historia också...

Sant men det blir ju inte gratis å byta låda hela tiden heller

Har man förnuft kan man ju plocka ner m90 lådan å kolla vad som är fel.

brukar vara småfel på lådorna å inga totalhaverier.  min låda har jag haft nere 3 gånger å bytt nån enstaka detalj i sen har den rullat igen.

bytasvänghjul,kopppling, köpa låda + omsvetsning osv osv ...går lätt å hysta iväg 10k på en bmw låda...

Jag tycker att största nackdelen med att köra ZF-låda, och då pratar jag om dom femväxlade, är att utväxlingen blir fel. Jag gillar inte att ha 1:1 på femman. Och dom sexväxlade är lite dyra..hmm

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 januari 2012
#33
Tomas_H skrev:
Xuri skrev:
JaggaChafen skrev:

Sant men det blir ju inte gratis å byta låda hela tiden heller

Har man förnuft kan man ju plocka ner m90 lådan å kolla vad som är fel.

brukar vara småfel på lådorna å inga totalhaverier.  min låda har jag haft nere 3 gånger å bytt nån enstaka detalj i sen har den rullat igen.

bytasvänghjul,kopppling, köpa låda + omsvetsning osv osv ...går lätt å hysta iväg 10k på en bmw låda...

Jag tycker att största nackdelen med att köra ZF-låda, och då pratar jag om dom femväxlade, är att utväxlingen blir fel. Jag gillar inte att ha 1:1 på femman. Och dom sexväxlade är lite dyra..hmm

ja där har vi en nackdel också som jag tänkt mycke på nu när jag funderar på att gå över till bmw låda. men blir getrag 260 i så fall.. ligga å blåsa på 3500rpm i 100 knyck täcker jag inte göra....

jag vill ha hög utväxling å tänker inte specialbeställa högre utväxling till bakaxeln tongue


Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 januari 2012
#34
JaggaChafen skrev:
Volvo_Mannen skrev:
JaggaChafen skrev:

Finns väll egentlien inte en enda lös del å köpa till lådan dock... Å efter som om dessa lådorna endast sitter på 940 i 3 år å det redan har rasats ofatliga mängder...

Hur många finns kvar??

M90 kom på 940 turbo 1994. Så de fanns ju i 5 år

ok jag har iofs aldrig sett en 99 940...

men 4 år kan jag gå med på dåda. Nu va ju dock dessa bilarna inga jättestorsäljare dom sissta åren.

94, 95, 96, 97, 98 är väl ändå fem år?

Jonas

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 januari 2012
#35
Volvo_Mannen skrev:
JaggaChafen skrev:
Volvo_Mannen skrev:

M90 kom på 940 turbo 1994. Så de fanns ju i 5 år

ok jag har iofs aldrig sett en 99 940...

men 4 år kan jag gå med på dåda. Nu va ju dock dessa bilarna inga jättestorsäljare dom sissta åren.

94, 95, 96, 97, 98 är väl ändå fem år?

Sant smile

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 758 Inlägg
15 januari 2012
#36
Innanmätet är identiskt med vitmotorvarianten som satt i 960 och S/V90.
Dessutom är M90 i princip samma låda som M56, bara att M56 är för framhjulsdrift. Växeldrev, stockar, synkringar etc. är samma grejer. M56 sitter i diverse varianter av 850, S/V/XC70, S40/V40, S60, S80 och C70, så nog finns det gott om reservdelar alltid!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
15 januari 2012
#37
schnauz skrev:
Innanmätet är identiskt med vitmotorvarianten som satt i 960 och S/V90.
Dessutom är M90 i princip samma låda som M56, bara att M56 är för framhjulsdrift. Växeldrev, stockar, synkringar etc. är samma grejer. M56 sitter i diverse varianter av 850, S/V/XC70, S40/V40, S60, S80 och C70, så nog finns det gott om reservdelar alltid!

jepp polarn rev ner en felfri m56:A igår för att ta delar till sin m90

syncringen på 3:an hade sprukigt

dock var det dubbla syncringar på 3:an på m56 men det är bara att flytta över smile

Kör fort så hinner inget hända...

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 januari 2012
#38
det är sällan man VRIDER sönder en m90
99% av dom som rasar är pga att man växlar för dåligt Eller att man får Däckstuds när det slirar som gör att dom knäcks

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 januari 2012
#39
Growe skrev:
schnauz skrev:
Innanmätet är identiskt med vitmotorvarianten som satt i 960 och S/V90.
Dessutom är M90 i princip samma låda som M56, bara att M56 är för framhjulsdrift. Växeldrev, stockar, synkringar etc. är samma grejer. M56 sitter i diverse varianter av 850, S/V/XC70, S40/V40, S60, S80 och C70, så nog finns det gott om reservdelar alltid!

jepp polarn rev ner en felfri m56:A igår för att ta delar till sin m90

syncringen på 3:an hade sprukigt

dock var det dubbla syncringar på 3:an på m56 men det är bara att flytta över smile

Då får han flytta drevet också !!

Går inte å bara haka dit  dubbla synkringar om hans drev inte är gjort för de.

lite senare m90 lådor har dubbla synkringar på 3an.


151 Inlägg
15 september 2012
#40
Jag har kört 1100 mil med min  480 hk 660 nm. Går hur bra som helst. Förra året hade jag 505hk 710nm, Inga problem.



Sök