3561
Sök

Hur kör man så snålt som möjligt?

Forummoderator
18 150 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#21
jottosson skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Jag är förbannad.

Tackar för alla svar. Jag fyllde på mer luft så klart. Wellpapp i grillen. Ut med "onödiga grejer" Körde på 1-3-5 upp till rätt fart och sen farthållare. 95 km/h på motorväg. (sorry, pallar inte mindre) Alla tips kom väl ungefär mitt i körningen. Bilen var ju relativt nyservad och går utan tvekan helt perfekt.

0.74 (0.7399) L/Mil blev det. Jävla biljävel. Luktar som jag förlorade vadet. KANSKE hinner en tank till. Vi får se. Men körningen är ju ungefär "blandad" vilket stämmer med instr. bok.

Fast Wellpappen gjorde gott för värmen om man räknar minuter! Mumma!

jag tror helt ärligt på lite hårdare körstil :o

Du. Jag har kört ca 1 mil efter tankning. Kanske man ska lägga plattan i mattan och se hur MYCKET den kan dra? Ungarna lär ju inte bli besvikna. På söndag blir det 139,5 km/h på motorvägen. Kan vara intressant.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

606 Inlägg
2 december 2011
#22
Dieselsmurfen skrev:
jottosson skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Jag är förbannad.

Tackar för alla svar. Jag fyllde på mer luft så klart. Wellpapp i grillen. Ut med "onödiga grejer" Körde på 1-3-5 upp till rätt fart och sen farthållare. 95 km/h på motorväg. (sorry, pallar inte mindre) Alla tips kom väl ungefär mitt i körningen. Bilen var ju relativt nyservad och går utan tvekan helt perfekt.

0.74 (0.7399) L/Mil blev det. Jävla biljävel. Luktar som jag förlorade vadet. KANSKE hinner en tank till. Vi får se. Men körningen är ju ungefär "blandad" vilket stämmer med instr. bok.

Fast Wellpappen gjorde gott för värmen om man räknar minuter! Mumma!

jag tror helt ärligt på lite hårdare körstil :o

Du. Jag har kört ca 1 mil efter tankning. Kanske man ska lägga plattan i mattan och se hur MYCKET den kan dra? Ungarna lär ju inte bli besvikna. På söndag blir det 139,5 km/h på motorvägen. Kan vara intressant.

varför 139.5 ? big_smile

Kan det lagas ska det lagas! :)

Forummoderator
18 150 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#23
jottosson skrev:
Dieselsmurfen skrev:
jottosson skrev:

jag tror helt ärligt på lite hårdare körstil :o

Du. Jag har kört ca 1 mil efter tankning. Kanske man ska lägga plattan i mattan och se hur MYCKET den kan dra? Ungarna lär ju inte bli besvikna. På söndag blir det 139,5 km/h på motorvägen. Kan vara intressant.

varför 139.5 ? big_smile

Körkortet vill man ha kvar. Mycket praktiskt att ha det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 655 Inlägg
2 december 2011
#24
Maximum Speed.

139.9

De/Dem

606 Inlägg
2 december 2011
#25
Dieselsmurfen skrev:
jottosson skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Du. Jag har kört ca 1 mil efter tankning. Kanske man ska lägga plattan i mattan och se hur MYCKET den kan dra? Ungarna lär ju inte bli besvikna. På söndag blir det 139,5 km/h på motorvägen. Kan vara intressant.

varför 139.5 ? big_smile

Körkortet vill man ha kvar. Mycket praktiskt att ha det.

haha ;D äre 20 eller 30 över det ryker ?

Kan det lagas ska det lagas! :)

Volvo850-92
1 680 Inlägg
2 december 2011
#26
På 740 så kan du komma under 0.80 blandad körning. Se bara till att ha en servad motor. Olja och filter ska vara bytt. Kolla kompen och kolla om den drar olja. Om inte. Då har du en fräsh motor.

Sen är det bara köra fint och lätt.
1:an start och kör fint ca 10 meter.
2:an så gasar du upp den till 20 km/h.
3:an så kör du från 20 till 50 km/h.
4:an hoppar du över. Den ska du endast köra vid 40 km/h om någon bil i stan kör lite segt.
5:an ska du hoppa till och nu ligger du på 50 km/h. Gasa upp bilen sakta och säkert till 80km/h. Där så kör du vid 2000 rpm.

När det blir nedförsbacke så har du inte ens 1% i gas. Du kommer fortfarande ligga på din ursprungliga hastighet. Motorbromsa så ofta du kan. Släpp gasen tidigt och bromsa sällan. Planera körningen att du ser dej långt före och försöker hinna med utan stopp. Bara drygt att stanna.

* Sen motorvärmare
* 10% extra bar i däcken
* Se till så däcken rullar mycket lätt (bromsarna ej ligga på)
* växla vid 1600 rpm
* kör så nära 1000 rpm om du kör 50 km/h eller under.
* Kör aldrig över 2000 rpm, eller 90 km/h.
* Motorvärmare
* Förvärmning
* Låta motorn stå och gå ett tag innan du kör så den hinner bli varm. Bara onödigt att köra på en gång.
* Glid på 3:ans växel i 30km/h. 40km/h på 4:an och 50 km/h på 5:an.

Så du hör du snålt med en B230F motor. 0.78 är vad jag brukar hamna på om jag kör så.
Senast redigerat av Volvo740-88 (2 december 2011)


606 Inlägg
2 december 2011
#27
Volvo740-88 skrev:
På 740 så kan du komma under 0.80 blandad körning. Se bara till att ha en servad motor. Olja och filter ska vara bytt. Kolla kompen och kolla om den drar olja. Om inte. Då har du en fräsh motor.

Sen är det bara köra fint och lätt.
1:an start och kör fint ca 10 meter.
2:an så gasar du upp den till 20 km/h.
3:an så kör du från 20 till 50 km/h.
4:an hoppar du över. Den ska du endast köra vid 40 km/h om någon bil i stan kör lite segt.
5:an ska du hoppa till och nu ligger du på 50 km/h. Gasa upp bilen sakta och säkert till 80km/h. Där så kör du vid 2000 rpm.

När det blir nedförsbacke så har du inte ens 1% i gas. Du kommer fortfarande ligga på din ursprungliga hastighet. Motorbromsa så ofta du kan. Släpp gasen tidigt och bromsa sällan. Planera körningen att du ser dej långt före och försöker hinna med utan stopp. Bara drygt att stanna.

* Sen motorvärmare
* 10% extra bar i däcken
* Se till så däcken rullar mycket lätt (bromsarna ej ligga på)
* Motorvärmare
* Förvärmning
* Låta motorn stå och gå ett tag innan du kör så den hinner bli varm. Bara onödigt att köra på en gång.
* Glid på 3:ans växel i 30km/h. 40km/h på 4:an och 50 km/h på 5:an.

Så du hör du snålt med en B230F motor. 0.78 är vad jag brukar hamna på om jag kör så.

jag vill se en 740 som drar 0,78

Kan det lagas ska det lagas! :)

Volvo850-92
1 680 Inlägg
2 december 2011
#28
jottosson skrev:
Volvo740-88 skrev:
På 740 så kan du komma under 0.80 blandad körning. Se bara till att ha en servad motor. Olja och filter ska vara bytt. Kolla kompen och kolla om den drar olja. Om inte. Då har du en fräsh motor.

Sen är det bara köra fint och lätt.
1:an start och kör fint ca 10 meter.
2:an så gasar du upp den till 20 km/h.
3:an så kör du från 20 till 50 km/h.
4:an hoppar du över. Den ska du endast köra vid 40 km/h om någon bil i stan kör lite segt.
5:an ska du hoppa till och nu ligger du på 50 km/h. Gasa upp bilen sakta och säkert till 80km/h. Där så kör du vid 2000 rpm.

När det blir nedförsbacke så har du inte ens 1% i gas. Du kommer fortfarande ligga på din ursprungliga hastighet. Motorbromsa så ofta du kan. Släpp gasen tidigt och bromsa sällan. Planera körningen att du ser dej långt före och försöker hinna med utan stopp. Bara drygt att stanna.

* Sen motorvärmare
* 10% extra bar i däcken
* Se till så däcken rullar mycket lätt (bromsarna ej ligga på)
* Motorvärmare
* Förvärmning
* Låta motorn stå och gå ett tag innan du kör så den hinner bli varm. Bara onödigt att köra på en gång.
* Glid på 3:ans växel i 30km/h. 40km/h på 4:an och 50 km/h på 5:an.

Så du hör du snålt med en B230F motor. 0.78 är vad jag brukar hamna på om jag kör så.

jag vill se en 740 som drar 0,78

Alltså det är inte så svårt att få en sådan tung bil med en sådan stor motor att dra lite. Notera att detta är för B230F motorn. Det är den snålaste. Min har gått 40 tusen mil och den är mycket pigg. Dock försöker jag komma på ett sätt så man kan få ner förbrukningen.

Jag rekommenderar att ha bilen helt orginal. Man behöver inte massa tillsatser och "extra" trimm för att få ner förbrukningen. Det är dyrt med sånt. Räcker att köra karrossen och motorn helt orginal.

Jag lade till lite extra.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
2 december 2011
#29
Dieselsmurfen skrev:
Jag är förbannad.

Tackar för alla svar. Jag fyllde på mer luft så klart. Wellpapp i grillen. Ut med "onödiga grejer" Körde på 1-3-5 upp till rätt fart och sen farthållare. 95 km/h på motorväg. (sorry, pallar inte mindre) Alla tips kom väl ungefär mitt i körningen. Bilen var ju relativt nyservad och går utan tvekan helt perfekt.

0.74 (0.7399) L/Mil blev det. Jävla biljävel. Luktar som jag förlorade vadet. KANSKE hinner en tank till. Vi får se. Men körningen är ju ungefär "blandad" vilket stämmer med instr. bok.

Fast Wellpappen gjorde gott för värmen om man räknar minuter! Mumma!

Som det sades ovan, testa lite hårdare körstil. Inte allt för hårt men så att motorn får kämpa mindre.
Hur mycket L/mil drog din grannes bil?
I värsta fall är det bara att kontra med hur mycket din bil kostade och hans sedan gör en uträkning på hur mycket du måste köra med din "bränsleslukande" bil för att komma upp i priset av hans (räkna med att hans bil också körs så det blir ju extra mycket) för att sedan räkna ut hur många mil per år det är för att sedan ta försäkring och skatt och lägg på! big_smile
Vart krångligt men du kanske förstår.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 722 Inlägg
2 december 2011
#30
man låter bilen stå smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Forummoderator
18 150 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#31
Thunderbird88 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Jag är förbannad.

Tackar för alla svar. Jag fyllde på mer luft så klart. Wellpapp i grillen. Ut med "onödiga grejer" Körde på 1-3-5 upp till rätt fart och sen farthållare. 95 km/h på motorväg. (sorry, pallar inte mindre) Alla tips kom väl ungefär mitt i körningen. Bilen var ju relativt nyservad och går utan tvekan helt perfekt.

0.74 (0.7399) L/Mil blev det. Jävla biljävel. Luktar som jag förlorade vadet. KANSKE hinner en tank till. Vi får se. Men körningen är ju ungefär "blandad" vilket stämmer med instr. bok.

Fast Wellpappen gjorde gott för värmen om man räknar minuter! Mumma!

Som det sades ovan, testa lite hårdare körstil. Inte allt för hårt men så att motorn får kämpa mindre.
Hur mycket L/mil drog din grannes bil?
I värsta fall är det bara att kontra med hur mycket din bil kostade och hans sedan gör en uträkning på hur mycket du måste köra med din "bränsleslukande" bil för att komma upp i priset av hans (räkna med att hans bil också körs så det blir ju extra mycket) för att sedan räkna ut hur många mil per år det är för att sedan ta försäkring och skatt och lägg på! big_smile
Vart krångligt men du kanske förstår.

Grannen kommer till Lucia vilket innebär 10-11 dagar. Kanske hinner jag en tank till. Valet och kvalet... Han har lite fusk då han kör något längre sträckor än mig. Dessutom en 3-liters sexa som gillar diesel. Fast undrar om man kan få en diesel att dra så mycket mindre. De är ju snåla i sig själva?

Jo, jag förstår. Självklart hade jag vunnit den matchen och det var det allt började med (grannen) "Jaså, kör du skrotbil numera" Ja? Varför tanka ihjäl sig? Och sen var tävlingen ett faktum.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 046 Inlägg
3 december 2011
#32
Byta bil så vinner du din julöl! Skämtåsido så prova med 100 oktan och tömm bilen på så mkt onödvändoga saker du kan, typ ut med baksätet och sånt skit, så tror jag du vinner wink

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 december 2011
#33
Volvo740-88 skrev:
jottosson skrev:
Volvo740-88 skrev:
På 740 så kan du komma under 0.80 blandad körning. Se bara till att ha en servad motor. Olja och filter ska vara bytt. Kolla kompen och kolla om den drar olja. Om inte. Då har du en fräsh motor.

Sen är det bara köra fint och lätt.
1:an start och kör fint ca 10 meter.
2:an så gasar du upp den till 20 km/h.
3:an så kör du från 20 till 50 km/h.
4:an hoppar du över. Den ska du endast köra vid 40 km/h om någon bil i stan kör lite segt.
5:an ska du hoppa till och nu ligger du på 50 km/h. Gasa upp bilen sakta och säkert till 80km/h. Där så kör du vid 2000 rpm.

När det blir nedförsbacke så har du inte ens 1% i gas. Du kommer fortfarande ligga på din ursprungliga hastighet. Motorbromsa så ofta du kan. Släpp gasen tidigt och bromsa sällan. Planera körningen att du ser dej långt före och försöker hinna med utan stopp. Bara drygt att stanna.

* Sen motorvärmare
* 10% extra bar i däcken
* Se till så däcken rullar mycket lätt (bromsarna ej ligga på)
* Motorvärmare
* Förvärmning
* Låta motorn stå och gå ett tag innan du kör så den hinner bli varm. Bara onödigt att köra på en gång.
* Glid på 3:ans växel i 30km/h. 40km/h på 4:an och 50 km/h på 5:an.

Så du hör du snålt med en B230F motor. 0.78 är vad jag brukar hamna på om jag kör så.

jag vill se en 740 som drar 0,78

Alltså det är inte så svårt att få en sådan tung bil med en sådan stor motor att dra lite. Notera att detta är för B230F motorn. Det är den snålaste. Min har gått 40 tusen mil och den är mycket pigg. Dock försöker jag komma på ett sätt så man kan få ner förbrukningen.

Jag rekommenderar att ha bilen helt orginal. Man behöver inte massa tillsatser och "extra" trimm för att få ner förbrukningen. Det är dyrt med sånt. Räcker att köra karrossen och motorn helt orginal.

Jag lade till lite extra.

Dricker en Volvo 740 0.78L/mil så består din "blandad körning" utav 100% landsvägskörning och en liten nypa mirakel. Ryktet om att vara bensinbolagens favorit har modellen inte vunnit på felaktiga grunder om man säger som så...


*****
Edit:
Tung? Med en tjänstevikt på runt 1400kg, när en modern småbil väger mer?
Och stor motor, en B230F?
Senast redigerat av Rquired (3 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 150 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#34
kannebanne skrev:
Byta bil så vinner du din julöl! Skämtåsido så prova med 100 oktan och tömm bilen på så mkt onödvändoga saker du kan, typ ut med baksätet och sånt skit, så tror jag du vinner wink

Jag är en idiot Kannebanne. Varför tankade jag inte 98 oktan. 100 oktan är LITE svårt att få tag i men du har en poäng där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 046 Inlägg
3 december 2011
#35
Dieselsmurfen skrev:
kannebanne skrev:
Byta bil så vinner du din julöl! Skämtåsido så prova med 100 oktan och tömm bilen på så mkt onödvändoga saker du kan, typ ut med baksätet och sånt skit, så tror jag du vinner wink

Jag är en idiot Kannebanne. Varför tankade jag inte 98 oktan. 100 oktan är LITE svårt att få tag i men du har en poäng där.

Eller nån så dära vpååver!! Haha ja de stämmer, iallafall i sverige, i tyskland så tankar man även med 100 :p

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Forummoderator
18 150 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#36
Rquired skrev:
Volvo740-88 skrev:
jottosson skrev:

jag vill se en 740 som drar 0,78

Alltså det är inte så svårt att få en sådan tung bil med en sådan stor motor att dra lite. Notera att detta är för B230F motorn. Det är den snålaste. Min har gått 40 tusen mil och den är mycket pigg. Dock försöker jag komma på ett sätt så man kan få ner förbrukningen.

Jag rekommenderar att ha bilen helt orginal. Man behöver inte massa tillsatser och "extra" trimm för att få ner förbrukningen. Det är dyrt med sånt. Räcker att köra karrossen och motorn helt orginal.

Jag lade till lite extra.

Dricker en Volvo 740 0.78L/mil så består din "blandad körning" utav 100% landsvägskörning och en liten nypa mirakel. Ryktet om att vara bensinbolagens favorit har modellen inte vunnit på felaktiga grunder om man säger som så...

Jag håller med. Tveksamt. Min 740 Diesel gurglade i sig 0.76 l/mil. Visst: 6:a men en diesel på 2.4 liter. Landsväg rakt av. Haft många 740GL. Har jobbat som bilförsäljare och haft hundratals bilar för den som missat det.

Värsta var nog en Subaru Forester Turbo. 1999 tror jag. 1.7 l/mil lätt. Underbar bil med underbar soppatörst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
3 december 2011
#37
Rquired skrev:
Volvo740-88 skrev:
jottosson skrev:
jag vill se en 740 som drar 0,78

Alltså det är inte så svårt att få en sådan tung bil med en sådan stor motor att dra lite. Notera att detta är för B230F motorn. Det är den snålaste. Min har gått 40 tusen mil och den är mycket pigg. Dock försöker jag komma på ett sätt så man kan få ner förbrukningen.

Jag rekommenderar att ha bilen helt orginal. Man behöver inte massa tillsatser och "extra" trimm för att få ner förbrukningen. Det är dyrt med sånt. Räcker att köra karrossen och motorn helt orginal.

Jag lade till lite extra.

*****
Edit:
Tung? Med en tjänstevikt på runt 1400kg, när en modern småbil väger mer?
Och stor motor, en B230F?

Håller med där faktiskt lite...
Något som dricker lite är isåfall min Lincoln på 1700kg med 280hk (4.6L v8) som drar 0.88L milen. Det är förvånandsvärt lågt isåfall. Men går nog helt ärligt att få lägre om man fixar motorn helt frisk smile
Senast redigerat av Thunderbird88 (3 december 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Volvo850-92
1 680 Inlägg
3 december 2011
#38
Rquired skrev:
Volvo740-88 skrev:
jottosson skrev:
jag vill se en 740 som drar 0,78

Alltså det är inte så svårt att få en sådan tung bil med en sådan stor motor att dra lite. Notera att detta är för B230F motorn. Det är den snålaste. Min har gått 40 tusen mil och den är mycket pigg. Dock försöker jag komma på ett sätt så man kan få ner förbrukningen.

Jag rekommenderar att ha bilen helt orginal. Man behöver inte massa tillsatser och "extra" trimm för att få ner förbrukningen. Det är dyrt med sånt. Räcker att köra karrossen och motorn helt orginal.

Jag lade till lite extra.

Dricker en Volvo 740 0.78L/mil så består din "blandad körning" utav 100% landsvägskörning och en liten nypa mirakel. Ryktet om att vara bensinbolagens favorit har modellen inte vunnit på felaktiga grunder om man säger som så...


*****
Edit:
Tung? Med en tjänstevikt på runt 1400kg, när en modern småbil väger mer?
Och stor motor, en B230F?

Är man pro så är man pro.
Ska jag vara ärlig så var det blandad körning och inte 100% landsvägskörning. Det är inte svårt att komma under 0.80 med en B230F motor. Liksom....det är inga monstermotorer.

1400 kg är tungt svar ja.
2.3 liters motor är ganska stort ändå då många motorer är mellan 1.6 till 2.0. Sen finns det alltid folk som sätter ribban högre, t.ex du. Ser så erkänner du själv att 740 är ingen tung bil då småbilsklassen väger mer, samt du försöker få B230F som en ironisk stor motor. Det är även en logisk förklaring varför det är inga bensinslukade bilar.

Vinterkörning i stan gav 0.98 liter milen.
Senast redigerat av Volvo740-88 (3 december 2011)


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
3 december 2011
#39
Undvik farthållare. Planera körningen så du inte behöver bromsa/stanna i onödan. Försök att gasa upp i hastighet så fort som möjligt, dock utan att dra fullgas till varvstopp på varje växel...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

2 266 Inlägg
3 december 2011
#40
Skippa farthållaren och släpp ytterst lite på gasen när du ligger i marschhastigheten.

Farthållare funkar bäst på dieselbilar. Har testat med en mercedes 290 tdi automat pendlat mellan västerås och bromma en vecka med mig som gasare och en vecka med bara farthållaren då drack den mindre med farthållaren än med mig. Lite OT.

svetsdiff !!!


Sök