Ja farthållare ökar förbrukningen, den ser ju inte hur vägen ser ut och börjar ju inte gasa vid en backe förrän bilen redan tappat lite hastighet och då strävar den efter att ta sig upp i fart igen. Samma sak vid nerför, den släpper ju inte förrän farten ökat lite och då drar det extra soppa. Det tjänar man inte in på att den sen rullar några meter längre innan den gasar igen.
Bättre att låta hastigheten "följa vägen" lite, låt det sacka en liten aning vid uppför och låt det rulla på lite extra nerför så du kan få naturlagarna så fördelaktiga som möjligt.
Viktigt även med motorbroms, tänk då på att oftast så stänger bilarna inte av soppan helt om man är nere på väldigt låga varv. Så istället för att i stan motorbromsa nerför på 5:an och typ tomgång o sen hjälpa till med bromsen så växlar du ner till 4:an så du får upp varven o kanske dessutom slipper bromsa helt. Motorbromsar det för mycket på lägre växel så växla upp igen istället för att parera med gasen.
Den som spar han har, fast inte lika roligt...