3107
Sök

Nissan Primera P12 - Gummit på glidpinnen saknas.. [BILD]

1 624 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
Hej!

Förra veckan renoverade jag mina bromsar, men upptäckte ganska fort att en glidpinne satt stenhårt, gick inte att rubba den på nått sätt..

Så jag valde att försöka bränna lös det och i samband med det, visste jag inte att det fanns något slags gummi i mitten av glidpinnen, se bild:

http://laddauppbilder.se/?di=1613225888618

Sagt och gjort, jag brände och brände och fick tillslut loss glidpinnen, men då hade gummit som satt i mitten av glidpinnen smällt sönder, och nu syns det ett slags "spår" i mitten av glidpinnen, alltså plats för gummit..

Vad har gummit för nytta egentligen? Och kan det bero på att jag har vibrationer och gnissel när jag bromsar?

Tacksam för seriösa svar..

176 Inlägg
29 november 2011
Glidpinnarna ska vara frigående med fett som "glidmedel" hahahah. jaja nog skojjat.
Funkar inte en glidpinne utan är solid blir klossarna samt skivan snedsliten. hade samma på min evo II.

Gnissel är vanligt, kommer från klossar. finns medel som du lägger i klossarna för att slippa det.
Vibrationerna kommer troligtvis från obalans!

1 624 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
H22 skrev:
Glidpinnarna ska vara frigående med fett som "glidmedel" hahahah. jaja nog skojjat.
Funkar inte en glidpinne utan är solid blir klossarna samt skivan snedsliten. hade samma på min evo II.

Gnissel är vanligt, kommer från klossar. finns medel som du lägger i klossarna för att slippa det.
Vibrationerna kommer troligtvis från obalans!

Jo, men just det där gummit som satt på pinnen, har det nått med nått att göra? wink

176 Inlägg
29 november 2011
Du menar dom 2 räfflade små högst upp i denna bild?
Dom förhindrar att de kommer in smuts osv. dom e välbehövliga!
http://www.japtuning.se/catalog/images/evo4brrekit.jpg

1 624 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
H22 skrev:
Du menar dom 2 räfflade små högst upp i denna bild?
Dom förhindrar att de kommer in smuts osv. dom e välbehövliga!
http://www.japtuning.se/catalog/images/evo4brrekit.jpg

Nej, inte dammaskerna, nån skitgummi MITT PÅ glidpinnen =P

176 Inlägg
29 november 2011
ska la inte va nått gummi på den?!
Säkert tidigare ägare som tryckt i nått annat än fett. va la antagligen därför den satt fast med!

1 624 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
H22 skrev:
ska la inte va nått gummi på den?!
Säkert tidigare ägare som tryckt i nått annat än fett. va la antagligen därför den satt fast med!

Såg riktigt skumt ut, för det var likadant på andra sidan. Och där satt gummit fast i mitten av pinnen ;/
Hittar ingen riktig bild, men får väl köpa mig en ny sats fram..
Senast redigerat av careau (29 november 2011)

176 Inlägg
29 november 2011
eller så ber du dem bara plocka fram en sats. så du får se om det ska vara nått gummi där. Betvivlar starkt på att det ska vara det

1 624 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
H22 skrev:
eller så ber du dem bara plocka fram en sats. så du får se om det ska vara nått gummi där. Betvivlar starkt på att det ska vara det

På bilderna som visas när jag knappar in mitt regnr syns ingen gummiskit, kanske likabra att köpa ny sats hö/vä fram, se om vibrationerna försvinner.

Tekniker
624 Inlägg

Sök