benz_89 skrev:
Har du kollat upp ABS givarna? på s70:in jag hade då funkade inte ABS eller tracks och det var en givare som hade pajat, efter att jag böt den så var problemet borta. Hade dock ingen stc, du har inte sett ifall stc lampan har har blinkat i takt med blinkersen när du har svängt nån gång? om detta har hänt så kan det vara täcken på jordfel, kan också vara nån lödning i styrenheten som är dålig, enklast vore ju om du gjorde en felsökning och kolla vad som sägs på datorn. Såg nu att du gjort en felsökning tidigare.
P i felkoden står för powertrain
En kod P0102 kan innebära att en eller flera av följande har hänt:
p0102 mass or volume airflow circuit low :
MAF kan kopplas bort, eller ett kopplingsschema anslutning kan vara dåligt
MAF kan vara smutsig eller på annat sätt förorenat (Obs! om du använder en återanvändbar oljat luftfilter, vara noga med att inte för mycket olja eller som kan förorena MAF).
MAF sensorn kan vara felaktig
Fordonet dator kan vara fel (mycket sällsynt)
Möjliga lösningar
Det enklaste sak att göra är att nollställa den och se om det kommer tillbaka. Börja sedan med den billigaste, enklaste reparation förfaranden:
Kontrollera att Mass Air Flow Sensor kablar är korrekt ansluten och att det inte finns några trasiga / slitna ledningar.
Kontrollera att den inte läcker nära MAF sensorn.
Ta MAF ut och rengör den med en spray rengöringsmedel som bromsar renare eller elektrisk kontakt renare. Var försiktig med givaren.
Kontrollera spänningen i MAF sensorn (hänvisa till en reparationshandbok för fordon information)
Byt ut MAF sensorn.
p0134 oxygen sensor circuit no activity detected bank 1 sensor :
Denna kod avser de främre syresensor på Bank 1 . I grunden syresensor är inaktiv. Här är anledningen:
motorstyrdonet (PCM) ger en utgångspunkts spänning på cirka 450 mV på syresensorns signal strömkretsen. När den är kall, och känner av att PCM den inre resistans av sensorn är hög. Som sensorn värms upp så sänks motståndet och den börjar producera spänning baserad på syrehalten i avgaserna. När PCM fastställer att den tid det tog för sensorn att värma upp är större än en minut eller att spänningen är inaktiv (inte läser utanför 391-491 mV man ser på sensorn som inaktiva eller öppna och sätter P0134 kod.