2712
Sök

Audi 100 TQ (C3) Busbil/Banbil/Stripbil [Update 7/12]

709 Inlägg
11 december 2011
#41
detta ska sjlvklart följas då man är 100 turbo fantast wink har ägt en själv


34 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#42
Har inte blivit så mycket i garaget nu faktiskt, rivit grenröret till en början iallafall och börjat lossa växellådan men inget mer än så, inväntar pengar och jobb så man kan köpa delar + har kommit upp lite annat. Blev tvungen att fixa ordning en bil så man kan ta sig någonstans så min Golf mk2 16v som e lättad åker in på bess förhoppningsvis slutet av veckan. smile


German Engineering
9 083 Inlägg
14 december 2011
#43
Kommer bli riktigt bra smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

34 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#44
Har inte blivit en update på ett bra tag nu men ska försöka sätta mig an och göra en stor update antingen ikväll eller imorgon, lite nya planer och hänt lite saker på bilen. Det får bli en surprise tills updaten kommer, blir mycket skrift och en del bilder so stay tuned. smile


54 Inlägg
17 december 2011
#45
Hej satt och läste igenom tråden din nyss. Kompressionen på dessa motorer ska va 7.8-8.2:1 beroende på vilken motormodell du har, vanligt att ventilerna är slitna på dessa så dom blir otäta vilket resulterar i lägre kompressionen, Är du säker på att kolvringarna är dåliga? Jag har en nyrenoverad mc1 motor till salu annars för bra pris wink Mvh Andreas


German Engineering
9 083 Inlägg
17 december 2011
#46
lechen_volvo skrev:
Hej satt och läste igenom tråden din nyss. Kompressionen på dessa motorer ska va 7.8-8.2:1 beroende på vilken motormodell du har, vanligt att ventilerna är slitna på dessa så dom blir otäta vilket resulterar i lägre kompressionen, Är du säker på att kolvringarna är dåliga? Jag har en nyrenoverad mc1 motor till salu annars för bra pris wink Mvh Andreas

Om jag minns rätt så är det en MC-1 motor som trådskaparen har smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

54 Inlägg
17 december 2011
#47
Då ska det va 7.8:1


34 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#48
Har ej kollat upp ännu ifall det verkligen är en MC1 eller MC2, ska höra med förra ägaren men som sagt, satt ju K26 på när jag köpte den så kan vara MC2an. När vi kollade Audi manualen för 2.2 Så skulle minimum komp vara 8 och vanligt 10-13 per Kolv. Vilket som så imorgon (idag egentligen, söndag) så kommer lite bilder men kan teasa lite.

Projektet har blivit sneppet seriösare då en polare och jag har gått ihop och planerar ett "Raceteam" av mindre modell, med förhoppningsvis några sponsorer (har 1 än så länge). Det blir endast banbil utav bilen och förmodligen lite strippen också!

lechen_volvo : Vad hade du tänkt dig för MC1 motorn då? Antar att det är en 2.2T? (bara dumförklara mig om MC1/MC2 automatiskt är 2.2T, lär mig fortfarande!)
Senast redigerat av SiNcii (18 december 2011)


709 Inlägg
18 december 2011
#49
kom inte mc2an i 88b modellen?


709 Inlägg
18 december 2011
#50
rättar mej själv lite, de va -89 mc2an kom och den har ett k24 aggregat samt ett lite uppdaterat styrsystem.
du har en 88b modell och du säger de sitter en k26 på den så de är garanterat mc1an.


54 Inlägg
18 december 2011
#51
Här har ni lite matnyttig fakta http://audinsane.se/

I en vanlig sugmotor stämmer det bra med 10-13 i komp, i en turbomotor ska det vara lite lägre komp.

2500 för motorn så är den din, bor mitt i Värmland så kanske blir lite långt ifrån dig var du nu bor?

Mvh


German Engineering
9 083 Inlägg
18 december 2011
#52
lechen_volvo skrev:
Här har ni lite matnyttig fakta http://audinsane.se/

Ska genast kika på sidan, tack för tipset smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

34 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#53
lechen_volvo skrev:
Här har ni lite matnyttig fakta http://audinsane.se/

I en vanlig sugmotor stämmer det bra med 10-13 i komp, i en turbomotor ska det vara lite lägre komp.

2500 för motorn så är den din, bor mitt i Värmland så kanske blir lite långt ifrån dig var du nu bor?

Mvh

Ska helt klart tänka på det! Men funderar på ifall man ska kolla efter nya ventiltätningar nu och sätta ihop motorn då kompen iallafall är relativt duglig, alla gör vi misstag ibland! tongue Men är motorn renoverad med nya kolvringsatser osv eller?


34 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#54
Åker och besiktigar nya bilen idag, tänkte även kolla efter ventil tätningar. Blir nog testa det o se ifall den går bättre smile börjar bli lite sugen på att leka lite i snön x) väntar även på bilder från polarn, när dom kommer blir det stor uppdatering wink


54 Inlägg
19 december 2011
#55
Ventiltätningarna har ingen direkt inverkan på kompen.

Enbart sotningssats och riktplanad topp. Mvh


34 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#56
lechen_volvo skrev:
Ventiltätningarna har ingen direkt inverkan på kompen.

Enbart sotningssats och riktplanad topp. Mvh

Syftade mer på att kompen stämmer ju relativt okej om det ska vara 7.8:1 då jag hade 8.5-8-8-7-7 på kolvarna, och då lär det ju vara ventiltätningarna som är dåliga eftersom han antagligen tryckt ur sig olja därifrån ner i kolvar samt turbo. Eller är jag helt ute och cyklar?


54 Inlägg
19 december 2011
#57
Det kan stämma bra, man kan se var den har tryckt ur sig olja, om det är i toppen lr ur kolvarna. Ta en koll om du ändå har lyft toppen på ventilerna. Mvh


34 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#58
Stått lite halv stilla med projektet och har fortfarande inte fått bilder av kompisen men ska försöka fixa det så ni får en syn på hur det ser ut i dagsläget! Kanske blir det t.o.m nyrenoverad motor dessutom som nästa inköp. smile


German Engineering
9 083 Inlägg
23 december 2011
#59
Längtar att få se bilder hehe big_smile Kämpa på med projektet smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)


Sök