3386
Sök

Hjälp, bakluckan går inte igen.

182 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
Hej på er,

När jag kom till jobbet imorse så öppnade jag bakluckan och hämtade datorn, sen slänger jag igen den och det blir en redig "plåt mot plåt smäll".

Jag märker då att "kroken" som håller bakluckan låst har fastnat i låst läge så att pinnen som ska in där inte kommer in.

Jag sitter nu och undrar vad i helvete jag ska göra, har nästan 16 mil hem och bagageluckan ligger bara och vilar.

Behöver nu hjälp med en provisorisk lösning (helst en permanent) så att jag åt minstonde kan ta mig hem så komfortabelt som möjligt.

Bilen är en Saab 9-3 från 02. (OG)

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
5 december 2011
ta upp oljestickan och smeta in fingrarna med olja, gå bak till låset å testa att smörja in låset så bra som möjligt?tongue

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

1 800 Inlägg
5 december 2011
Skulle kunna tänka mig att det räcker med att samtidigt som man öppnar på handtaget så lirkar man ut kroken med en mejsel eller nyckeln eller vad man nu har tillgängligt.
Torrt eller fruset lås kan vara orsaken till att det gått som det gjort, inte öppnat fullt och sen när du drog igen luckan så har den vikit på fel håll och låst innan luckan var stängd.

Konsult
1 247 Inlägg
5 december 2011
Hilmer är nog inne på rätt spår. Men prova tryck på knappen för lucköppning och om inte det funkar så lär du lirka. Min har bråkat på så vis några gånger men gett sig efter jag smorde in låset med riktigt fett.

/Kim

182 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
Jag försökte lirka i morse, men den sitter som berget.

Har även försökt bända ut det med våld, slå igen luckan med våld.
Inget fungerar.

Behöver akut hjälp snart dags att åka hem smile

Har inget spännband.

Sök