Inget dumt val, E36 är en trevlig modell som brukar hålla väl och dricker lite bränsle. Det finns dock en del saker man bör kontrollera, men läser du "Begagnatguiden för E36" på
www.autopower.se får du en bra bild av det hela.
Jag tycker det är en stor skillnad mellan 320i (Både M50B20 och M52B20) och 325i (M50B25), 2-literssexan går extremt jämnt och har ett härligt ljud (Som en sexa självklart skall) men någon raket är den inte, går du upp till 2.5l så får du ett helt annat drag och denna motor "pockar" på att piskas på ett annat vis än 20i som tack vare att den är lite trött har mer av en glidarkaraktär.
Sedan finns två andra motoralternativ som kan rymmas inom din budget, som du ser ovan nämnde jag motorbeteckningar. Den första varianten M50 finns i två varianter, M50 och M50tu där skillnaden är att den senare har BMW´s Vanos-system som ger mer kraft på låga varv och lägre förbrukning enkelt förklarat. En del kan argumentera för att äldre BMW-sexor utan Vanos som kräver höga varv innan det händer något är roligare och jag håller med, men till vardags är en Vanos-sexa både snålare och trevligare (Starkare).
320i har 150hk och 325i 192hk, 1995 kom dock M52 som är en uppdaterad variant utav M50 och som endast finns med vanos. Här har 320i fortfarande 150hk, men 2.5L-sexan heter istället 323i och har 170hk på pappret. I praktiken sägs dock 23i ha 185hk, eftersom många originalbilar har bänkats med den effekten. M52 går dessutom snålare än äldre motorer.
Toppmodellen heter istället 328i och en E36 kombi med denna motorn har jag, den ger 193hk och 280hk och är på 2.8l. Skillnaden mot 323i är således inte så stor tror du? Men den är enorm vilket bland annat syns vid ett accelerationstest, 28i är strypt för ett bredare register och upplevs som mycket stark i alla lägen. I en glidarbil som en cabriolet känns denna motor klockren och det är därför jag nämner den!
Ett tips är att köpa en bil i så fint skick som möjligt med en bra historia, många BMW har varit hårt körda och fått servicen nedprioriterad. Kort och gott hellre en riktigt fin 320i M50 än en 328i som säljs av någon gasglad ungdom som lever på studiebidrag...
Försäkring är svårt att uttala sig om, det brukar dock mest vara yngre som får höga premier på körglada bilar men det är mycket annat som spelar en roll. Det mest exakta priset tror jag du får om du själv tar en prisuppgift på lite olika försäkringsbolags hemsidor, jag kan själv rekommendera BMW Originalförsäkringar; Kanske inte billigast men med bra villkor.
Lycka till med köpet!