3238
Sök

1500 böter skyld bak tappad

1 433 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
Trevliga poliser , ger mig 1500 i böter då nån har dragit loss min bakskyld över natten, och då jag tappade bort nyckeln var bilen TVUNGEN att stå över natten! den nya nyckeln jag fick fastnade i tändningslåset så jag kunde inte ställa bilen där då den skulle blivit stulen.  och det är inte så att bilen är fylld med silver tejp så att man kan sätta upp skylten men la den fint i bakluckan!

vad tycker ni om detta ? kunde dem inte gett mig en varning? jag menar va fan skulle bara hem med bilen och sätta dit den det första i morgon!

killercow
10 december 2011
Dels gör ju polisen rätt å dels hade dom ju kanske kunnat vara lite snälla under omständigheterna.

Att folk snor plåtar är väl inget nytt. men bara river ner å slänger vid bilen låter lite konstigt.

Hörde nått om att i stockholm så släpper dom inte igenom nått sånt här utan böter. pga betalkamerorna. för de inte ska fuskas med den biten

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
10 december 2011
killercow skrev:
Dels gör ju polisen rätt å dels hade dom ju kanske kunnat vara lite snälla under omständigheterna.

Att folk snor plåtar är väl inget nytt. men bara river ner å slänger vid bilen låter lite konstigt.

Hörde nått om att i stockholm så släpper dom inte igenom nått sånt här utan böter. pga betalkamerorna. för de inte ska fuskas med den biten

mm och denna historia är jhu skapligt genomskinlig dessutom

har man nummerplåten så är det bara lathet att inte montera tillbaka den

skulle tro att det fanns en anledning att plåten var lös
men inte att någon tagit loss den

så dom gjorde nog väldigt rätt i att bötfälla

hade varit skillnad om man inte haft någon plåt alls
för det hade dom nog köppt om man går ut ovetande och tittar där bak och det är tomt
sånt händer ganska ofta
men har man plåten liggande i bakrutan så är det kört direkt

Kör fort så hinner inget hända...

killercow
10 december 2011
Growe skrev:
för det hade dom nog köppt om man går ut ovetande och tittar där bak och det är tomt
sånt händer ganska ofta

Fortfarande ditt ansvar som förare att kontrollera innan avfärd att plåten finns och att den sitter fast.

men som sagt polisen har ju inte gjort nått fel igentligen.

14 127 Inlägg
10 december 2011
killercow skrev:
Growe skrev:
sånt händer ganska ofta

Fortfarande ditt ansvar som förare att kontrollera innan avfärd att plåten finns och att den sitter fast.

en skylt KAN trilla av under färd...men den trillar inte av och hamnar i bakrutan ;-)

senaste månaderna har jag sätt minst 3st skyltar liegat på vägbanan när jag kört förbi

Muttley
10 december 2011
De gjorde helt korrekt. De är ditt ansvar att bilen är i rätt skick innan du kör och är den inte det så får du inte köra heller.

14 127 Inlägg
10 december 2011
tkd_rille skrev:
De gjorde helt korrekt. De är ditt ansvar att bilen är i rätt skick innan du kör och är den inte det så får du inte köra heller.

mm framför allt problem man är medveten om

mycket kan hända under färd och då är det sällan man får böter
är min erfarenhet iallfall

Muttley
10 december 2011
Growe skrev:
tkd_rille skrev:

mm framför allt problem man är medveten om

mycket kan hända under färd och då är det sällan man får böter
är min erfarenhet iallfall

Går nån lampa sönder under färd och man kan förklara det ärligt så brukar man kunna få en "varning" och fixa de direkt.
De är så jävla många som kör utan skyltar så polisen har väl tröttnat på allt. Och har man sett att skylten ej sitter fast innan man tar av så har man ju gjort de helt medvetet.

killercow
10 december 2011
Growe skrev:
killercow skrev:
Growe skrev:
sånt händer ganska ofta

en skylt KAN trilla av under färd...men den trillar inte av och hamnar i bakrutan ;-)

senaste månaderna har jag sätt minst 3st skyltar liegat på vägbanan när jag kört förbi

klart den kan å det är väl ingen som i ärlighetensnamn går å känner så plåtarna sitter fast innan man ska köra.

men tapar du en under färden så är det ur lagens synvinkel ditt ansvar som förare

5 198 Inlägg
10 december 2011
SylvesterStallone skrev:
Trevliga poliser , ger mig 1500 i böter då nån har dragit loss min bakskyld över natten, och då jag tappade bort nyckeln var bilen TVUNGEN att stå över natten! den nya nyckeln jag fick fastnade i tändningslåset så jag kunde inte ställa bilen där då den skulle blivit stulen.  och det är inte så att bilen är fylld med silver tejp så att man kan sätta upp skylten men la den fint i bakluckan!

vad tycker ni om detta ? kunde dem inte gett mig en varning? jag menar va fan skulle bara hem med bilen och sätta dit den det första i morgon!

Dom vet ju inte varför du lagt den där,, kunde lika gärna ha gjort det i oärliga tankar,, dvs försvåra för polisen att identifiera bilen,, så det är helt rätt att bötfälla.. dom kunde lika gärna gett körförbud på bilen.

plankan
10 december 2011
Jag skall inte säga vem som gjorde rätt/fel -
men rent teoretisk skall man polisanmäla när sånt händer.

Hamster
817 Inlägg
10 december 2011
Polisen har gjort sitt jobb.
Nu vet inte jag omständigheterna om skyltinfästningen är borta i ditt fall.

Jag råkade ut för det när dom missat att salta på jobbparkeringen. Kom sidleds med Proben in i en stolpen som slet loss stora delar av fronten inkl fästena till skylten fram.
Satte den i framrutan  när ajg skulle hem. Blir såklart stoppad på motorvägen på vägen hem.
Förklarade som det var för dom, fick en flygande att jag hade 1 vecka på mig att fixa till det.

Muttley
10 december 2011
Tänk såhär med. I med vi inte har några skattemärken längre i sverige så börjar polisen köra med sitt nya system. Vet inte om de börjat med de i hela sverige ännu eller om de bara är på prövning, att en kamera scannar skylten och kollar upp. Har du då inte din skylt så kan de ju inte kolla upp dig heller och tar de för givet du försöker komma undan.  Men ja i med du hade skylten i bilen så gjorde de rätt än en gång.

1 433 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
ok.ok så med andra ord så skulle jag låta bilen stå olåst mitt i stan över natten för att dagen efter komma med silver tejp och sätta fast den där bak så jag kan åka 1-2 km och sätta dit den riktigt?

Avstängd
10 388 Inlägg
10 december 2011
SylvesterStallone skrev:
ok.ok så med andra ord så skulle jag låta bilen stå olåst mitt i stan över natten för att dagen efter komma med silver tejp och sätta fast den där bak så jag kan åka 1-2 km och sätta dit den riktigt?

Kort och gott; ja

Om du inte kunde lösa det på något annat vis så absolut. Sen får man ju så klart väga det mot andra "risker" osv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 632 Inlägg
10 december 2011
Skylten är ju böjbar..Kunde ju vikt den runt något bara så den satt

De/Dem

1 433 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
sjuk värld vi lever i , gick jävligt bra att slösa tid på en skylt jävel som skulle på dirrekt , men när nån kastade in en molotov i vårat fönter på villan , som ligger i en lugn och fin del av staden så tog det minsann 40 min + innan fitterna kunde visa sig, för att sedan skicka förundersökning nedlagd 2 veckor efter... härligt jävla land detta har blivit...
Senast redigerat av SylvesterStallone (10 december 2011)

Muttley
10 december 2011
Du har en skev bild. Stackars dig. Poliser har väldigt olika uppdrag. Nu var du ju dum nog och körde istället för att fixa, polisen kan inte hjälpa att du har en kass bil som du inte ens kan få ut nyckeln ur. 
Nä ännu en skitkastartråd detta. Vårda ditt språk, låter som en trotsig unge när du använder könsorden.

1 168 Inlägg
10 december 2011
SylvesterStallone skrev:

Är inte värre än att du ringer efter en kompis som kommer med stripes/borrmaskin och två skruvar?
Och har du ingen kompis så är det inte farligt att gå max 4km! wink
Varför inte acceptera bötern, känns ju bättre om du gör det. sen är det sura pengar men.

1 433 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
okey när min lillebror(13 år) blev nedslagen med knogjärn och rånad mitt på ljusa dagen och anmälde hittade gärningsmännen (6 år äldre) på facebook och anmälde detta också 2 veckor senare förundersökning nerlagd!

Sök