10 december 2011
Trådstartare
Hej alla biltokiga!
Har har fått ett galet projekt på hjärnan, efter att ha kollat alldeles för mycket på filmer om så kallad "coach building".
Jag tänkte att man skulle bygga en bil från grunden, något i stil med en Mercedes 540k special roadster (lös i stil med, inte kopia) eller en Bentley 8 litre eller annan liknande 30-tals bil.
Det jag hade tänkt var att ta till exempel drivlina från en modern bil, och sedan bygga resten från grunden, alltså bakaxel, kardan och motor, på sin höjd framvagn, och sedan bygga resten själv. Det här kommer ju självklart bli ett sånt projekt som man håller på med tills barnbernen gräver ner en, men likväl skulle det vara otroligt häftigt att kunna peka på något och säga att man byggt och designat den.
Varför skriver jag det här här då? Jo, jag skulle vilja diskutera med folk som kan saker om bilar, hur man skulle designa dom olika delarna. Tex hur karossen skulle formas, hur dörrar skulle hängas, hur man får till en ram som fungerar. Verkligen in på detaljnivå.
Skulle uppskatta om tex "mrmegapower" från stockholm inte la en kommentar typ som "Äh vafan verkar ju asdrygt bygg bmw 500 hk istället" eller "V8 V8 V8 V8!" då detta antagligen skulle bli en bil med 100-200 hk. Bilen i sig ska inte köras i tävlingssyfte eller ens användas på något vettigt sätt, den ska bara byggas.
Design element där jag gärna hör idéer?
Donatordelar: En bil att ta donatordelar ifrån, jag tänker direkt amazon eller liknande, då amazonaxeln är ganska smal och lätt att ändra storlek på om bilen blir smalare eller bredare än tänkt. Idéer?
Ram: Material? Tjocklek? Jag hade tänkt 2 längsgående balkar, förenade med en korsbit i mitten som även kommer agera växellådsbalk, samt tvärbalkar fram och bak. Idéer?
Kaross: Plåt blir det, men tjocklek? Blir antagligen 2-sitsig, med en enkel kupé. Då jag tänkte använda balkchassi som är oberoende från karossen kan man ju i princip bygga karossen hur som helst? Idéer?
Inredningsmaterial: Antagligen kommer jag bygga inredningen från scratch, med en enkel skumsoffa eller liknande, instrumentpanel i ädelträ och lite mätare i aluminium och koppar eller liknande material. Kan man bygga egna mätare från grunden, eller ska man bygga om existerande mätare med ett nytt utseende? Idéer?
Som sagt, håll gärna städat och håll kunskapsnivån hög, jag vet att det finns några riktigt smarta bilfantaster här på garaget som kan ge sin syn på det hela. Kommer vara i idel kontakt med en moderator ifall det börjar bli massa OT.
MVH
Senast redigerat av Mattman (10 december 2011)