2774
Sök

Hur skulle man gå till väga för att bygga sin egen bil?

Gammal och grinig
362 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#1
Hej alla biltokiga!

Har har fått ett galet projekt på hjärnan, efter att ha kollat alldeles för mycket på filmer om så kallad "coach building".

Jag tänkte att man skulle bygga en bil från grunden, något i stil med en Mercedes 540k special roadster (lös i stil med, inte kopia) eller en Bentley 8 litre eller annan liknande 30-tals bil.

Det jag hade tänkt var att ta till exempel drivlina från en modern bil, och sedan bygga resten från grunden, alltså bakaxel, kardan och motor, på sin höjd framvagn, och sedan bygga resten själv. Det här kommer ju självklart bli ett sånt projekt som man håller på med tills barnbernen gräver ner en, men likväl skulle det vara otroligt häftigt att kunna peka på något och säga att man byggt och designat den.

Varför skriver jag det här här då? Jo, jag skulle vilja diskutera med folk som kan saker om bilar, hur man skulle designa dom olika delarna. Tex hur karossen skulle formas, hur dörrar skulle hängas, hur man får till en ram som fungerar. Verkligen in på detaljnivå.
Skulle uppskatta om tex "mrmegapower" från stockholm inte la en kommentar typ som "Äh vafan verkar ju asdrygt bygg bmw 500 hk istället" eller "V8 V8 V8 V8!" då detta antagligen skulle bli en bil med 100-200 hk. Bilen i sig ska inte köras i tävlingssyfte eller ens användas på något vettigt sätt, den ska bara byggas.

Design element där jag gärna hör idéer?

Donatordelar: En bil att ta donatordelar ifrån, jag tänker direkt amazon eller liknande, då amazonaxeln är ganska smal och lätt att ändra storlek på om bilen blir smalare eller bredare än tänkt. Idéer?

Ram: Material? Tjocklek? Jag hade tänkt 2 längsgående balkar, förenade med en korsbit i mitten som även kommer agera växellådsbalk, samt tvärbalkar fram och bak. Idéer?

Kaross: Plåt blir det, men tjocklek? Blir antagligen 2-sitsig, med en enkel kupé. Då jag tänkte använda balkchassi som är oberoende från karossen kan man ju i princip bygga karossen hur som helst? Idéer?


Inredningsmaterial: Antagligen kommer jag bygga inredningen från scratch, med en enkel skumsoffa eller liknande, instrumentpanel i ädelträ och lite mätare i aluminium och koppar eller liknande material. Kan man bygga egna mätare från grunden, eller ska man bygga om existerande mätare med ett nytt utseende? Idéer?



Som sagt, håll gärna städat och håll kunskapsnivån hög, jag vet att det finns några riktigt smarta bilfantaster här på garaget som kan ge sin syn på det hela. Kommer vara i idel kontakt med en moderator ifall det börjar bli massa OT.


MVH
Senast redigerat av Mattman (10 december 2011)

1 067 Inlägg
10 december 2011
#2
Du köper  SFROs Bilbyggarhandbok. 

Sedan läser du lite om chassieteori och så vidare.     

Så skulle jag även passa på att välja något modernare grejer som grundmaterial med.   240 bakaxel och kanske en 140 framvagn då dubbla A armar inte är så drygt att jobba med och man slipper bygga fjädertorn osv.


Gammal och grinig
362 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#3
Tack för tipset!


Frågan om framvagnen ja, lättare att arbeta med, men hur ser det ut? Kollar man på kittbilar som folk bygger av dessa äldre, så sätter dom i princip på en kaross på ett modernt chassi. Att ha dubbla A armar på nått som ska likna tex en Bentley 8 litre från 1939 känns helt galet. Framvagnen är väldigt blottad på dessa bilar, därav min oro över att det kommer se förj ut. Däremot är jag hel med dig på att man kanske ska ta bakaxeln från en 240.

1 067 Inlägg
10 december 2011
#4
Tja. ska du köra oldschool så finns det ju köpa färdiga stela framaxlar.   Bara ta upp första bästa hotrod tidning.  Finns med olika drop och så vidare..   

Finns även kåpor nu som gör att en modern skivbroms ser ut som en oldschool wurstingtrumbroms.

du kan ju lägga in fjädring och sånt innanför karossen så du får acceptabel väghållning på det hela.


Gammal och grinig
362 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#5
Oldschool ska det vara, vill ju att det ska se ut som det gjorde då.

Varför inte köra med tidsenlig fjädring? Om man tittar på gamla hotrods dom baseras på tex ford -32 så kör många med originalet, och dom kör ju bra hårdare än vad jag skulle göra med en sån här här bil.
Syftet är ju inte en bil som ser gammal ut och som går som en ny, syftet är att bygga en gammal bil med en lite egen design på utseendet etc. Om jag inte kan ligga 70 på en landsväg så rör det mig ytterst lite, då jag antagligen aldrig kommer köra i 70 med den.
Kan vara svårt att acceptera att någon skulle lägga ner så mkt på att bygga en bil som inte är till för att köras, det förstår jag.

1 412 Inlägg
10 december 2011
#6
Ett hett tips är att gå en sån där plåtslagarkurs som finns.

Dels så vet du vad du kan göra med plåten och framförallt hur.  smile

Gammal och grinig
362 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#7
Plåtslagarkurs hade vart skitkul att gå. Lära sig lite hederligt hantverk. Skulle även vilja gå möbeltapetserarkurs, för att bli hemma på att göra inredning, samt träsniderikurs för inredning och instrumentpaneler.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 december 2011
#8
Om du ska bygga egen hjulupphängning osv. så säljer Hemipanter här på garaget en bra bok

Jonas

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
10 december 2011
#9
måste bara fråga varför bygga en bil som knappt går att köra ?? visst kommer du ha designat den själv men, ja är det inte lite skämmigt att sen berätta vad den går för ?

Varför inte kolla på något super 7 bygge ?

eller något i stil med denna
http://www.google.se/imgres?q=30s+racin … ,r:17,s:18

de hade nog helt ok prestanda ändå

http://www.google.se/imgres?q=maserati+ … ,r:15,s:41

ser ut att va dubbla a armar på den ? eller börjar jag redan bli trött ?

Men hur som ! så lycka till smile hoppas du startar en projekt tråd sen så man kan följa bygget !!
Senast redigerat av CHEEVA (10 december 2011)


Gammal och grinig
362 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#10
Hade jag velat ha en Super 7 hade jag antagligen skrivit längst upp "Den ska se ut som en super 7" eller "Jag vill bygga en tidig F1 bil", eller hur? Nu refererar jag till 540k och Bentley 8 litre, och vet du inte hur dom ser ut så föreslår jag att du tar reda på det först. Den kommer gå att köra, lugnt och fint, det kommer INTE BLI EN SPORTBIL. Är det nån mer som har problem med det föreslår jag att ni slutar läsa tråden bara.

Super 7 är för övrigt skitfula.

Gammal och grinig
362 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#11
För att vara ännu mer specifik, en sån här vill jag bygga:
http://www.madle.org/ben8hjm30.jpg

Inte en sån här:
http://www.allamericanracers.com/gurney … p9-67b.jpg


Hoppas att skillnaden är synlig.

1 412 Inlägg
10 december 2011
#12
Jag förstår dig precis, för jag har lite samma tänk med min pontiac -34 som jag håller på med.

Den ska se rå ut, sen att den bara kommer att gå att köra i 70-80km/h kvittar fullkomlig bara rakåttan låter fint.  smile

Gammal och grinig
362 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#13
Precis, och det jag är ute efter är exklusivitet som det var på den gamla goda tiden. En tyst o fin motor, inredning i mocka, ädelträ och mässing... En bil som inte behöver gå frammåt för att vara den finaste bilen där liksom.

612 Inlägg
10 december 2011
#14
Oavsett ditt mål med bygget så påverkar det inte SFROs krav på väghållning, bromsar etc. nämnvärt. Studsar bilen av vägen av några potthål vid 70km/h så kommer den inte godkännas... men delvis tack vare allt hotrodbyggande finns det ju idag riktigt bra grejer med utseende från 30-talet eller däromkring. Med andra ord: använd inte stenåldersteknik bara för att det användes på stenåldern, använd det bästa du kan bygga/skaffa som får rätt utseende. Och om du inte gör en direkt kopia på en modell har du ganska stor frihet att välja hur du ska bygga, det finns många tidstypiska byggtekniker och man hittar inte alla de bra lösningarna på en enda modell.

Mycket trevliga planer i alla fall. Köp SFRO-boken, läs på om vilka krav som måste uppfyllas, och börja bygga sakta men säkert sedan!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 december 2011
#15
Mattman skrev:
Precis, och det jag är ute efter är exklusivitet som det var på den gamla goda tiden. En tyst o fin motor, inredning i mocka, ädelträ och mässing... En bil som inte behöver gå frammåt för att vara den finaste bilen där liksom.

Nedan en bil som är bland det mest exlusiva du kan äga även idag.
http://images.hemmings.com/wp-content/uploads//2011/01/Duesenberg-J135.jpg

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Gammal och grinig
362 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#16
hotrodder skrev:
Mattman skrev:
Precis, och det jag är ute efter är exklusivitet som det var på den gamla goda tiden. En tyst o fin motor, inredning i mocka, ädelträ och mässing... En bil som inte behöver gå frammåt för att vara den finaste bilen där liksom.

Nedan en bil som är bland det mest exlusiva du kan äga även idag.
http://images.hemmings.com/wp-content/u … g-J135.jpg

Ursäkta, men vad har det med första inlägget att göra?
Senast redigerat av Mattman (10 december 2011)

Gammal och grinig
362 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#17
För att komma tillbaka sakta men säkert till vad tråden faktist handlar om;

Skulle det inte gå att använda tex framvagnen från en ford -32? Sånna lär ju finnas en jäkla massa på nätet, nytillverkade till roddarna..?

Och så för att prata en till sak, jag tänkte att man isf skulle använda en b20, då dom är pålitliga och finns i överskådligt antal. B20 är vad jag förstår en väldigt enkel motor också, då det i årincip är en slang till soppan, en vajjer till gasen och några kablar till batteriet?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 december 2011
#18
Snälla, sätt inte i en tråkig B20

Jonas

Gammal och grinig
362 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#19
Efter att man har kikat lite så kanske det är bättre att få tag i tex ett gammalt chassie att bygga på, eftersom SFRO inte verkar tycka om att man klipper o klistrar allt för mycket...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
11 december 2011
#20
Mattman skrev:
hotrodder skrev:
Mattman skrev:
Precis, och det jag är ute efter är exklusivitet som det var på den gamla goda tiden. En tyst o fin motor, inredning i mocka, ädelträ och mässing... En bil som inte behöver gå frammåt för att vara den finaste bilen där liksom.

Nedan en bil som är bland det mest exlusiva du kan äga även idag.
http://images.hemmings.com/wp-content/u … g-J135.jpg

Ursäkta, men vad har det med första inlägget att göra?

Nä ok! tänke mig bara som en tanke/inspirationskälla eller whatever och med tanke på att jag jobbar heltid och driver eget med bland annat customiseringar/bilbyggen så kanske du var intresserad att få lite inputs. Men med den attityden så lägger jag ingen mer tid på dig.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök