Efter att hela mitt liv strävat efter att köpa mig en Mitsubishi Lancer Evolution så blev jag äntligen ägare till en svart Evo 8:a den 10/12 2011. Och sedan dess har bilen gått igenom diverse modifikationer. Det har varit en resa... Visa mer
Tack för all positiva kommentarer!! Riktigt kul att se!
Softishman: Spraylimmet är något från 3M scotch spraylim.. fungerar riktigt bra! Primern är "vanlig" plastprimer, finns att köpa överallt, samma med färgen. Det märket jag använder mig av är Belton. Köper via lokala colorama-butiken!
Antonicracing: Hmm.. Får se hur länge det sitter då, jag använder mig inte utav den riktiga alcantaran, utan en mer slitstark och lite tunnare variant. Så tyget är väldigt lätt och följer fint. För mig fäster det jäkligt bra. Höll på dra sönder tyget när jag skulle spänna om det på ett ställe efter 10 min härdning. Men får se som sagt, tack för varningen Annat tips på hur man gör då om det skulle lossna?
Woopiloop: Jo det fungerar hur bra som helst! Tyget blir ju lite hårdare eftersom fibrerna kladdar ihop. Finns många som gjort det på sina evos och den blå inredningen. Sök på det på google så finns det en del trådar om detta! (Repainted eller resprayed interior. evo 8) Det har fungerat riktigt bra för de som gjort det, då har dom även målat stolarna!
rasssta: Tack! Jag gör detta ENDAST för att jag vill ha ett svart tak! Kommer spraya detta med svart sprayfärg också, redan börjat lite, men det går åt några burkar.
Jag fick detta tipset från "karpson" här på garaget tidigt i somras då han gjort precis likadant med sin evo 6:a! Trodde inte heller i början att det skulle hålla så bra. Men det gör det om man är noggrann med allt!
Senast redigerat av StahlgrenDesign (4 januari 2013)
...Primern är "vanlig" plastprimer, finns att köpa överallt, samma med färgen. Det märket jag använder mig av är Belton. Köper via lokala colorama-butiken!...
Trevlig projekttråd detta. Alltid skoj att läsa och få sig själv en del ideer. Kommer färga mitt baksäte och innertak. Bra tips se om vi ses nästa säsong av TA kanske. Rock on
...Primern är "vanlig" plastprimer, finns att köpa överallt, samma med färgen. Det märket jag använder mig av är Belton. Köper via lokala colorama-butiken!...
aha , shysst så på med plastprimern först sen bara till och börja spreya ?
Antoniracing: Jaha, där ser man. Hade ingen aning om att det var gaserna som gjorde det! Alltid lär man sig något Får kika på det andra alternativet då om det skulle lossna. Får se hur länge detta hänger med!
Nu ska vi se, söndag, och sista dagen på min ledighet över julen/nyåret. Skriver en liten uppdatering nu innan man drar iväg till garaget för att fixa lite till idag
Vi börjar med enkel mattematik, vad är sju års otur gånger 2?
När jag skulle fixa i ordning det andra solskyddet lyckades jag först knäcka original spegeln när jag skulle montera isär det. (ingen bild på detta tyvärr) Åkte iväg till lokala glasmästaren, tog med mig den spruckna spegeln. Han tillverkade en i "exakt samma storlek", detta visade sig sedan vara fel från hans sida. För när jag åkte hem och skulle montera allt igen så var spegeln något för stor. Men det gick nästan att få i den, (lat som man tydligen ibland är) så orkade jag inte slipa på varken spegelglaset eller plasten. För jag hade ju "bara" ett hörn kvar att pressa in spegel i! Det resulterade i bilden ovan...
Lätt irriterad så åkte man iväg till glasmästaren ännu en gång, tog då med mig plasten där glaset skulle monteras, då blev det rätt storlek! Så äntligen har man 2 kompletta och fräscha solskydd igen!
Det där med oturen då? Tror lite på det, för när det var dags för ventilkåpan så stötte jag på lite problem där!
Lite förebilder:
Började skrapa, slipa och rengöra:
Sedan började helvetet..
Så ser en ventilkåpa ut med färg som "inte vill härda" när man torkat bort färgen från halva för 2:a gången! Här var jag lätt irriterad och redo att skicka ventilkåpan dit solen inte lyser.
Färgen jag skulle lacka med var alltså samma "krymplack" som jag lackat med tidigare, och som jag också haft "problem" med tidigare när jag skulle lackera tryckrören. Nu hör det till saken att det sitter en bruksanvisning påklistrad (översatt till svenska) på burken. (alltså över den engelska beskrivningen) Och på den svenska så står det, beröringsbar efter 15-20 minuter, genomtorr på ca 45 minuter. Så när då färgen inte ens är beröringsbar efter mer än 1 timme så börjar man alltså fundera. Jag rev i alla fall bort den svenska översättningen, vad finner man då? Jo: -"dry to handle 24h" -"Wrinkles starts to show after 2h"
Så, när man nu inser att man egentligen gjort rätt ända från början och trott att det varit fel på färgen så blir man ju inte mindre deprimerad.. Så, efter läst den engelska instruktionen noggrant så blev resultatet:
Galet nöjd! Kan knappt vänta tills jag monterar tillbaka allt!
Sen då, rost?
Detta är inte roligt att se på! Så börjar slipa lite:
Sedan lades det på rostätare, lät detta verka och krypa ned i porerna riktigt. Sedan var det dags för rostgrund:
Det var ungefär så mycket man hann slipa och fixa i ordning med under gårdagen. Har några timmar kvar innan jag är nöjd med detta känner jag.. Men det blir nog bra när allt är klart
Mellan "väntetiderna" så skedde bl.a. detta:
Effektiv viktminskning!
Såhär enkelt var det att plocka ur asfaltsmattan i min bil:
Det var allt för denna uppdateringen! Kommer mer! //Anton