4045
Sök

Volvo S70 2.5t startar ej

183 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#1
Var precis ute i och körde in bilen i garaget för att bara vätskenivåer osv. (Köpte bilen för en vecka sedan)
När jag sen skulle starta bilen igen för att backa ut så startar den inte. Allt som händer är att det klickar till.
Ljusen etc lyser så vet inte om det kan vara batteriet eller ej.

Någon som har något som helst förslag?
Pratade med min far och han pratade om att startmotorn kunde ha "hängt upp sig" eller något sådant, är det en möjlig sak?

Är rätt okunnig och hjälp skulle vara helt galet bra!


183 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#2
Har satt bilen på laddning över natten nu i vilket fall. Tror nästan det är batteriet ändå. Vet inte hur fan det har kunnat ladda ur dock när allt har varit avstängt men.


24 Inlägg
17 december 2011
#3
Låter som startmotorn är kass,
ta bort den och sätt den i ett skruvstäd, sen kopplar du på batteriladdaren på kontakterna på startmotorn, och sen en kabel från plus kontakten till tillslaget på startmotorn, brukar sitta i mitten under plus och minus kontakterna


Xenoholic
2 559 Inlägg
17 december 2011
#4
Får man fråga om nyckeln är som den ska? Det vill säga att den inte har en trasig fjäder.
För det är väl en sån som är "ihopfällbar" på dessa va?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Forummoderator
26 400 Inlägg
17 december 2011
#5
Aerocombi skrev:
Får man fråga om nyckeln är som den ska? Det vill säga att den inte har en trasig fjäder.
För det är väl en sån som är "ihopfällbar" på dessa va?

Nej, det är inte hopfällbara nycklar till dessa.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Xenoholic
2 559 Inlägg
17 december 2011
#6
Ok, hade en polare med en S60 som inte startade när nyckeln "hängde" så jag tänkte om det var så simpelt smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 december 2011
#7
Klickar det så är det batteriet. Inga konstigheter. Låter som ett relä som slår till och från.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

A.Sörman
1 299 Inlägg
27 december 2011
#8
ja ladda batteriet så ska det nog lösa sig. Sen kan det ju vara så att batteriet är så dåligt att det inte ens vill ladda upp mer.


Mvh Andreas


183 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#9
Jodå, han gick igång efter en natts laddning. Men vart så paff då han startade direkt och jag körde in i garaget för att kolla vätskenivåer osv och sen 10-15 minuter senare så starta den inte, hehe smile


A.Sörman
1 299 Inlägg
27 december 2011
#10
Härligt!! När kommer det några bilder på den då? så man vet va man ska titta efter i falköping smile


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 december 2011
#11
Zmirro skrev:
Jodå, han gick igång efter en natts laddning. Men vart så paff då han startade direkt och jag körde in i garaget för att kolla vätskenivåer osv och sen 10-15 minuter senare så starta den inte, hehe smile

Gick det så fort för batteriet att ladda ur så är det nog dags för ett nytt. Speciellt nu till vintern (om det blir någon). tongue

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

21 761 Inlägg
27 december 2011
#12
För att vara absolut säker på ifall batteriet är boven så mäts spänningen direkt på batteripolerna när nyckeln vrids till startläge. smile

695 Inlägg
27 december 2011
#13
Halvkasst batteri-> kallstart-> 2-3meters körning-> stänga av, de kan tömma vilket halvbra batteri som helst. Så ett nytt är nog att tänka på innan de blir kallt....wink

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

21 761 Inlägg
27 december 2011
#14
Mätning, mätning och åter mätning. wink

695 Inlägg
27 december 2011
#15
O de finn juh bra instrumment att "stressa" batteriet med o få en fingervisning om konditionen, fast se till så batteriet är laddat innan bara, dåligt laddat batteri = dåligt resultat vid "stresstest"..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

21 761 Inlägg
27 december 2011
#16
Mätning när man vrider nyckeln i startläge duger bra enligt mig iaf, dock får man komplettera med tångamperemätare för att även kunna utesluta eventuellt fel på startmotorn. smile

I just detta fall där inte ens startmotorn går runt får man garanterat reda på om orsaken är batteriet eller inte, det törs jag nog säga.

695 Inlägg
27 december 2011
#17
Drönirettab skrev:
Mätning när man vrider nyckeln i startläge duger bra enligt mig iaf, dock får man komplettera med tångamperemätare för att även kunna utesluta eventuellt fel på startmotorn. smile

I just detta fall där inte ens startmotorn går runt får man garanterat reda på om orsaken är batteriet eller inte, det törs jag nog säga.

Absolut, duger för mig åxå. Beror lite på hur tekniskt intresserad man är... Vill man så kan man =O)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

183 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#18
Har inte varit några problem alls att få igång den sen jag laddade batteriet. Sen så är ju en students ekonomi inte den bästa så jag är inte så jätte sugen på att köpa ett nytt batteri heller smile
Senast redigerat av Zmirro (27 december 2011)


21 761 Inlägg
27 december 2011
#19
Nästa gång den bråkar så föreslår jag att du mäter som jag beskrev, för att vara helt säker. Behövs bara en vanlig multimeter, inget avancerat. smile


Sök