Haft inne bilen på felsökning av AC och dom kom fram till att kondensorn behöver bytas. Tycker dock 6800:- för de känns lite väl saftigt. Så är lite sugen på att göra de själv. Hur pass avancerat är det att byta denna + torkfilter? Själva fyllningen av gas får någon firma eller någon som har koll på prosessen göra. Gäller en Peugeot 206
Haft inne bilen på felsökning av AC och dom kom fram till att kondensorn behöver bytas. Tycker dock 6800:- för de känns lite väl saftigt. Så är lite sugen på att göra de själv. Hur pass avancerat är det att byta denna + torkfilter? Själva fyllningen av gas får någon firma eller någon som har koll på prosessen göra. Gäller en Peugeot 206
Vad du än väljer så måste systemet provtryckas innan det kan fyllas.. kostar en slant extra det.
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
ska nog gå bra om du inte har tummen mitt i handen. Och tar det lungt och titta hur delarna sitter innan du sliter bort dom. Och köp inget taskig kineskopia som passar dåligt.
Byt dok alla o-ringar som du lossar samt se till att dom sätter sig rätt och tätar bra.
Kan dok vara en changsning på lite pengar då det kan läcka på andra ställen också. Men kommer du över kondensor och filter billigt inget annat läcker kan det utan tvekan vara värt det.
Tummen mitt i handen har man väl inte. Har hunnit med och skruva en hel del genom åren. Själva delarna måste man ju betala lika mycket för om man byter det själv eller om verkstaden gör de, läcker det på någon annan plats i systemet så måste man ju betala för det också. Men måste man tänka på något speciellt innan man demonterar? eller är det bara att köra på?
2000 är rimligt men finns billigare ställen med. se till att allt sitter bra bara när de e monterat igen så är de lungt och som tidigare har sakt va noga med oringarna sitter dom snett får du ett helvete. Dessa måste köpas nya då dom blir väldigt torra med tiden.
Testa gärna och trycka in ventilen o se om gasen är helt slut i systemet så de inte finns lite tryck kvar (man hända när packningarna går) så du tömer de sista skiten inne i garaget för oss. Lucktar fan
Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Kanske är så, tycker bara dom flesta man pratat med fått ett bättre pris på fyllning. Lutar nog att de blir att lämna iväg den för byte av allt, finns ju inte så mycket plats i garaget att hålla på med den nu. Sen när man byter någonting för första gången så tar det alltid längre tid än vad det ska
Man ska ju trycktesta, och om det inte är fullt tryck ska man väl dra i spårmedel så att man kan se var det läcker? Kan ju vara så att det läcker vid ett rör eller liknande. Men det kanske redan är gjort eftersom du fått pris på arbetet.
Och 2000 för påfyllning av gas låter bra. Jag fyllde på 1450 gram kylmedia (gas) à 1kr per gram, sen var det ju själva arbetskostnaden på det, så det landade väl på cirka 2000 kr.
Hade ju inne den på felsökning hos dom så antar ju att dom trycktestat systemet och sett att de läcker i kondensorn. Okej, då är det väl kanske inte så högt pris ändå. Kom på att dom ska ju dra bort felsökningsavgiften om man lagar nåt, så då hamnar det ju under 6000:-
Räkna med att kondensorn kostar en del också. Runt 2000 kr om jag inte minns fel.
Om du ska fixa det själv, skit i BMW original, kolla in Schmiedmann. Köpte AC-kompressor till min 540 där, kostade typ 1900 kr, jämfört med runt 7000 kr för BMW original.
Kylmedia (1500kr), + kondensor (2000kr) + torkfilter (ca 500kr om jag inte minns fel) = 4000 kr. Då har du 2000kr kvar, vilket är två timmars arbete. Det förslag du fått låter väldigt fair. Och som du säger ingår dessutom felsökningsavgiften, ännu bättre
Det är inte Bmw det gäller, utan en Peugot. Har kollat runt lite, och bäst pris jag fått är 5100:- och då är det ett par mil bort, och det andra nästan utanför dörren. Så smidigheten får kosta ett par hundralappar :d
Någon som vet på rak arm om klarar sig på att bara vika bak kylaren för att kunna byta kondensorn? För på vissa bilar måste man lyfta av fronten för att kunna få ut den. Gäller som sagt en Peugeot 206
Kom och tänka på en annan sak när ni säger att de även kan läcka på andra ställen än i kondensorn, borde dom ju sett under felsökningen tycker man?
Har man gjort det efter konstens alla regler, så har man dragit i ett fluorescerande spårmedel, som man sedan hittar läckor med när man belyser AC-systemets komponenter med UV-ljus. Så länge det är en seriös firma så har de gjort så här, det är så man hittar läckor i t.ex. rör och anslutningar.