3420
Sök

Reservhjul, behövs det verkligen idag.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
Hej

Går i bilstereotankar, och funderar på om reservhjulet verkligen behövs. Jag har haft körkort i 10 år och kört punka en gång och då fick jag inte loss reservhjulet från bilen (VW Caddy 05) trots att den var verkstadsutrustad med bla. Gassvets. Funderade på att skära loss hjulet men det var smidigare att hämta nytt hjul i verkstan 1 mil bort... Dessutom hände det för att jag försökte anända caddyn som offroadfordon... (vass sten i sidan på däcket... Vips punka)

Jag har alla assitansförsäkringar mm med hyrbil och fan å hans moster.... Å inte fan tänker ut och skruva hjul om jag e festklädd...

Vad tror och tycker ni här på garaget, är det onödigt....

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

5 089 Inlägg
17 december 2011
En dag står du ute i skogen med punka och ringer bärgaren och han säger att han inte kan komma på 3-4 timmar...

\Lindgren

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
17 december 2011
har aldrig monterat ett reservhjul på min egna bil

har fått punka några gånger men det har alltid löst sig så att jag alltid fått dit ett hjul engång smile

en gång ringde jag farsan efter 15minuter var han där med ett nytt hjul dom andra gångerna har jag varit så nära hemmet att det inte varit ett problem

senast härom dagen fick jag punka på mitt ena vinterdäck men det löser sig alltid smile

Kör fort så hinner inget hända...

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
17 december 2011
12v kompressor o en punk-burk i fall om...

Bilplastreperatör
87 Inlägg
17 december 2011
Gör en fransk lösning med däcket under bilen i fall att wink men idiot ide och få bort det när det är snö och slask xD fick känna på det när tjejen fick punktering på sin

* Voff voff *
10 589 Inlägg
17 december 2011
zovix skrev:
Hej

Går i bilstereotankar, och funderar på om reservhjulet verkligen behövs. Jag har haft körkort i 10 år och kört punka en gång och då fick jag inte loss reservhjulet från bilen (VW Caddy 05) trots att den var verkstadsutrustad med bla. Gassvets. Funderade på att skära loss hjulet men det var smidigare att hämta nytt hjul i verkstan 1 mil bort... Dessutom hände det för att jag försökte anända caddyn som offroadfordon... (vass sten i sidan på däcket... Vips punka)

Jag har alla assitansförsäkringar mm med hyrbil och fan å hans moster.... Å inte fan tänker ut och skruva hjul om jag e festklädd...

Det enda din assistansförsäkring kommer innebära t.ex. en lördagkväll är att du inte ser din bil förrän tidigast måndag (om verkstaden har tid). Är ju inte som att dom kommer med ett helt hjul åt dig utan assistansförsäkringen innebär ju bara att dom bärgar till närmaste verkstad.

Jag skulle iaf inte plocka ur reservhjulet. Har haft nytta av det flera gånger.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 589 Inlägg
17 december 2011
Grabber skrev:

Fast det hjälper ju inte om det t.ex. är hål i sidan på däcket. sad

//Brådhis

5 111 Inlägg
17 december 2011
Kan bara hålla med brådhis.

1 915 Inlägg
17 december 2011
På de senaste 13åren så har jag fått punktering 1gång, mitt i en rondell. Small till o vände bilen så den stod med nosen åt andra hållet.
Min mor o far har vad jag vet aldrig haft en punktering på många många år...

Har själv funderat på att slänga ur reservhjulet o göra lite plats för extra batterier till stereon osv.
Men har valt att ha kvar reservhjulet, om jag skulle ta bort det så skulle det säkert bli punka snart...

Har man plats för reservhjulet så tycker jag att man självklart ska ha med det i bilen.
Annars får man ha bra försäkring eller vänner, så man får hjälp om det blir punka.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

667 Inlägg
17 december 2011
Brådhis skrev:
zovix skrev:
Hej

Det enda din assistansförsäkring kommer innebära t.ex. en lördagkväll är att du inte ser din bil förrän tidigast måndag (om verkstaden har tid). Är ju inte som att dom kommer med ett helt hjul åt dig utan assistansförsäkringen innebär ju bara att dom bärgar till närmaste verkstad.

//Brådhis

Assistansförsäkringen är till för att få bilen till verkstad. M;en samtidigt skall dem titta om dem kan fixa felet på plats först säger du då till dem att du har punka så skall det inte vara några problem för dem att fixa det, Alt ta med en plåtfälg som passar din bil med nytt däck på..

* Voff voff *
10 589 Inlägg
17 december 2011
volvo_245_racing skrev:
Brådhis skrev:
zovix skrev:
Hej

//Brådhis

Assistansförsäkringen är till för att få bilen till verkstad. M;en samtidigt skall dem titta om dem kan fixa felet på plats först säger du då till dem att du har punka så skall det inte vara några problem för dem att fixa det, Alt ta med en plåtfälg som passar din bil med nytt däck på..

Jag känner iaf 5 st som kör bärgare runt Stockholm och ingen av dom har tillgång till nå´t lager av däck/fälg som dom kan åka och plocka ifrån. Går det inte att byta till reservhjul bärgas bilen till verkstad.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (17 december 2011)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
18 december 2011
Brådhis skrev:
Grabber skrev:

Fast det hjälper ju inte om det t.ex. är hål i sidan på däcket. sad

//Brådhis

Ja, det beror på hur o var man kör.
Vanligaste tabben är för låg tryck o då har däcken tendens att gå i bitar.
Andra alternativ är en sån mini hjul som är hälften så brett men får köras i max 80km/h men då måste det trasiga hjulen få plats nånstans också.

1 412 Inlägg
18 december 2011
Jag skulle aldrig åka utan reservhjul, då jag faktiskt fått punka några gånger senaste åren.

Värst var väl när en plåtfälg sprack mitt för bromsskivan ett halvvarv.  Då hjälper ingen punkteringsspray iaf.  smile

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
Nej blir nog att kasta ur reservhjulet för att få plats med lite bilstereo.

Lågt tryck ja.. Jag brukar snarare köra med lite för högt tryck, runt 2,5 kg i däcken.

Pratade lite med farssan också, han kör 6000 mil om året och har inte fått puna de senaste 15 åren så han menar att det är lite onödigt, men overdeligt den dan man verkligen behöver det...

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Muttley
18 december 2011
Kul om det är jul eller nyår, och du ska långt ut nånstans och får punka på hjulet.  Bärgarna skrattar och käkar sin goa julmat. smile

Nej fan med tanke på hur värdelösa skitvägar vi har i landet så skulle jag aldrig lägga av ett reservhjul, och gynna falck eller annat sådant bolag.

1 570 Inlägg
18 december 2011
Jag har klarat mig med punkteringsspray 2 gånger. Jag får ändå inte av hjulet då de är dragna med maskin av ryska däckgubbar.

Tvivlare
2 266 Inlägg
18 december 2011
Jag har rensat min 940 från framstolarna och bakåt, fast reservhjul, domkraft och verktyg finns kvar. Man ångrar sig nog djupt den dagen man är mitt ute i ingenstans och står på sock... tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
18 december 2011
MantaRobin skrev:
Jag har rensat min 940 från framstolarna och bakåt, fast reservhjul, domkraft och verktyg finns kvar. Man ångrar sig nog djupt den dagen man är mitt ute i ingenstans och står på sock... tongue

fast en punktering betyder jhu inte att du måste stanna bara fortsätta att köra om man inte har något reservhjul smile

Kör fort så hinner inget hända...

438 Inlägg
18 december 2011
Skulle aldrig komma på tanken att slänga ut reservhjulet, sist jag gjorde det så fick jag köra hem en mil på fälgen,
mor och far var 60 mil bort och det var kl 9 på morgonen så alla man kände var på jobbet,
lagom kul att punga ut för ett nytt däck när man bara hade 1000 kr i månaden att leva på,

MVH VAnd3rsson

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
18 december 2011
punk-burk det bästa om man har baslåda ochinte orkar koppla ur allt för att få tag i reservdäcket!

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

Sök