2938
Sök

Slutsteg till MDS Fanatic 12" 600W

113 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
Tjenare.
Ganska ny med det här med ljud och sådant men ivrig och kreativ.
Köpte nyligen en MDS Fanatic 12" 600W och undrar nu vilket slutsteg jag ska använda?
Funderar på detta: MDS Dynamic D2
Skulle det orka med en till 12"'s bas? När jag då fixar allt och bygger in det i bilen, kommer jag behöva mer ström(ett till batteri) eller kommer mitt nuvarande batteri orka ha igång allt?
Det är en Renault Mégane 06, lite mycket dator och elektronik där allt skall typ styras med batteri, styrservo, ESP mm..
Viktigt att ha igång allt stabilt.

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

914 Inlägg
1 september 2006
med enbart en bas och slutsteg borde det inte behövas ett extra batterie. Men om du funderar på att uppgradera till 2 basar så kan det kanske vara värt att ha det med i ekonomin.

326 Inlägg
1 september 2006
tjoo jag skulle sattsa på gp3 steg i stället! går å bryga till 760watt eller 360watt rms

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

113 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
Är kondensator nödvändigt?

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

3 627 Inlägg
1 september 2006
VIvanCO skrev:
Är kondensator nödvändigt?

Nej det är inte nödvändigt, men det är att rekommendera;)

Gör mkt i kraft mm!

Om du tänkt skaffa basar, vad är du då ute efter? Spela högt eller ha finfint ljud?

Digital basarna om du ska spela högt och X-max om du ska ha fint ljud:)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

113 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
Tora dunk dunk, få människor o täppa till öronen utanför....wink

113 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
finns det någon billig och enkel kondensator som du/ni rekom. ute på marknaden?

3 627 Inlägg
1 september 2006
VIvanCO skrev:
finns det någon billig och enkel kondensator som du/ni rekom. ute på marknaden?

jadu, ta en sväng in på MDS hemsida å titta, e ingen hejjare på billjud så!

21 761 Inlägg
1 september 2006
Eftersom det är allmänt mycket elektronik i bilen så är det viktigt att generatorn har tillräcklig kapacitet att orka försörja allting, då hjälper inte en kondensator.

113 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
Vad skulle hjälpa då isåfall?

3 627 Inlägg
1 september 2006
ett extra batteri tex!

21 761 Inlägg
2 september 2006
Vad jag menar är att generatorn måste kunna försörja allting som drar ström i bilen, gör den inte det så hjälper inte kondensator eller extra batteri. Visst, extra batteri gör ju att det tar längre tid innan strömmen tar slut men det är viktigt att räkna på ungefär hur mycket ström som krävs för att driva allt nödvändigt i bilen. Sedan får man ta med stereosystemet i beräkningen och räkna om generatorn räcker till.

113 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vad jag menar är att generatorn måste kunna försörja allting som drar ström i bilen, gör den inte det så hjälper inte kondensator eller extra batteri. Visst, extra batteri gör ju att det tar längre tid innan strömmen tar slut men det är viktigt att räkna på ungefär hur mycket ström som krävs för att driva allt nödvändigt i bilen. Sedan får man ta med stereosystemet i beräkningen och räkna om generatorn räcker till.

Hur gör man det då? Är det ens möjligt utan voltmeter ellr manicker?

21 761 Inlägg
2 september 2006
Det är mest troligt att du får ta hjälp av en tångamperemeter för att se hur mycket generatorn laddar när olika strömförbrukare är igång. Jag tittade hos Yourex.se, det verkar som att de flesta Mégane har 110-120A generator och det är ju ganska kraftigt iof.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är för klen generator men eftersom du säger att det är en del grejor som behöver ström så är det bra att kolla upp den totala strömförbrukningen så att ett ljudbygge inte blir pannkaka efter ett tag pga strömbrist.

113 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
110-120 är ju riktigt mycket för att vara den lilla generatorn jag ser:)
Ne alltså den borde klara allt gallant, hur mycket drar ett MDS Dynamic GP 2 då, alltså slutsteget?

Hur mycket drar en vanlig bas med slutsteg vill säga?

21 761 Inlägg
2 september 2006
Detta steg kommer inte att kunna driva din bas fullt ut, det ger 150W RMS i bryggkopplat läge och är avsäkrat till 20A. Steget drar inte mer än ca 20A heller om man krämar på högsta RMS effekt. Med det steget så skulle det inte vara något problem med strömförsörjningen men det är för litet för att kunna utnyttja basen ordentligt, ett större steg rekommenderar jag i så fall men det beror ju på hur högt du själv vill kunna spela.

Hur mycket en bas med slutsteg drar kan jag inte svara på rent generellt, det finns så mycket olika storlekar på steg.

Jag kan inte säga absolut säkert att generatorn verkligen är på 110-120A men de generatorer som Yourex säljer till Mégane har denna märkesström, det fanns nog någon modell som har 80A har jag för mig men annars var det 110-120A.
Senast redigerat av Drönirettab (2 september 2006)

113 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
Denna? http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D24002
klarar ju 1x300W.

Skulle du i sånna fall kunna föreslå ett bättre s-steg?

21 761 Inlägg
2 september 2006
Ja, det steget kan nog driva en bas ganska bra. Köper du en till bas så blir den sammanlagda impedansen för låg för detta steg, då måste du antingen köra en bas på varje kanal eller köpa ett annat steg. Då tycker jag att tex Magnat The Rock Mono verkar mer lämpligt, det är ett monoblock som klarar av 1 Ohms impedans och ger 500W RMS i 2 Ohm.

Detta steg anses vara ganska prisvärt enligt flera och med ett monoblock så behöver du inte bekymra dig om impedansen heller. Naturligtvis drar steget mer ström men det beror på hur högt du spelar.

Vad har du för storlek på ditt batteri? Enligt Vartas tabeller så verkar 60-75Ah vara standard.

113 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
Jag köpte ett http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D24000 istället, kommer detta funka bra?

Vad menar du hålla koll på impedansen, kombinationen är väl bra eller?

Det slutsteget med 5.5 meter strömsladd, 5.5 m lågnivå-sladd och 1.5 meter jordningssladd får jag för 1300:-. Det är väl prisvärt?

ska ut nu och se hur stort mitt batt. är.
Senast redigerat av VIvanCO (2 september 2006)

21 761 Inlägg
2 september 2006
Det blir nog bra med det steget, iof behövs antagligen mer effekt för att kunna driva 2 st basar fullt ut men det går säkert bra ändå.

Jo, detta med impedansen. Om du bryggkopplar detta steg så tål det lägst 4 Ohm och om du köper en till bas så blir den sammanlagda impedansen 2 Ohm om du parallellkopplar basarna, det betyder att du får koppla en bas till varje kanal utan att bryggkoppla istället. Men med EN bas så går det bra att bryggkoppla steget.

Sök