3036
Sök

Hur många mil är OK när man köper bil?

4 Inlägg
13 november 2021
#41
Hej alla

Jag vill köpa en Passat 2017 årsmodell 2,0 Diesel som har gått mellan 8000 mil och 14000. Pris mellan 180 000 och 200 000.
Vissa av de är fyrhjulsdriven och vissa inte. Så första frågan kommer det kosta mycket om den är fyrhjulingen ?
Fråga nummer 2. Ska jag känna mig trygg om den är fin skick och full servad finns det något jag behöver tänka på jag ska skicka en länk till en av bilarna jag tittat på. https://www.blocket.se/vi/99239845.htm

Of World
3 369 Inlägg
13 november 2021
#42
Towana skrev:
Hej alla

Jag vill köpa en Passat 2017 årsmodell 2,0 Diesel som har gått mellan 8000 mil och 14000. Pris mellan 180 000 och 200 000.
Vissa av de är fyrhjulsdriven och vissa inte. Så första frågan kommer det kosta mycket om den är fyrhjulingen ?
Fråga nummer 2. Ska jag känna mig trygg om den är fin skick och full servad finns det något jag behöver tänka på jag ska skicka en länk till en av bilarna jag tittat på. https://www.blocket.se/vi/99239845.htm

Jag skulle  valt 2wd om inte 4wd är ett måste. Bara mer krångel med haldex pump osv. (Gäller nog alla bilara med den typen av 4wd)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

7 438 Inlägg
15 november 2021
#43
romeon skrev:
Hej! Tänkte köpa en begagnad Audi eller BMW. Det jag undrar är, hur mycket "OK" i miltal? hur långt kan en bil gå?

De flesta som är runt 100k och 06:or har gått 15-20k.. Är det okey m ilvärde eller är det för mycket?

Den första gränsen för att köpa begagnad bil anser jag går vid 3 år och 4.500 mil.
Då har bilen genomgott det största värdetappet men är fortfaranande en "nästany" bil.
Andra gränsen går vid 10 år och 10.000 mil.
Då förfaller maskinskadeförsäkringen.
Så kanske 8 år och 8.000 mil är den optimala brytpunkten?

Den andra frågan är omöjlig att svara på annat än att du bör undvika de bilmärken du föreslagit, och i stället kolla på Honda, Suzuki, Toyota eller Mazda - om du ska ha bilen som fortskaffningsmedel - och om vill ha en driftsäker bil med förutsägbara driftkostnader.

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
15 november 2021
#44
milen säger inget om hur en bil är....  har sätt bilar i ny skick som gått över 65k  men oxå sätt bilar som ser ut som skit som är 1år gammal och knappt rullat..  som man måste ha gas mask i för att kunna sätta sig i dom...      bäst är att låta bilarna hitta dig det är då man hittar dom bästa bilarna smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
16 november 2021
#45
Towana skrev:
Hej alla

Jag vill köpa en Passat 2017 årsmodell 2,0 Diesel som har gått mellan 8000 mil och 14000. Pris mellan 180 000 och 200 000.
Vissa av de är fyrhjulsdriven och vissa inte. Så första frågan kommer det kosta mycket om den är fyrhjulingen ?
Fråga nummer 2. Ska jag känna mig trygg om den är fin skick och full servad finns det något jag behöver tänka på jag ska skicka en länk till en av bilarna jag tittat på. https://www.blocket.se/vi/99239845.htm

4 Inlägg
16 november 2021
#46
Tack alla för era svar

4 Inlägg
16 november 2021
#47
Ville kolla med er hur funkar det med el bilar. Jag läste idag att de kommer höja skatten och försäkring, bränsle. Kan jag känna mig trygg med el bilar. Jag vågar inte köpa ny bil med bränsle då jag är rädd att jag inte kan ha den kvar för att det är dyr

6 630 Inlägg
16 november 2021
#48
För ett par år sen var etanolbilar det absolut bästa som fanns.. Sen vart det dieselbilar med partikelfilter.. och just nu är det elbilar; kanske ändras. Eller så blir en viss typ av elbilar det värsta som finns och blir beskattade därefter medans 2025 bilarna (Gissningsvis) betalar minimum.

Men omställning sker inte över en natt och äldre bilar kommer finnas kvar.. Men köpa en ren (ny) förbränningsbil idag.. nja.

Har du absolut inga laddningsmöjligheter; Vanlig hybrid
Laddningsmöjligheter ibland och åker långt ofta: Plug-In
Laddningsmöjligheter hela tiden: El

Men billigare, oavsett drivmedel, kommer det inte bli

De/Dem

176 Inlägg
16 november 2021
#49
Kan nog säga att alla som hävdar att lågmilade är att föredra har nog inte haft en långmilad bil, jag har knappt ägt en bil som har gått mindre än 30 tusen mil och jag har aldrig behövt fixa något motorrelaterat. Summa sumarum korta stäckor är döden för en förbränningsmotor= ofta lågmilade



Sök