3330
Sök

Förhållande för att kunna DRIFTA

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
Hejsan!
Funderar på att börjar lära mig drifta lite. Är ute efter att kunna göra de utan att de ska va snö elelr blött ute. Men de jag är osäker på om min RX8 klarar av de. Har 235hk men dom är rätt klena i vrid. Sedan är frågan om jag ska byta skivor och belägg på bakbromsarna? Sedan finns de ju olika drifting tekniker som jag förstår. Vilken som är bäst för just mig?

Tacksam för svar om någon kan..

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

1 314 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
Vad är en hydralisk handbroms? Bromsarna på RX8an ska tydligen ba rätt bra. Funderarp å att skaffa red stuff belägg. DOm ska palla 600grader och dom ska damma lite med.

Vilken hastighet är lagom att börja med?

ProjektTråden min

2 077 Inlägg
19 december 2011
bara testa på en tom parkering och lär dig parera med gasen och ratten big_smile så ser du ju när det släpper wink
Sen är det bara öva,öva,öva smile

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

65 Inlägg
19 december 2011
att börja på blött brukar underlätta. man vet på ett ungefär hur man ska ratta på torrt sen. sen samspelet med fötterna smile

Avstängd
201 Inlägg
19 december 2011
Köp dig en gammal volvo nu till snön för runt 5 tusen så lär du dig snabbt och du behöver inte oroa dig för bucklor, mitt tips.

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

227 Inlägg
19 december 2011
Jamie Clarksson på top gear sladdade runt med en original RX-8:a utan problem och tydligen var den bland de roligaste bilarna han hade kört...

//David

1 314 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
Jo jag vet dom gjorde de på topgear. Men då körde dom mest fort och sedan släppte de i kurvorna utan att de släppte riktigt. Inge drifting typ.

Visst har jag varvat upp svängt så de släpper eller gjort några donuts.

Men har jag fattat de rätt att man bromsar, svänger, handbroms och sedan gas=)?

ProjektTråden min

KHRacing
20 december 2011
Kunde visat om du bott lite närmare :-)

135 Inlägg
20 december 2011
sebbanboy14 skrev:
Jo jag vet dom gjorde de på topgear. Men då körde dom mest fort och sedan släppte de i kurvorna utan att de släppte riktigt. Inge drifting typ.

Visst har jag varvat upp svängt så de släpper eller gjort några donuts.

Men har jag fattat de rätt att man bromsar, svänger, handbroms och sedan gas=)?

Bromsa behöver du inte göra, bara om det är för hög hastighet för den Kurvan/svängen. men annars stämmer de sväng och dra i handbromsen snabbt och gasa. du får även "leka" med gasen och ratten.

Men som en tidigare sa. köp en billig bakhjulsdriven bil och lär dig nu när snön kommer. mycket enklare att lära sig då de är halt plus att du lär dig gränserna lite så du inte kvaddar din RX8

KHRacing
20 december 2011
sebbanboy14 skrev:
Hejsan!
Funderar på att börjar lära mig drifta lite. Är ute efter att kunna göra de utan att de ska va snö elelr blött ute. Men de jag är osäker på om min RX8 klarar av de. Har 235hk men dom är rätt klena i vrid. Sedan är frågan om jag ska byta skivor och belägg på bakbromsarna? Sedan finns de ju olika drifting tekniker som jag förstår. Vilken som är bäst för just mig?

Tacksam för svar om någon kan..

Jag har tävlat med två klart undermotoriserade bilar, den ena med knappt 100hk & den andra med 113hk, båda var lättade så mkt det gick dock, men även båda bilarna gick att köra fullt i 3:ans växel med.
men med lite vrid/effekt så måste man våga ladda mera, mera varv på motorn.

Din RX-8:a borde funka bra med 235hk.
Har den diffbroms orginal ?

4 767 Inlägg
20 december 2011
Sebban, jag å kompisarna e definitivt inga proffs som tex KHracing är men jag kan gärna lära dej lite grunder smile U got my number smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

KHRacing
20 december 2011
Erick skrev:
Sebban, jag å kompisarna e definitivt inga proffs som tex KHracing är men jag kan gärna lära dej lite grunder smile U got my number smile

Lite väl att ta i va Erick, men snällt sagt cool
Nu måste jag ju lova dig en åktur på Vårgårda i sommar med er.

4 767 Inlägg
20 december 2011
KHRacing skrev:
Erick skrev:

Jag åker mer än gärna med! cool

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 314 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Erick skrev:
KHRacing skrev:
Erick skrev:

Jag åker mer än gärna med! cool

Hörrö sno inte min lovade plats nu smile

Ska börjar drifta lite så fort den ställs på efter lite ombyggnationer. Om de är diffbrom har jag ingen aning om. Vet inte ens va de är smile

ProjektTråden min

Avstängd
1 714 Inlägg
20 december 2011
Diffbroms är väl prio nummer ett, med den kan du få häng på det mesta, även 740GL om det nu vore så.

Så jag skulle säga att det första är att ta reda på huruvida du har det eller ej, och hur bra den är!
Är det någon tam sak kan det vara en ide att uppgradera till värre.

Efter det så är ju coilovers och övrigt som styvar upp hjulupphängningen bra att kika på,
detta är bara generella riktlinjer. Kolla på forum som driftworks och drifting.com för att läsa mer.

Sedan finns det många olika tekniker när man väl kör,
bromsarna duger väl på din bil än så länge, handbroms likaså. Naturligtvis bra att uppgradera men jag hade väl inte kallat det prio 1 på en prestandabil som har ordentliga grejer redan original smile

Broms och handbroms används bara vid vissa tekniker, broms är väl mest för att förskjuta vikt framåt i bilen (när vi pratar om balans) så att mer tyngd ligger på framdäcken och iochmed det att bakhjulen släpper lättare.

1 314 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Tack för tipsen. Ska öva då de blir säsong. Så slipper jag grubbla över detta hela vintern smile

ProjektTråden min

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
20 december 2011
Egentligen skulle det väl bara räcka med en riktig diff (om bilen inte har det) och sladda järnet en sommar och se om det är något för en?
Skrapa ihop lite skit fälgar med däck och sladda på en sommar för att testa.
235hk duger nog mer än gott och väl för att kunna leka mycket. Du kan ha rätt kul med det.

Jag tycker det vore lite onödigt att börja på att bygga hydralisk handbroms och allt innan man ens testat om drifting är något för en.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

964 Inlägg
20 december 2011
Bilen har en LSD Diff

Bilen har bara 211nm så inget man kan bara gasa iväg och det släpper.

Testa nu i vinter.
På med bra Vinterdäck och lite tyngder bak så bara köra så fort det blir snö.

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

964 Inlägg
20 december 2011
sebbanboy14 skrev:
Vad är en hydralisk handbroms? Bromsarna på RX8an ska tydligen ba rätt bra. Funderarp å att skaffa red stuff belägg. DOm ska palla 600grader och dom ska damma lite med.

Vilken hastighet är lagom att börja med?

Kolla istället med Pean Sweden och beställ Stop Tech steg 1.
Vilket jag gjorde och fungerat kanon.

Du ser ju det i min projekttråd

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

Sök