3352
Sök

Förhållande för att kunna DRIFTA

KHRacing
20 december 2011
#21
Thunderbird88 skrev:
Egentligen skulle det väl bara räcka med en riktig diff (om bilen inte har det) och sladda järnet en sommar och se om det är något för en?
Skrapa ihop lite skit fälgar med däck och sladda på en sommar för att testa.
235hk duger nog mer än gott och väl för att kunna leka mycket. Du kan ha rätt kul med det.

Jag tycker det vore lite onödigt att börja på att bygga hydralisk handbroms och allt innan man ens testat om drifting är något för en.

Mkt bra sagt !

Kan tillägga att även om jag själv har hydraulisk handbroms i EVO´n, så kör väldigt många proffs med  orginalhandbromsen.

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#22
KHRacing skrev:
Thunderbird88 skrev:
Egentligen skulle det väl bara räcka med en riktig diff (om bilen inte har det) och sladda järnet en sommar och se om det är något för en?
Skrapa ihop lite skit fälgar med däck och sladda på en sommar för att testa.
235hk duger nog mer än gott och väl för att kunna leka mycket. Du kan ha rätt kul med det.

Jag tycker det vore lite onödigt att börja på att bygga hydralisk handbroms och allt innan man ens testat om drifting är något för en.

Mkt bra sagt !

Kan tillägga att även om jag själv har hydraulisk handbroms i EVO´n, så kör väldigt många proffs med  orginalhandbromsen.

De funkar kanske ganska bra med orginal, bara man har skivor och belägg som nyper bra. Ska nog pröva lite dår de är lite blött. Vill inte hålla på nu i vinter för då har jag den avställd.

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
20 december 2011
#23
sebbanboy14 skrev:
KHRacing skrev:
Thunderbird88 skrev:
Egentligen skulle det väl bara räcka med en riktig diff (om bilen inte har det) och sladda järnet en sommar och se om det är något för en?
Skrapa ihop lite skit fälgar med däck och sladda på en sommar för att testa.
235hk duger nog mer än gott och väl för att kunna leka mycket. Du kan ha rätt kul med det.

Jag tycker det vore lite onödigt att börja på att bygga hydralisk handbroms och allt innan man ens testat om drifting är något för en.

Mkt bra sagt !

Kan tillägga att även om jag själv har hydraulisk handbroms i EVO´n, så kör väldigt många proffs med  orginalhandbromsen.

De funkar kanske ganska bra med orginal, bara man har skivor och belägg som nyper bra. Ska nog pröva lite dår de är lite blött. Vill inte hålla på nu i vinter för då har jag den avställd.

Du kommer nog väldigt långt med original saker tror jag.
Är inga skit bromsar på en sån bil även fast det är original. Tror folk gör fina drifts utan så fina bromsar du har smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#24
Thunderbird88 skrev:
sebbanboy14 skrev:
KHRacing skrev:

Mkt bra sagt !

Kan tillägga att även om jag själv har hydraulisk handbroms i EVO´n, så kör väldigt många proffs med  orginalhandbromsen.

De funkar kanske ganska bra med orginal, bara man har skivor och belägg som nyper bra. Ska nog pröva lite dår de är lite blött. Vill inte hålla på nu i vinter för då har jag den avställd.

Du kommer nog väldigt långt med original saker tror jag.
Är inga skit bromsar på en sån bil även fast det är original. Tror folk gör fina drifts utan så fina bromsar du har smile

Sitter kanske mer i föraren än bilen smile

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
20 december 2011
#25
sebbanboy14 skrev:
Thunderbird88 skrev:
sebbanboy14 skrev:

De funkar kanske ganska bra med orginal, bara man har skivor och belägg som nyper bra. Ska nog pröva lite dår de är lite blött. Vill inte hålla på nu i vinter för då har jag den avställd.

Du kommer nog väldigt långt med original saker tror jag.
Är inga skit bromsar på en sån bil även fast det är original. Tror folk gör fina drifts utan så fina bromsar du har smile

Sitter kanske mer i föraren än bilen smile

Exakt. Bättre att köra tills bilen begränsar dina kunskaper för att sedan utveckla bilen wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#26
Antonicracing skrev:
sebbanboy14 skrev:
Vad är en hydralisk handbroms? Bromsarna på RX8an ska tydligen ba rätt bra. Funderarp å att skaffa red stuff belägg. DOm ska palla 600grader och dom ska damma lite med.

Vilken hastighet är lagom att börja med?

Kolla istället med Pean Sweden och beställ Stop Tech steg 1.
Vilket jag gjorde och fungerat kanon.

Du ser ju det i min projekttråd

Bytte du bara belägg eller skivorna med? Har du någon länk vart man köper dom? Blir de mycket damm från dessa belägg?

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

KHRacing
20 december 2011
#27
Rod Millen, före detta rekordhållare i bla Pikes Peak backtävlingen.. tävlar lite då o då i en specialbyggt RX-8 Turbo:   Rod är cirka 65år gammal

http://www.youtube.com/watch?v=eS07_oP4qkg

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#28
KHRacing skrev:
Rod Millen, före detta rekordhållare i bla Pikes Peak backtävlingen.. tävlar lite då o då i en specialbyggt RX-8 Turbo:   Rod är cirka 65år gammal

http://www.youtube.com/watch?v=eS07_oP4qkg

Han hade j u4++ hk så då kanske de är lite lättare och gasa och få släpp smile

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

80 Inlägg
27 december 2011
#29
Den första frågan som dyker upp i mitt huvud är: Vågar du satsa med din rx-8?

Drifting är inte snällt mot bilen men samtidigt bland det roligaste man kan göra när man börjar få lite kläm på det.

Annars är väl grunden oavsett vilken RWD bil man väljer dessa.
Chassie - coilovers är att före dra.
Diff - svetsat är svårslaget budget alternativ.
Stol - Gör hur mycke som helst att sitta still och kunna fokusera bara på att köra.
Däck - Få tag i så mycke det bara går, för i början är det mycke donuts och 8or för att få lite känsla.
Då går det åt däck. Friktions däck är inte dumt att börja på då dom brukar vara mer förutsägbara.

Nu verkar rx8an vara en väldigt bra orginal bil så börja med att ragga däck och fälg. Om du har möjlighet
så är du välkommen på våra träningar i anderstorp. Då kan jag ge dig lite tipps m.m, har själv hållt på
till och från sen -06 så lite har jag väl lärt mig. KHR kan säkert intyga om att jag vet vad jag pratar om.
Senast redigerat av TGR (27 december 2011)


KHRacing
27 december 2011
#30
TGR skrev:
........KHR kan säkert intyga om att jag vet vad jag pratar om.

Jupps: smile

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
27 december 2011
#31
Smått dum fråga men måste nu när den poppar upp i huvudet, går det att drifta enket med 4wd? Att det går på is ja men mer normala underlag? Är det någon som gör det?

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

KHRacing
27 december 2011
#32
zovix skrev:
Smått dum fråga men måste nu när den poppar upp i huvudet, går det att drifta enket med 4wd? Att det går på is ja men mer normala underlag? Är det någon som gör det?

Mvh Magnus

De flesta 4wd bilar med 200+ hk orkar i tvåan... men du behöver 5-700hk MINST, för att orkar i trean, sedan så måste man verkligen våga så mkt mera med 4ws än med 2wd, annars går det helt enkelt inte

http://www.youtube.com/watch?v=rPKe-XFDHp0

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
27 december 2011
#33
Haha, tack för den videon KHRacing... Nu börjar an lite bli sugen på å prova lite med mitsun... Står urriven/lättad och buren brevid ska "bara" svetsas dit. Vet inte om v6:an orkar är ju bara 180 kusar i den, men man år väl ut å pröva.

Hade tänkt bygga bilen som banbil så den kanske passar å drfta lite med också...

Jag imponeras väldigt av den bilkontroll driftingförarna har.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

KHRacing
27 december 2011
#34
zovix skrev:
Haha, tack för den videon KHRacing... Nu börjar an lite bli sugen på å prova lite med mitsun... Står urriven/lättad och buren brevid ska "bara" svetsas dit. Vet inte om v6:an orkar är ju bara 180 kusar i den, men man år väl ut å pröva.

Hade tänkt bygga bilen som banbil så den kanske passar å drfta lite med också...

Jag imponeras väldigt av den bilkontroll driftingförarna har.

Med vänlig hälsning, Magnus

mee din effekt så hade jag gjort följande:

så hårda dämpare/fjädrar som möjligt (mindre fjädringsrörelse = mera hjulspinn = mera sladd)
så små hjul som möjligt & så smala som möjligt
Pumpa till 5kg i alla 4
Ut o testa. Så slipper du troligen drivlineras :-)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
27 december 2011
#35
Tack för tipsen! Ska kasta på några blankslitna gammla sommarpuckar i 195x65 15 på bilen så får vi se... Har redan idag 4 uppsättningar alufälg till bilen så...

Tyvärr har jag någon variant av aktivt chassie idag men letar på nätet efter coilisar...

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

KHRacing
27 december 2011
#36
aktivt  = elektriskt justerbart typ?
isf. bara drag ur sladden till varje dämpare ju.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 december 2011
#37
KHRacing skrev:
zovix skrev:
Smått dum fråga men måste nu när den poppar upp i huvudet, går det att drifta enket med 4wd? Att det går på is ja men mer normala underlag? Är det någon som gör det?

Mvh Magnus

De flesta 4wd bilar med 200+ hk orkar i tvåan... men du behöver 5-700hk MINST, för att orkar i trean, sedan så måste man verkligen våga så mkt mera med 4ws än med 2wd, annars går det helt enkelt inte

http://www.youtube.com/watch?v=rPKe-XFDHp0

KHR jag hade en följdfråga kring 4WD och drifting om du kan svara, innebär fyrhjulsdrift egentligen någon fördel över RWD? Vad jag förstått handlar drifting om att köra med sladd och bibehålla denna på ett snyggt vis och då känns RWD rent spontant mer lämpligt? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

KHRacing
28 december 2011
#38
Det är min personliga åsikt okså.

PÅ en mindre & knixig bana så går det troligen att köra 4wd i liknande farter, men inte på stora snabba.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 december 2011
#39
KHRacing skrev:
Det är min personliga åsikt okså.

PÅ en mindre & knixig bana så går det troligen att köra 4wd i liknande farter, men inte på stora snabba.

Ok, jo det finns alltid varierande åsikter jag tänkte mer "generellt". Tack för svaret!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Seg bôvel
322 Inlägg
28 december 2011
#40
Brukar själv drifta med en framhjulsdriven VW Polo.
Tar 2 McDonaldsbrickor (Såna där blåa), borrar hål i handtagen och drar spännband genom hålen. Lyfter upp bakhjulen på brickorna och spänner fast spännbanden stadigt i fälgarna.
Därefter är det bara att dra åt handbromsen och gasa, riktigt kul för att vara en slö FWD.

Fungerar både på snö och asfalt, dock har brickorna en tendens att "ta slut" efter ett tag vid asfaltskörning.

Självklart betalar jag till McDonalds för varje bricka jag tar ur restaurangen.

EDIT: Tray-sliding kallas det visst.
Senast redigerat av DuelBall (28 december 2011)



Sök