3051
Sök

Inför installation av monoblock Aduison LRx 1.2k, dubbla FR12W och batteri Banner Running Bull

31 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Har precis köpt in dessa:

Slutsteg:  Monoblock Aduison LRx 1.2k
Basar: Två st FR12W
Batteri: Banner Running Bull 95Ah
Huvudenhet: Pioneer DEH-1300MP
Främre högtalare: Pioneer 4" 120Watt
Bakre högtalare: Biltema 5.25" Watt?

Har självklart tänkt att ha allt i bakluckan, det jag undrar över är hur exakt jag ska koppla Banner batteriet och sedan hur jag skall koppla allt annat?
Uppskattar exakta svar, gärna vad jag bör använda för kablar till ström osv.

För övrigt så ska jag ha dom i min ford sierra, sedan från 92
Sen får ni gärna skriva tips, och om ni har anmärkningar eller något ni undrar över så skriv bara!

Mvh smile
Senast redigerat av Schevelius (25 december 2011)

63 Inlägg
25 december 2011
Stor risk du kommer friterar basarna inom 20 minuter. 
Jag kör med dubbla batterier med batteri skiljerelä i bakluckan som styrs utav Bakljus. Har funkat utan problem i över 2 år. Har 50mm kv ström kabel.

964 Inlägg
25 december 2011
brrr skrev:
Jag kör med dubbla batterier med batteri skiljerelä i bakluckan som styrs utav Bakljus. Har funkat utan problem i över 2 år. Har 50mm kv ström kabel.

Varför är det så stor risk att han spelar sönder basarna?

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

63 Inlägg
25 december 2011
Steget är inte att leka med.

964 Inlägg
25 december 2011
Så desto större steg desto enklare att spela sönder alltså?

Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Gå in och gilla!

21 761 Inlägg
25 december 2011
Schevelius skrev:
Har självklart tänkt att ha allt i bakluckan

Är Bannerbatteriet ett extra batteri, dvs att du har ett ordinarie batteri under huven också?

63 Inlägg
25 december 2011
Antonicracing skrev:

Inte riktigt men RISKEN är STOR. Steget är nästan overkill med de basar, ett fel inställning i systemet (typ när man laborerar med inställningar, oren signal) leder nog till en spoles sista sekund ganska fort.

964 Inlägg
25 december 2011
brrr skrev:
Antonicracing skrev:

Inte riktigt men RISKEN är STOR. Steget är nästan overkill med de basar, ett fel inställning i systemet (typ när man laborerar med inställningar, oren signal) leder nog till en spoles sista sekund ganska fort.

Herregud vilket BS.
Läs igenom hur slutsteg funkar så förstår du att det inte funkar på det sättet.

Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Gå in och gilla!

31 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Antonicracing skrev:
brrr skrev:

Varför är det så stor risk att han spelar sönder basarna?

Jag vet att steget är kraftigt.. men får ju ta det lugnt och försiktigt tills jag vet hur jag kan spela osv.

31 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Schevelius skrev:
Har självklart tänkt att ha allt i bakluckan

Är Bannerbatteriet ett extra batteri, dvs att du har ett ordinarie batteri under huven också?

Ja, Banner batteriet skall vara i bakluckan och det skall vara ett extra batteri och jag har ett till under huven.

21 761 Inlägg
25 december 2011
Okej, då bör det finnas en del kraft bakom iaf. Så länge alla kabelskor blir ordentligt klämda+har bra kontakt och att sakerna ställs in korrekt så borde du kunna få bra fart på basarna utan stor risk för djupa spänningsdippar eller distorsion i ljudet. smile

31 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Ok, det låter fint.

Men hur skall jag koppla Banner batteriet?
Och vad tycker du jag ska ha för kablar?

21 761 Inlägg
25 december 2011
Kabeln mellan främre och bakre batteri bör åtminstone vara anpassad till den ström som generatorn kan ge, dvs om generatorn är på 100 A så bör man ha minst 21 mm2 kabel. Jag brukar dock rekommendera ytterligare lite grövre kabel. Tar man exempelvis 50 mm2 kabel så räcker det väldigt långt, använd gärna 200 A säkringar i så fall. smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 december 2011
Schevelius skrev:
Ok, det låter fint.

+ till + och - i karossen el bälteshållaren. Tycker nog minst 35mm är att rekommendera. Om du nu skulle dra 50 är inte detta någon nackdel heller!
Senast redigerat av Nitromast (25 december 2011)

31 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Nitromast skrev:
Schevelius skrev:
Ok, det låter fint.

+ till + och - i karossen el bälteshållaren. Tycker nog minst 35mm är att rekommendera. Om du nu skulle dra 50 är inte detta någon nackdel heller!

Ok, ska jag koppla Banner batteriet från det andra batteriet eller från generatorn?
Och är det minst 35mm hela vägen där eller?

Tack för svar smile

3 187 Inlägg
25 december 2011
brrr skrev:
Antonicracing skrev:

haha lol

6 851 Inlägg
25 december 2011
brrr skrev:
Antonicracing skrev:

Men den är större om man har ett litet steg.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
26 december 2011
big-jepp skrev:
brrr skrev:
Antonicracing skrev:

haha lol

Vad är så kul? Det stämmer ju det han skriver, Det är ett mycket kraftigt steg. Försöker du förlöjliga på något vis?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2011
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:
brrr skrev:

haha lol

Vad är så kul? Det stämmer ju det han skriver, Det är ett mycket kraftigt steg. Försöker du förlöjliga på något vis?

Största risken är att man sällan för ngn förvarning innan talspolen besöker polpallat alltför hårt........
Har man bara lite sans och vett så gainar man inte upp ett för kraftigt steg spec. mkt utan håller sig inom de marginaler som låter bra. Problemet då är att man kan ha för mkt ren effekt att tillgå.....
Senast redigerat av Lonefox (26 december 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
26 december 2011
Lonefox skrev:
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:

haha lol

Största risken är att man sällan för ngn förvarning innan talspolen besöker polpallat alltför hårt........
Har man bara lite sans och vett så gainar man inte upp ett för kraftigt steg spec. mkt utan håller sig inom de marginaler som låter bra. Problemet då är att man kan ha för mkt ren effekt att tillgå.....

Så är det ju helt klart!

Sök