Hej på er!
Då jag är så pass såld på USA-bilar tänkte jag byta ut min Volvo Amazon emot någonting lite roligare!
Min ekonomiska situation är relativt simpel. Jag bor fortfarande hemma, har studiebidraget + lön ifrån arbete på praktiken, sammanlagt har jag strax under 3000kr/månad att spendera på bränsle. Det innebär (tyvärr) att fullsize-bilarna ifrån 70-talet går bort. Jag kommer att ha strax över 30000kr att spendera på bilen i sig.
De bilar jag tänkt mig;
- Dodge Dart/Plymouth Valiant 1967-76
- Dodge Aspen/Plymouth Volare 1976-1980
- GM's mellanstora bilar på G & A-platformen 1978-1983 (Chevrolet Malibu, Oldsmobile Cutlass, Buick Regal etc.)
- Ford Granada/Mercury Monarch 1975-82 (Observera att jag tänker på den amerikanska Granadan)
- Fullstora Ford/Mercury/Lincoln från 80-talet med 302 Fuel Injection
- Alternativt en äldre BMW, typ BMW Bavaria
Observera att ingen av bilarna är intressant med manuell låda utan jag vill ha automat. Utöver det, vad tror ni är vettigast, de små V8:orna eller 6:orna? Har bara hört positiva saker om Chryslerkoncernens "Slant 6", men jag kan absolut ingenting om Fords eller GMs 6:or.
BMWn är ett kul alternativ men jag tror att det är en genomgående mycket sämre bil att äga och köra. Mycket högre driftskostnader, sämre komfort och dylikt. Jag har dessutom läst i amerikanska Motor Trends tester på när dom var nya att ventilationen är dålig och ljudnivån är påträngande hög tack vare utväxlingen.
Observera även att bilen kommer att rulla som bruksbil. Help me out guys. Tack!