3582
Sök

Behöver hjälp, bilen vitryker !!!!

(none)
1 725 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
#1
Det är så här. Låg i ca 180 ett bra tag tills jag var tvungen att sakta ner för en snigel på motorvägen. Då han körde in och jag skulle köra om så växlade jag ner till 4:an. å plötsligt så rök det som fan..hela bilen bakom mig bara försvann.. Jag stannade och kollade va det kunnde vara.. inget märkbart och så. Röken var knall vit och ganska tjock...Kolla oljan också.-..Fyllde på den då det var lite kvar.. "men det var ju knappast det". Så körde vidare.. Märke snabbt att det rök igen då jag släppte gasen för att växla.. Detta var ju på ca 3000 varv då jag växlade.. Men mest röker det då man växlar från 4:an till 5:an... Kolla igen vad det kunnde vara... Kompis sa att det kunda vara TurboHaveri.. ????
Det var nämligen så att jag har orginal som laddar 1.2 bar.. jag vet att det inte ska vara 1.2 bar på min orginal, men nu är det så..och det har den varit sen den föddes år 2001.
Och laddar den "orginal" som då är 0.8 bar.. om inte sämre än det. Man märker i alla fall en stor skillnad på laddtrycket..

Har även kollat så att den inte dricker vartten..och det gr den ej.. så det kan ju inte vara topplockspackningen...

Så snälla behöver hjälp om vad det kan vara..är det turbon som redan har lagt av helt???

Tack på för hand!

MVH Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

146 Inlägg
2 september 2006
#2
Knallvit rök = vatten, tveklöst. Jag gissar på topplockspackningen.

Ryker det när du gasar, eller bara i växlingen?

På högre växlar så har du högst motstånd = högst laddtryck = högst cylindertryck vilket gör att den trycker vatten genom packningen.

(none)
1 725 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
#3
Men den dricker INGET vatten alls...och extremt dåligt laddtryck.. Så då måste det vara ett extremt undantagsfall för att det ska vara topplockspackningen...

Elelr har jag fel...
INGA andra ideer på vad det kan vara ??

MVH

--Lev i går som det vore i morgon--

2 652 Inlägg
2 september 2006
#4
börja med att be någon verkstad kolla vattenhalten .

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 september 2006
#5
Hej, luktar det inte brännd lamell då??


(none)
1 725 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
#6
Men vad gör det då då. Och vad kan det avgöra om det skulle vara något med vattnet att göra ??

MVH

--Lev i går som det vore i morgon--

(none)
1 725 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
#7
det lukar inget...... kanske lite av röken..

--Lev i går som det vore i morgon--

(none)
1 725 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
#8
Men vad finns det för tecken om Turbon lägger av helt?

MVH

--Lev i går som det vore i morgon--

438 Inlägg
2 september 2006
#9
För mig låter det som topplockpackning så som du beskriver det hela


2 652 Inlägg
2 september 2006
#10
Braather skrev:
Men vad finns det för tecken om Turbon lägger av helt?

MVH

är turbon helt död alltså?

koppla in laddtrycks mätare o kolla vad den visar , om du inte har någon

747 Inlägg
2 september 2006
#11
Det är topppackningen... Helt hundra på det om det är vit rök... Om den är blå så är det turbon... Men då ska det synas på turbon me om den pressa genom olja här och var.. För det mesta iaf...

Älgahäng Räjsing Club

2 652 Inlägg
2 september 2006
#12
gör ett komptest . bor du nära falköping så kan jag ordna det

(none)
1 725 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
#13
Den är inte helt död turbon. Men om det är topplockspackningen bör den inte dricka mer vatten.??? =/ .För det gör den verkligen inte... Men det vore inte fel om det var packningen..
För den laddar ju lite... men inte jätte mycket..

--Lev i går som det vore i morgon--

(none)
1 725 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
#14
Men om det är topplockspackningen...varför kommer det så mycket rök? Vet någon vad som händer om turbon lägger av då..mer än kanske att röken är mer blå ? ? ?

--Lev i går som det vore i morgon--

17 Inlägg
2 september 2006
#15
Skulle också gissa på topplockspackningen. Har du kollat oljestickan om oljan är grå?=vatten.

När turbon börjar bli kass märker du det genom att det ryker mycket (svart, svart/blå) rök vid gaspådrag. Skär turbon går bilen helt kass, svårt att komma upp i 110Km/h. Dessutom ser du det på laddtrycket. Min turbo la av helt, då rörde sig visaren bara inom vit markering på SAAB original mätere.   

/airforce

(none)
1 725 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
#16
Om den är grå? Jag fick fylla på oljan helt under detta märkte jag med, var nästan hel tom med olja... Men det har jag inte kollat efter det.. Men det tror jag inte.. Men om den är det..så va då??

MVH jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

460 Inlägg
3 september 2006
#17
Titta i tryckröret mellan turbon och insuget om det finns synliga olje rester där där.
Tycker det låter som turbons tätningar läcker så att olja sugs in huset och vidare ut i avgas och insug.


A.E
bilverkstadsägare i 25år

7 Inlägg
3 september 2006
#18
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story … 90,00.html

Bosse bildoktorns tips om rök från bilar.

2 652 Inlägg
3 september 2006
#19
vad som händer är ju att du inte har något laddtryck .

Administratör
2 978 Inlägg
3 september 2006
#20
Om det läcker olja ifrån turbon rätt ut i avgashuset så blir röken ganska vit, det är mest när oljan passerar förbränningsrummet som det blir blårök jag tycker att det låter som nått med turbon i alla fall...

En kopp av den svarta såsen...


Sök