3868
Sök

Tomgångsproblem Volvo V70 2.5T

Falgfixaren.se
647 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
Tjenare!
Tänkte kolla om de är någon som haft samma problem som mig med tomgången på en V70.
När den är kall ligger den på 900 och sen när den blir varm så svajar den mellan 600-1000 så fort
man kommer till ett röd ljus exempelvis. Hittade att de va en slang som va av mellan insuget
och turbo tydligen ganska normalt på dessa bilarna. Men de hjälpte inte tyvärr. Felkoden som sattes
Innan jag satte ihop dom två slangarna va

232 - Adaptiv lamdareglering tomgång

Just nu är där ingen felkod så jag kan inte se om de blivit en annan felkod. Men frågan är vad de
är som är felet. Jag tycker den dricker en hel del också. Så frågan är om de är LMM som är kass
och den sätter felkoden i Lambdan eller de är tvärtom.

Kan man rengöra en LMM ?

Vad hade ni bytt eller testat med först ?

Tacksam för svar

mvh

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

2 763 Inlägg
29 december 2011
Phaeton skrev:
Tjenare!
Tänkte kolla om de är någon som haft samma problem som mig med tomgången på en V70.
När den är kall ligger den på 900 och sen när den blir varm så svajar den mellan 600-1000 så fort
man kommer till ett röd ljus exempelvis. Hittade att de va en slang som va av mellan insuget
och turbo tydligen ganska normalt på dessa bilarna. Men de hjälpte inte tyvärr. Felkoden som sattes

Just nu är där ingen felkod så jag kan inte se om de blivit en annan felkod. Men frågan är vad de
är som är felet. Jag tycker den dricker en hel del också. Så frågan är om de är LMM som är kass

Kan man rengöra en LMM ?

Tacksam för svar

mvh

Hur går bilen när du kör? Går den ryckigt, tvekar den på fullt gaspådrag?

Mvh Christoffer?

Volvo - For Life

Lastbilsmekaniker
5 284 Inlägg
29 december 2011
Ett vanligt fel med svajande tomgång är gasspjället som är full med skit.
tästa göra rent den och se sen.

2 763 Inlägg
29 december 2011
Phaeton skrev:
BOLIN_ skrev:
Phaeton skrev:
Tjenare!

Kan man rengöra en LMM ?

Tacksam för svar

mvh

Hur går bilen när du kör? Går den ryckigt, tvekar den på fullt gaspådrag?

Mvh Christoffer?

Hej Christoffer!
Bilen går som en klocka, man märker inte av att nånting är trasigt, och förra ägaren
har kört med bilen så i flera år med tänd lampa då bilen går lika bra.

Har nu rengjort LMM, och den är hel och fin och inga brända kretsar på kortet.

Mvh

Hej igen! Så det är bara alltså på tomgång som den går dåligt?

Mvh Christoffer

Volvo - For Life

234 Inlägg
29 december 2011
Tror på samma som volvoqq.
Det är ju rätt lätt att kolla dessutom, det brukat samlas olja, fett och annan småskit där.
Annars skulle det ju även kunna vara tomgångsmotorn/tomgångsregulatorn som börjar ge sig, den sitter vid gasspjället. Vet dock inte hur man kontrollerar detta utan att byta, om den fungerar men fungerar dåligt så behöver det inte finnas en felkod som berättar att det är just den som är trasig.

Mvh// Mattias

4 824 Inlägg
30 december 2011
Kooza skrev:
Annars skulle det ju även kunna vara tomgångsmotorn/tomgångsregulatorn som börjar ge sig, den sitter vid gasspjället.

bara det att han har en 99 och då finns det ingen iom att det är elektroniskt gasspjäll på den wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

234 Inlägg
30 december 2011
Pheaton: Gött att det löste sig smile

Christian S: Man lär sig något nytt varje dag smile trodde det var först på -00 de ändrade på det tongue

Mvh// Mattias

Sök