2030
Sök

Få en B230FT att varva mera.

165 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
Tja

Tycker att turbo motorn i 940 varvar lite dåligt, redline ligger ju original vid 6000 rpm...
För att få upp den i alla fall 8000 rpm vore ju schysst men vad är det som ska göras då, eget sprut lär vara ett måste men ska man köra på en 16v topp eller ha kvar 8v?
Sen så nya kolvar och vev borde vara ett måste men i toppen så har jag ingen koll vad som ska bytas förutom kamaxeln och fjädrar men utöver det?

Alltså jag är inte ute efter mycket överladd utan jag vill kunna varva motorn.

8 250 Inlägg
31 december 2011
Varför varva en massa..? Du lär ju byta ut en hel del saker i både topp och bottendel för att kunna göra det om det ska vara någon mening med det och det ska hålla. Elelr rättare sagt, är det fråga om ett seriöst bygge med lite högre ambitioner så är det bara att spara block + vevaxel och kanske toppen. Och sen får man byta ut resten.

165 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Varför varva en massa..? Du lär ju byta ut en hel del saker i både topp och bottendel för att kunna göra det om det ska vara någon mening med det och det ska hålla. Elelr rättare sagt, är det fråga om ett seriöst bygge med lite högre ambitioner så är det bara att spara block + vevaxel och kanske toppen. Och sen får man byta ut resten.

Det är mest för att jag gillar högvarvade motorer med mycket av prestandan i det högre registret. Har man tur så kanske man slipper köra med en 3.54 bakaxel för att få en bra utväxling med M90 lådan.
Låter ju lite konstigt att bygga på just ett rödblock men gratis är gott och man tar vad man har.
Men om man ska börja med botten, var kan man få tag i balanserade vevaxlar som håller schysst kvalité, samt kolvar och stakar.

Finns det något bygge av ett rödblock som varvar mycket och inte kör över 1.5 bar i överladd?
Lite sugen på att veta hur det låter

8 250 Inlägg
31 december 2011
Vevaxel finns inge mening med att byta om du inte ska bygga för större volym? Stakar och kolar finns från flera försäljare, handlar en del om vad man vill betala.

Lär inte finnas många rödblock som varvar mycket och laddar lite av anledningen att man lär gå upp en hel del i storlek på turbo för att den ska orka med varvtalet och då väljer dem flesta att ta ut den effekt som går istället för att begränsa sig och dessutom få ännu mer ork på högre varv.

Pim_Pim
31 december 2011
Höja till 7000rpm borde hålla.

1 758 Inlägg
1 januari 2012
Finns egentligen ingen anledning att varva så mycket med en gammal rödblockare. Över cirka 7.000 rpm blir det bara massa friktion med tillhörande problem. Vissa "tävlingsmotorer" varvar mer än så, men då rör det sig om motorer som servas efter var eller varannan tävling - absolut inga "gatmotorer".
Vill man ha en högvarvig motor som håller så är Volvos rödblock fel motor att bygga på.
Senast redigerat av schnauz (1 januari 2012)

TBM NINJA
917 Inlägg
2 januari 2012
tror inte du kan få upp en b230 i 8.000 rpm utan överladd så det visslar om det..det är för stöddig botten och för mykt friktion i en gammal rödblockade, och dess volume talar emot

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

155 Inlägg
2 januari 2012
Om du gillar högvarviga motorer är det nog lättare och billigare att köpa en Wankel direkt.
Finns ingen anledning att varva mer än 6000 på en gammal överladdad rödblockare.

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!

165 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
Hmm
Får ta och köra den som den är då och sen köpa roligare bil... (4a-ge powered!)

155 Inlägg
3 januari 2012
RymdSeglet skrev:
Hmm
Får ta och köra den som den är då och sen köpa roligare bil... (4a-ge powered!)

Nu sa du nått!

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!

154 Inlägg
18 mars 2012
det finns ett chip till sugismotorn som släpper upp varvstoppet från 6000 till 7000rpm så det borde ju gå på en turbo också om du hittar någon som kan pilla med chipet i dator.

Trimma lungt!

165 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Jo men bilen låter dåligt efter 5000rpm, känns halvbra att köp ett chip som flyttar stoppet längre då utan att göra något med motorn

2 Inlägg
18 mars 2012
Till alla som säger att rödblockarn inte ska/kan varvas. har logg när jag varvar 9322 varv med 2.32 bar så visst går det varva.

165 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Raaeth skrev:
Till alla som säger att rödblockarn inte ska/kan varvas. har logg när jag varvar 9322 varv med 2.32 bar så visst går det varva.

Nice, har du koll på vad jag kan göra för att inte kosta på det för mycket?
Ballansering av botten och 531 topp med tillhörande kamaxel har jag tänkt på änsålänge, är det stopp sen om man lever som student?

1 532 Inlägg
18 mars 2012
Jag har kört en b230 sugis som varva ca 9500 men den var totalt ombyggd för minst 150000kr och hade betong fyllt block. Men japsarna är helt otroliga me typ Civic Spoon motorer som låter som hojar.

179 Inlägg
19 mars 2012
om du "lever som student" finns det mycket roligare saker att göra än att få bilen att varva 8000rpm.

För effektens skull behöver du absolut inte 8k rpm.

För att varva 8000 hade jag bytt stakar,kolvar, turbo, grenrör, insug, rejält portad topp, samt ventilfjädrar, kamaxel, balanserat hela vevpartiet, bytt sprut som du själv skrev, rätt mycket helt enkelt eftersom det bara blir ineffektivt att varva så mycket.

Räcker det med 7000 bör det fungera någorlunda att bara byta ventilfjädrarna, men om du då fortfarande sitter på orginalturbo samt orörd 530 topp+T kammen har du fortfarande 3 extrema flaskhalser.
Senast redigerat av phille18 (19 mars 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 mars 2012
finns många som med orginal bottendelar varvar 8000 rpm med rödblocken å de verkar hålla.
själv varvar jag 6800 rpm men tänkte gå upp ett par hundra varv till nästa bromsning.

040 RedLine
182 Inlägg
23 mars 2012
Ventilfjädrar o vevlager med mer spel e de viktigaste o tänka på!

165 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Högvarvat är roligt smile

Sök